Malama Skrevet 18. juli 2006 #21 Skrevet 18. juli 2006 "ikke planlagte besøk" er noe av et jeg savner aller emst med å bo her. Hjemmefra er jeg vant til at vi besøkte tanter/onkler/besteforeldre etc på en søndag sånn uten at et var planlagt. tok en tlefon og hørte om de var hjemme og ville ha besøk, eller bare dukket opp (ikke nødvendigvis en søndag heller for den del) Og slik vi bor nå, så vet vi om besøk noen måneder i forveien somregel. Men, det er forskjell på uventet besøk og det å invitere seg selv, sånn til middag f.eks. Det synes jeg er litt frekt, men å bare komme på besøk uten å forvente noe... det er koselig, det savner jeg.
Gjest Gus Skrevet 18. juli 2006 #22 Skrevet 18. juli 2006 Vi kan ikke fordrauanmeldte gjester, og siden vi har sagt fra om det til alle vi kjenner, forventer vi en telefon på forhånd. Ringer folk på uten å ha varslet at de kommer, åpner vi sjelden døra. Mulig vi blir oppfattet som lite gjestfrie, men det er vi faktisk ikke. Gjester er hjertelig velkomne hos oss, og blir godt tatt vare på. Men vi vil altså vite at de kommer.
Gjest gjest1 Skrevet 18. juli 2006 #23 Skrevet 18. juli 2006 Nei, vi hater ikke gjester, langt derifra, vi liker bare å vite når de kommer. Tenk hvordan det var før, da måtte alle husmødre holde huset i perfekt stand til enhver tid og ha en kake i fryseren i tilfelle noen stakk innom. "Venninnene" var jammen ikke nådige om huset ikke var på stell eller de ikke fikk noe som helst til kaffen. Nei, jeg er meget takknemlig for telefon og mobiltelefon, og at folk bruker dem, slik at jeg kan slappe av. Jeg kan vil kunne sjokke rundt i slåbrok med håret til værs hele søndagen uten å være redd for at noen kommer innom! ← Jo det kan jo være greit i enkelte tilfeller, men jeg syns nå det er koselig at folk bare stikker innom
Daria Skrevet 18. juli 2006 #24 Skrevet 18. juli 2006 Jeg kan godt finne på å invitere meg selv, ringe eller sende en sms og si "hei, jeg er i nærheten, lyst på besøk om x minutter?" Regner da med at folk er i stand til å si fra hvis det ikke passer. Forventer jo ikke hverken ryddig hus eller servering da, akkurat som jeg sier til folk som kommer uventet til meg at de får ta det som det er. Antar jo at de kommer for å treffe meg, ikke for å sjekke hvor ryddig jeg har det
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #25 Skrevet 18. juli 2006 Jeg kan godt finne på å invitere meg selv, ringe eller sende en sms og si "hei, jeg er i nærheten, lyst på besøk om x minutter?" Regner da med at folk er i stand til å si fra hvis det ikke passer. Forventer jo ikke hverken ryddig hus eller servering da, akkurat som jeg sier til folk som kommer uventet til meg at de får ta det som det er. Antar jo at de kommer for å treffe meg, ikke for å sjekke hvor ryddig jeg har det ← Strengt tatt så inviterer du ikke deg selv, du SPØR om du kan komme innom. Tja, hva folk ser etter hjemme hos deg skal du ikke være så sikker på, veldig mange ER veldig opptatt av hvordan andre har det...
Gjest Gjesta Skrevet 18. juli 2006 #26 Skrevet 18. juli 2006 Jeg inviterer meg selv titt og ofte, jeg. "har du lyst på besøk?" "Skal jeg stikke innom deg på jobb hvis ikke du har mye å gjøre?" Hvis ikke de vil ha det, er de jo dumme som svarer ja! ← Syns det er flott at du tar initiativ til å treffe folk og komme på visitt jeg - egentlig burde alle vært flinkere til sånt. Og som du sier - hvis det ikke passer så sier man jo bare nei - og så spør man jo igjen ved en annen anledning. Hvis vi kunne blitt litt mindre "formelle" så hadde det sikkert vært mye enklere for alle å ta sånne initiativ mye oftere! I min familie og vennekrets snakker vi jo stadig om at vi skulle vært flinkere til å besøke hverandre, men hvis ingen tar initiativ så blir det jo bare med snakket... Jeg fordrar ikke uanmeldt besøk. Jeg går aldri på besøk til noen uten at jeg er invitert, evt. kan jeg til nød spørre om jeg kan komme en tur. Sender da gjerne en SMS slik at det skal være lett for mine venner å si nei. En venninne ringte bare på hos meg her i forrige uke, jeg følte meg forstyrret invadert. Vanligvis pleier jeg ikke åpne når noen bare ringer på, det er sjelden det passer. Er jeg hjemme, er det som oftest en grunn til det, enten rydder jeg, spiser, leser eller slapper av. Det er da mye bedre å treffes på kafé, da kan begge parter gå når det passer, og ingen trenger å tenke på bevertning. En annen ting er at det kan væresmart å finne seg et stamsted hvor en treffer folk en kjenner, da kan en jo bare "slenge innom" uten å tenke på at en forstyrrer noen. ← Det er ålreit å treffes på kafe i blant - men jeg syns nå det er enda triveligere å treffes hjemme hos hverandre jeg da. Syns også det er synd at vi lever på en måte i dag som gjør at man ikke vil åpne opp døra for folk som vil slå av en prat bare fordi man spiser eller leser...kan jeg spørre hva årsaken til det er? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #27 Skrevet 18. juli 2006 Jeg fordrar ikke uanmeldt besøk. Jeg går aldri på besøk til noen uten at jeg er invitert, evt. kan jeg til nød spørre om jeg kan komme en tur. Sender da gjerne en SMS slik at det skal være lett for mine venner å si nei. En venninne ringte bare på hos meg her i forrige uke, jeg følte meg forstyrret invadert. Vanligvis pleier jeg ikke åpne når noen bare ringer på, det er sjelden det passer. Er jeg hjemme, er det som oftest en grunn til det, enten rydder jeg, spiser, leser eller slapper av. Det er da mye bedre å treffes på kafé, da kan begge parter gå når det passer, og ingen trenger å tenke på bevertning. En annen ting er at det kan væresmart å finne seg et stamsted hvor en treffer folk en kjenner, da kan en jo bare "slenge innom" uten å tenke på at en forstyrrer noen. ← Invadert? oi. dette innlegget viser nordmenn i et nøtteskall...uff og uff.
Gjest gjest1 Skrevet 18. juli 2006 #28 Skrevet 18. juli 2006 Bra noen syns det er fint. Som de vennene jeg "maser" på sier, så vil de gjerne spør meg og, men de er så vant til at jeg spør først. Ikkenoe masete sier de, selv om jeg har følt det sånn siden jeg alltid tar kontakt, men har vent meg til det nå. Dessuten begynner enkelte av dem å spørre om jeg har dødd eller havna på sykehus hvis de ikke hører fra meg på noen dager. Det kan sikkert høres veldig slitsomt ut, men her er vi vant til å være sosiale, og de er vant til å ha folk innom, og jeg er vant til å stikke innom.
Viviwoom Skrevet 18. juli 2006 #29 Skrevet 18. juli 2006 Jeg synes det er greit om folk kommer innom uanmeldt, jeg. De fleste jeg kjenner pleier å sende en tekstmelding, eller noe først, for å sjekke om det er greit. Men så lenge uanmelde gjester kan leve med at jeg er litt rotekopp, så er det greit
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #30 Skrevet 18. juli 2006 Invadert? oi. dette innlegget viser nordmenn i et nøtteskall...uff og uff. ← Hva er galt med å være en nordmann i et nøtteskall? Hvorfor skal en være så negativ til det å være "typisk norsk"? Jeg er oppvokst i Norge, og jeg er preget av det. Jeg trives med å ha det sånn. Bare en digresjon, men er du sånn som skal ha hvitløk i kjøttkakene? Leste et utrolig morsomt sitat på en meny en gang: "Hvitløk er de intellektuelles ketchup". Tok du 'an??
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #31 Skrevet 18. juli 2006 Syns også det er synd at vi lever på en måte i dag som gjør at man ikke vil åpne opp døra for folk som vil slå av en prat bare fordi man spiser eller leser...kan jeg spørre hva årsaken til det er? :klø: ← For min del føler jeg det forstyrrende, jeg vil være i fred når jeg har lukket døren bak meg. Jeg er meget sosial ellers, er på kafé så å si hver dag, i tillegg stikker jeg gjerne innom stampuben senere på kvelden.
Gjest Gjesta Skrevet 18. juli 2006 #32 Skrevet 18. juli 2006 Ok - man er jo forskjellige. Tror vel kanskje at det er forskjell på det å bo i by og mindre tettsteder når det kommer til dette med hvor man velger å føre sitt sosiale liv.
Gjest gjest1 Skrevet 18. juli 2006 #33 Skrevet 18. juli 2006 Jeg blir sjelden fornærmet over at noen inviterer seg selv på middag, eller kommer på uanmeldt besøk. Som regel er det jo kun nære venner/familie som gjør slikt, så hva er da problemet? Kommer noen på uanmeldt besøk er de nok helt klar over at det kanskje ikke passer, og at det gjerne ikke er strøkent og kaffen er klar. Sjelden verre enn at jeg ber de sette på kaffen mens jeg f.eks. kler på meg.. Og om noen andre inviterer seg selv og det ikke passer, så klarer jeg fint å si nei uten at noen blir sure av den grunn. Det jeg derimot jeg har lagt merke til i de senere år er at folk har blitt mer gjerrige med seg selv og sitt, rett og slett mindre gjestfrie kanskje?
Gjest Gjest_Nigo-san_* Skrevet 18. juli 2006 #34 Skrevet 18. juli 2006 Hva er galt med å være en nordmann i et nøtteskall? Hvorfor skal en være så negativ til det å være "typisk norsk"? Jeg er oppvokst i Norge, og jeg er preget av det. Jeg trives med å ha det sånn. Bare en digresjon, men er du sånn som skal ha hvitløk i kjøttkakene? Leste et utrolig morsomt sitat på en meny en gang: "Hvitløk er de intellektuelles ketchup". Tok du 'an?? ← Det er galt å være "hvasomhelst" i et nøtteskall Så lenge man er i nøtteskallet har man dratt det litt for langt, uansett hva det er snakk om. - Nigo (har ikke hvitløk i kjøttkakene, men har oftere hvitløk enn kjøttkaker. Nøtteskall holder jeg meg dog unna )
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #35 Skrevet 18. juli 2006 Det er galt å være "hvasomhelst" i et nøtteskall Så lenge man er i nøtteskallet har man dratt det litt for langt, uansett hva det er snakk om. - Nigo (har ikke hvitløk i kjøttkakene, men har oftere hvitløk enn kjøttkaker. Nøtteskall holder jeg meg dog unna ) ← Prøv nøtteskall! Verden blir enkel å forholde seg til. Gjerne med hvitløk for ditt globetrotter-image sin skyld
Gjest Gjest_Nigo-san_* Skrevet 18. juli 2006 #36 Skrevet 18. juli 2006 Prøv nøtteskall! Verden blir enkel å forholde seg til. Gjerne med hvitløk for ditt globetrotter-image sin skyld ← Nøtteskall med hvitløk, lzm For øvrig går det fint an å like hvitløk uten at man har et "globetrotter-image". Men det forutsetter jo at man ikke sitter i nøtteskallet. Beklager, trådstarter, dette er fryktelig OT...
Gjest Tanita Skrevet 18. juli 2006 #37 Skrevet 18. juli 2006 Jeg syns det er for lite uanmeldt besøk her hjemme. Syns det bare er hyggelig at de ringer på døre for å komme inn en tur.
Gjest gjest1 Skrevet 18. juli 2006 #38 Skrevet 18. juli 2006 Synes som regel det er koselig med besøk jeg, enten de kommer uventet eller ikke. Står det på hue her, så gjør det det. De kommer ikke for å inspisere hvor ryddig jeg har det, og ikke legger jeg verken ære eller stolthet i ryddighetsgraden. "Spa frem sofaen og slå deg ned" er ord jeg gjerne bruker.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #39 Skrevet 18. juli 2006 Jeg liker å få et lite varsel om at folk kommer på besøk. I det minste et lite kvarter, slik at jeg får ryddet litt og ev. shinet litegrann på badet. Om folk kommer på "ordentlig besøk", og har tenkt å sitte en stund, må de gjerne ringe eller sende en sms dagen før eller noe. Jeg husker med gru det ørste året vi bodde her i nytt hus, plutselig sto det slektninger på døra, og ønsket omvisning i huset. Vi er nemlig to rotekopper som bor sammen, og har ikke sjans til å holde huset i besøk-standard hele tiden. Jeg synes også det er koselig å ha litt til kaffen, i det minste en boks is, kjeks eller sjokolade.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #40 Skrevet 19. juli 2006 Jeg tar gjerne i mot besøk på kort varsel, men foretrekker at de ringer eller sender en sms først slik at jeg rekker å hive ut elskeren
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå