Gå til innhold

Fysioterapeut, ergoterapeut, lærar,bioingeniør,sjukepleiar??


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Eg er ferdig med tre år almenne administrative til våren, men aaanar ikkje kva eg vil bli... Begynner kanskje å bli litt lei skulen, så eit jobbe/tenke-år hadde nok vore fint.. Men eg MÅ jo begynne å tenke på kva eg vil då.. Er det nokon i nevnte yrker her? Eller i liknande? korleis er lønn, utdanning, osv..

Eg har 2BI, 2FY, 3EN og 3KJ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg :-)

Har du ork nok sy synes jeg du bør satse på et yrke som garantert vil gi deg jobb for det er tross alt det viktigste, og med sykepleier utdannelse får du det!

Jeg er ikke dette selv, men min tvillingsøster er det, hun fikk jobb rett fra skolen, faktisk mens hun gikk siste året fordi hun var så sårt trengt!

Hun har en begynnerlønn på 255.000 og får masse bra tillegg, desutten så tror jeg denne gruppen jobb vil øke ganske mye med årene!

Men det er et hardt yrke for både kropp og sjel visstnok 8)

Lykke til uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at i en del av omsorgsyrkene (sykepleier, vernepleier etc.) er det relativt enkelt å få jobb...også som nyutdannet.

Begynnerlønna for alle 3-årige høyskoleutdannelsene (sykepleier, vernepleier, sosionom, barnevernspedagog.etc.) er på 250 000,- og man stiger til 271 000,- først etter 10 års annsiennitet (277 000,- fra juli dette året).

Jeg er forøvrig ikke enig i at sykepleierne (er selv vernepleier og får det samme) får mange "bra" tillegg. De tilleggene de får er "ulempetilleg" for å jobbe helger (18,- pr. time :roll: ).....kveld/natt ( på en årslønn på 250-260 000,- får du 39,- pr.time) og for å jobbe helligdager (et tillegg på 133 % pr. helligdagstime).

Det du bør ta stilling til før du evt. velger et slikt omsorgsyrke er:

- Er du villig til å arbeide helger/helligdager/kvelder....?...for det må du i de fleste av disse yrkene...(noen liker det og andre ikke...for noen er det praktisk umulig pga. vanskeligheter med barnepass)

- Man får faktisk (etter manges mening) dårlig betalt for å ha tatt en høgskoleutdanning som inebærer en god del ansvar når man begynner i jobb

- I de fleste av disse yrkene er det veldig tungt å gå i 100 % stilling...fordi de krever mye av deg psykisk

Av positive ting kan jeg bla. nevne:

- Det er heldigvis mange forskjellige jobber du kan bruke denne typen utdannelse i...så man har muligheten til å variere i hva type jobb man vil ha.

- Spesielt inen sykepleier/vernepleierutdannelsen...kan man ettter en stund i arbeidslivet også få administrative stillinger hvis man er interessert og kvalifisert til det.

- Å jobbe med mennesker er også utrolig spennede......ikke en dag på jobb er lik en annen....det skjer noe hele tiden....

- Du utvikler deg også personlig i et slikt yrke

De andre yrkene du nevner vet jeg ikke så mye om.....utenom at om du vil bli allmennlærer må du gå 4 år på høyskole....bioingeniør og fysioterapeut tar 5 år tror jeg....

Lykke til med valget ditt...!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Både fysioterapeuter og ergoterapeuter har '9-4'-jobber, en stor fordel iforhold til sykepleier syns jeg.

Jeg valgte til slutt ergo foran fysioterapi selv pga den utrolige store variasjonen i hva man kan jobbe med. Det er et yrke hvor man får mye menneskelig kontakt og fölelsen av å være til nytte, men uten all 'vaskinga' og 'knainga' som er i flere av de andre helse-yrkene.

Men uansett tror jeg at helsesektoren er noe å satse på i framtiden, det er et yrke som det alltid vil være behov for flere folk i!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...