Gå til innhold

Invitere seg selv

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Opplever du at noen du kjenner inviterer seg selv?

Jeg synes det er veldig koselig å få besøk. Men når de begynner å invitere seg selv, da synes jeg det blir mindre koselig.

Hva synes du?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Hvordan da?

Jeg synes det bare er hyggelig om noen spør om de kan komme, men jeg ser helst at de sier ifra på forhånd.

Gjest Gjest
Skrevet

Alltid kjekt å vite det på forhånd.

Men når det står: Skal til .... på søndag, stikker innom deg også.

Da synes jeg de inviterer seg selv!

Skrevet (endret)

Jeg liker det dårlig når folk inviterer seg selv!

Ihvertfall når de plutselig er på døra.

Ring når du er fem minutter unna og spør om det passer! Så kan jeg enten si at det ikke passer, og hvis det passer rekker jeg å rydde det værste/spise ferdig/kle på meg.

Endret av Blomsterjord
Gjest gjest1
Skrevet
Hvordan da?

Jeg synes det bare er hyggelig om noen spør om de kan komme, men jeg ser helst at de sier ifra på forhånd.

Enig

Alltid kjekt å vite det på forhånd.

Men når det står: Skal til .... på søndag, stikker innom deg også.

Da synes jeg de inviterer seg selv!

Det går jo an å skrive tilbake at "nei du, på søndag passer det dårlig"

Gjest Dallandra
Skrevet

Å få tilfeldige, umeldte besøk uten invitasjoner el.lign. var et av de gode argumentene våre for å flytte til en annen del av landet. Hadde jeg vært nødt til å være invitert/invitere for å få besøk eller for å besøke noen ville jeg følt at livet mitt ble forringet. Her er døra alltid åpen, såklart kan det passe dårlig noen ganger men det positive oppveier for det negative.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg syns det er koselig med uanmeldt besøk jeg - syns egentlig det er for lite av det. Og det er vel fordi de fleste ikke syns det er no' koselig å få sånt besøk, så da reiser de vel heller ikke på sånt besøk selv. Jeg reiser heller aldri uanmeldt til noen, fordi jeg er redd for å komme ubeleilig. Savner uformaliteten ved å bare kunne "stikke innom" noen uten at det er noen forpliktelser ved det i form av servering for den som mottar besøket, tid man bør sitte osv.

Jeg syns det er forskjell på å stikke innom noen for å si hei og skravle litt ei lita stund enn det å "invitere seg selv". Har opplevd ved noen anledninger at venner sender ei melding om at de kommer på besøk - og samtidig spør hva slags mat vi skal spise, og om det er noen ingredienser de skal ta med. Det syns jeg ikke så mye om...jeg vil gjerne selv bestemme om jeg skal ha folk til middag eller ikke.

Gjest prestekrage
Skrevet

Synes det er alt for lite av "selv-invitasjon" jeg! Tenk- så heldig jeg er at noen vil bruke fritiden sin til å besøke meg!!

Blir bare kjempeglad jeg- om noen ringer på døra mi. Hos meg er det alltid kaffe å få!!! Men selvf: forventer du kaker, mat og et plett-fritt hjem er det kjekt med en telefon en halvtime i forveien- ikke sikkert det hjelper- men da får du bare beskjed om å svinge innom bensisnstasjonen å kjøpe med noe!!!! Men ellers er det bare å komme når du vil!!

Skrevet

Hiver meg på den med at det er hyggelig at noen stikker innom - uanmeldt er helt greit - det er noe helt annet å invitere seg selv til middag.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg synes også det er koseligt med uanmeldt besøk. De fleste som kommer uanmeldt forventer jo ikke noe. De er klar over at de kan bli lempet ut etter en time hvis jeg har andre planer.

En kopp kaffe har jeg alltids. :)

Gjest gjest1
Skrevet

Nei det opplever jeg ikke.

Jeg liker å vite at jeg får besøk, da huset ikke alltid er like ryddig. Får jeg vite det samme dagen, så er det nok for meg.

Jeg har også alltid kaffe og te i hus, så litt får de om de kommer uventet.

Men vet enn om gjestene, så gjør enn gjerne litt mer ut av det.

Skrevet

Uanmeldte besøk er jeg ikke så glad i, heller ikke besøk som forventer at det er greit at man bare kan komme innom, være så lenge man vil eller føler for det (uten å spørre) og bare drar igjen når det passer dem og ikke oss. Burde kanskje si i fra, men innimellom blir man bare paff av folks oppførsel...

Har opplevd å skulle ha overnattingsgjester som sier "Vi blir 2 dager til vi", uten å spørre om det er greit. Sånt liker jeg ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er koselig at folk spør om de kan komme, jeg. Men nå bor vi ganske langt fra de fleste av vennene mine, så vi er ikke akkurat plaget av at folk renner ned døra. Når venner ringer og spør om de kan komme innom, til og med overnatte fordi de skal til denne kanten av landet, blir jeg bare glad:-) De aller fleste jeg kjenner kjenner sin besøkelsestid uansett - de blir ikke i ukes vis, og de hjelper til litt med mat og sånt, så de er lette å ha i huset. Har merket at i hvert fall ei av mine venninner synes det er vanskelig å "invitere seg selv" - samme hvor glad jeg blir for at hun vil komme spør hun gjerne mange ganger om det ikke er frekt osv. Det synes jeg er synd, selvsagt vil jeg gjerne ha besøk av henne. Men vi er vel oppdratt litt sånn at vi ikke skal trenge oss på...

Om jeg hadde bekjente som bodde i nabolaget som kom omtrent daglig uten å si fra på forhånd, og som ikke ville gå i rimelig tid, ville jeg blitt irritert. Jeg synes også det er greit å vite på forhånd at noen kommer, både av mine og samboerns venner.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg syns det er koselig med uanmeldt besøk jeg - syns egentlig det er for lite av det. Og det er vel fordi de fleste ikke syns det er no' koselig å få sånt besøk, så da reiser de vel heller ikke på sånt besøk selv. Jeg reiser heller aldri uanmeldt til noen, fordi jeg er redd for å komme ubeleilig. Savner uformaliteten ved å bare kunne "stikke innom" noen uten at det er noen forpliktelser ved det i form av servering for den som mottar besøket, tid man bør sitte osv.

Helt enig.

Da vi var små, pleide foreldrene våre å stue oss barna inn i bilen, og så kjørte vi og besøkte noen - gjerne tanter og onkler. Det var aldri snakk om å ringe først, vi tok bare en tur og så om de var hjemme. Det samme gjorde de. Kjempekjekt! Nå går det uker mellom hver gang jeg besøker venner, og siden de har barn, føler jeg at jeg bør ringe og avtale det helst en uke i forveien.

Mye kjekkere med overraskende stikke-innom besøk enn avtalte besøk der folk føler de må rydde og vaske og servere før en gjest setter føttene innfor døra.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Jeg inviterer meg selv titt og ofte, jeg. "har du lyst på besøk?" "Skal jeg stikke innom deg på jobb hvis ikke du har mye å gjøre?"

Hvis ikke de vil ha det, er de jo dumme som svarer ja! :legrine:

Endret av Towelie
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fordrar ikke uanmeldt besøk. Jeg går aldri på besøk til noen uten at jeg er invitert, evt. kan jeg til nød spørre om jeg kan komme en tur. Sender da gjerne en SMS slik at det skal være lett for mine venner å si nei.

En venninne ringte bare på hos meg her i forrige uke, jeg følte meg forstyrret invadert. Vanligvis pleier jeg ikke åpne når noen bare ringer på, det er sjelden det passer. Er jeg hjemme, er det som oftest en grunn til det, enten rydder jeg, spiser, leser eller slapper av.

Det er da mye bedre å treffes på kafé, da kan begge parter gå når det passer, og ingen trenger å tenke på bevertning. En annen ting er at det kan væresmart å finne seg et stamsted hvor en treffer folk en kjenner, da kan en jo bare "slenge innom" uten å tenke på at en forstyrrer noen.

Gjest Gjest
Skrevet
Her er døra alltid åpen, såklart kan det passe dårlig noen ganger men det positive oppveier for det negative.

Enig, når man må invitere folk for å få besøk så har ting gått for langt.

Gjest gjest1
Skrevet

Er det rart Norge blir sett på som et kaldt og gjestehatende land?

Gjest Gjest
Skrevet
Er det rart Norge blir sett på som et kaldt og gjestehatende land?

Nei, vi hater ikke gjester, langt derifra, vi liker bare å vite når de kommer. Tenk hvordan det var før, da måtte alle husmødre holde huset i perfekt stand til enhver tid og ha en kake i fryseren i tilfelle noen stakk innom. "Venninnene" var jammen ikke nådige om huset ikke var på stell eller de ikke fikk noe som helst til kaffen.

Nei, jeg er meget takknemlig for telefon og mobiltelefon, og at folk bruker dem, slik at jeg kan slappe av. Jeg kan vil kunne sjokke rundt i slåbrok med håret til værs hele søndagen uten å være redd for at noen kommer innom!

Skrevet

Jeg har ingenting i mot uanmeldt besøk, men setter pris på å bli spurt om det passer. Det koster da ikke all verden å sende en SMS i forveien, det er da bare normal høflighet. Selv kommer jeg aldri uanmeldt til andre, jeg regner med at folk har et liv og ikke bare sitter i stolen og venter på at jeg skal stikke innom, og så hadde det vært kjedelig å dra helt ut til en venninne og så er hun ikke hjemme..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...