Gjest Gjesta Skrevet 17. juli 2006 #1 Skrevet 17. juli 2006 Skjønner ikke hva som feiler maskinen min for tida. Den har plustelig blitt utrolig sein i oppstarten. Fra "skrivebordet" kommer opp til jeg kan komme meg på nett eller åpne programmer tar det uendelig lang tid - det er snakk om flere minutter. Har aldri hatt det problemet tidligere - og jeg kjører jevnlig anti-virus og spyware, så jeg kan ikke skjønne at det er det som kan være problemet heller. Ikke har jeg fullt minne heller - bruker under halvparten av kapasiteten. Noen som kan gi meg noen tips om hva jeg kan gjøre eller hva som er problemet?
Gjest Lea Skrevet 17. juli 2006 #2 Skrevet 17. juli 2006 Det er mulig at det er mange programmer som starter opp sammen med Windows. Ligger det mange ikoner ved siden av klokka? Prøv å avinstallere programmer du aldri bruker. Ellers ville jeg kanskje vurdert en liten reinstallasjon eller formatering. Det samler seg utrolig mye rusk og rask som kan være greit å bli kvitt.
BlueEyes Skrevet 17. juli 2006 #3 Skrevet 17. juli 2006 Hvis virus og spyware er utelukket, og det i tillegg ikke er flere programmer som starter enn tidligere, så er det godt mulig det har med ytelsen på harddisken å gjøre. Mest vanlig er at all informasjonen på disken ligger hulter-til-bulter og at ting derfor tar lang tid å finne frem - da kan du prøve å defragmentere disken. En annen ting som reduserer ytelsen på disken er hvis den begynner å bli defekt. Det kan ofte høres ved at selve harddisken lager en slags klikkelyder eller annen unaturlig støy. Hvis det er tilfelle må den erstattes med en ny. Avhengig av hvordan du bruker datamaskinen din så vil jeg nok kanskje tro at det er snakk om for mange programmer som skal starte opp i oppstarten, slik som Lea påpeker.
Gjest Gjesta Skrevet 17. juli 2006 #4 Skrevet 17. juli 2006 Takk for svar, Lea! :-D I dag da jeg startet maskinen la jeg merke til at det var mange ikoner ved siden av klokka ja, som jeg fikk fjernet fra "oppstarten". Har ikke prøvd å starte maskinen etter det - kanskje problemet allerede er løst uten at jeg vet det! Reinstallasjon hadde nok ikke vært så dumt...men for meg virker det som en uoverkommelig oppgave. Da må jeg ha hjelp i såfall. Men takk for råd!
Gjest Gjesta Skrevet 17. juli 2006 #5 Skrevet 17. juli 2006 Takk, BlueEyes! :-D Hm...det du sier om lyd i maskinen som ikke har vært der før...det har jeg faktisk lagt merke til. Og det som er IRRITERENDE i den forbindelse er at problemet oppstod etter at jeg hadde hatt maskinen til reparasjon... Akkurat som om det har skjedd noe med den etter det. Ang. diskdefragmentering har jeg nylig gjort det. Håper at jeg kan løse dette ved å redusere antall programmer som starter. Må teste det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå