Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har veslemor som er under en måned brukt denne øyensalven mot gugg i øynene i to uker, og det har ikke gått vekk. Var innom legen andre gang da hun hadde brukt dem en uke og to f\dager, fikk beskjed om å prøve en uke til. I dag har vi ikke bil, men vi får vel reise bort dit igjen i morgen, for det skal da ikke vare så lenge?

Gjest doktor-gjest
Skrevet

Fucithalmic øyedråper/salve skal ikke brukes lenger enn en uke. Er det tatt bakteriologisk prøve av øyet og slått fast at hun virkelig har en behandlingstrengende infeksjon? Er hun rød og irritert i øynene, eller er det bare "gugg"? I sistnevnte tilfelle skal hun ikke ha noen annen behandling enn at du fjerner gugget med en ren klut eller bomullsdott med rent vann på. Det går over av seg selv.

Å bruke antibiotika i det uendelige skaper bare resistente bakterier.

Skrevet

Hei! Gutten vår har også hatt gugg (søvn) i øynene siden han var knøtt. På sykehuset tok de bakteriell prøve og det var altså ingen infeksjon. Det hjelper veldig å skylle og vaske lett med saltvann morgen og kveld. Dersom det ikke er bakterielt vil jeg tro Fucithalmic bare forverrer det hele. Antakelig er det trange tårekanaler som er problemet, og salven vil bare tette til enda mer.

Prøv med bare saltvann et par dager er mitt råd.

Skrevet

Var det jeg trodde også.. Prøvde først med bare morsmelk i fem dager, så fikk vi salven og beskjed om å bruke den morgen og kveld til det var vekk. Etter litt over en uke lurte jeg på om det ikke var litt lenge, men to uker var helt ok sa legen. (Ikke fastlegen vår, han har ferie)

Har skyllet med saltvann før hver gang vi har brukt salve, men tror jeg slutter med salven nå jeg. Har ikke blitt tatt noen prøve nei, de har bare tittet i øynene hennes og lyst med en lommelykt... Håper fastlegen er tilbake snart!

Skrevet

Virker de ikke etter to uker, så virker de ikke. Ta kontakt med vikarlegen om igjen, og spør om det går an å bytte til Kloramfenikol. (Er litt usikker på om det anbefales til babyer, når jeg tenker jeg om...)

Skrevet
Antakelig er det trange tårekanaler som er problemet,

Ofte er det trange tårakanaler som er problemet hos babyer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...