Gå til innhold

Litex-plater til oppussing av bad

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, selvfølgelig suger gipsplatene vann, men de skal gjøres vanntette med membran. Hva i all verden er det for tull å skrive noe sånt.

OK da - det var en sleivkommentar - selvsagt skal gipsplater smøres med membran og selvsagt skal det bli tett om en gjør dette på riktig måte. Bakgrunenn for kommentaren var rett og slett erfaring med problemer med legging av membran i overgangen vegg/gulv - det er mange som gjør dette feil og man ender opp med fukt i gipsplatene på veggen, selv om man har brukt membran.

Når det gjelder utstyr på Megaflis så var bakgrunnen for kommentaren bruk av flisleggerutstyr kjøpt der, samt utstyr/deler de fører for legging av varmekabler - flisleggerutstyret har vært relativt lite holdbart i bruk (sammenlignet med ustyr kjøpt andre steder), og delene til legging av varmekabler - disse holder ikke mål - dette i følge elektriker (ikke meg, jeg har ikke peiling på den fronten).

Nå forsøkte jeg å google det for å finne ut mer om det, men fikk kun ett treff - og det var i katalogen til Hyttetorget. Har du en link som understøtter påstanden din

Har dessverre ingen linker å understøtte dette med - men påstanden kommer fra daglig virke i bransjen hvor beskrivelse av krav til utførelse ved bygging av pumpestasjoner er en del av jobben. Der brukes litex-plater - og den tidligste beskrivelsen jeg har sett av dette var fra starten av 90-tallet. Erfaringene med dette (og denne påstanden er basert på samtaler med driftsoperatører i kommunene) er også svært gode.

Og jeg ville fremdels benyttet litex-plater til bygging av bad - som sagt: vi har brukt litex-plater på bad, vi har bygget dampbad og innkassinger med litex-plater - og flislagt hele sulamitten uten problemer med verken utbulinger eller fukt (ja, vi har sjekket med fuktmåler).

- Merrique

Gjest Gjest
Skrevet
OK da - det var en sleivkommentar - selvsagt skal gipsplater smøres med membran og selvsagt skal det bli tett om en gjør dette på riktig måte. Bakgrunenn for kommentaren var rett og slett erfaring med problemer med legging av membran i overgangen vegg/gulv - det er mange som gjør dette feil og man ender opp med fukt i gipsplatene på veggen, selv om man har brukt membran.
Da kan vi kanskje enes om at sleivkommentarer har lite i tråder om å gi råd til andre å gjøre?

Både gips og litexplater skal ha membran med duk i overgang vegg/gulv. Om mange gjør det feil på gipsplater, så gjør de det nok også feil på byggplatene.

Når det gjelder utstyr på Megaflis så var bakgrunnen for kommentaren bruk av flisleggerutstyr kjøpt der, samt utstyr/deler de fører for legging av varmekabler - flisleggerutstyret har vært relativt lite holdbart i bruk (sammenlignet med ustyr kjøpt andre steder), og delene til legging av varmekabler - disse holder ikke mål - dette i følge elektriker (ikke meg, jeg har ikke peiling på den fronten).
Flier er dårlige på Megaflis, flisleggerutstyr er dårlig på Megaflis, varmekabler og varmematter er dårlige på Megaflis, men det betyr ikke at alt er dårlig der. Kan ikke skjønne at hva som er vitsen med å slenge om seg med påstander du ikke har dekning for.

Har dessverre ingen linker å understøtte dette med - men påstanden kommer fra daglig virke i bransjen hvor beskrivelse av krav til utførelse ved bygging av pumpestasjoner er en del av jobben. Der brukes litex-plater - og den tidligste beskrivelsen jeg har sett av dette var fra starten av 90-tallet. Erfaringene med dette (og denne påstanden er basert på samtaler med driftsoperatører i kommunene) er også svært gode.
Skjønner du ikke har noen link, for det ser ikke ut som om det finnes noe tilgjengelig info om det.

Til info, så ble firmaet som produserer litexplatene etablert i 1999, og platene ble godkjent i 2001. Har litt vondt for å se hvordan de kan ha bært i bruk på starten av 90-tallet da.

Og jeg ville fremdels benyttet litex-plater til bygging av bad - som sagt: vi har brukt litex-plater på bad, vi har bygget dampbad og innkassinger med litex-plater - og flislagt hele sulamitten uten problemer med verken utbulinger eller fukt (ja, vi har sjekket med fuktmåler).
Nok en gang: Det tar tid før eventuelle fuktskader synes eller merkes på våtrom.
Gjest Gjest
Skrevet
Både gips og litexplater skal ha membran med duk i overgang vegg/gulv. Om mange gjør det feil på gipsplater, så gjør de det nok også feil på byggplatene

... og forskjellen ligger i at gipsplatene suger til seg fukt med tilhørende problemer, mens litex-platene har et tett kjernemateriale - og er dermed ikke utsatt for fukt. Faren med litex-plater er selvsagt der hvor dårlig utførelse gjør at fuktigheten trenger inn bak platen og "treffer" bakenforliggende materialer.

Til info, så ble firmaet som produserer litexplatene etablert i 1999, og platene ble godkjent i 2001. Har litt vondt for å se hvordan de kan ha bært i bruk på starten av 90-tallet da.

Nå skulle jeg selvsagt vært på kontoret så jeg kunne sjekket litteraturen, godt mulig de tidligste referansene inneholdt et annet navn på tilsvarende type plater, men i dag bruker vi litex-plater (eller tilsvarende). Som sagt: det ligger helt sikkert ikke noe av dette på nettet, verken vi, våre konkurrenter eller kunder pleier å publisere tilbudsgrunnlag.

- Merrique

Gjest gjesta
Skrevet
Her er en artikkel i Aftenposten om våtromsplater og hvilke merker som foreløpig er godkjent av SINTEF Byggforsk.
Gjest Gjest
Skrevet
... og forskjellen ligger i at gipsplatene suger til seg fukt med tilhørende problemer, mens litex-platene har et tett kjernemateriale - og er dermed ikke utsatt for fukt. Faren med litex-plater er selvsagt der hvor dårlig utførelse gjør at fuktigheten trenger inn bak platen og "treffer" bakenforliggende materialer.

Nå skulle jeg selvsagt vært på kontoret så jeg kunne sjekket litteraturen, godt mulig de tidligste referansene inneholdt et annet navn på tilsvarende type plater, men i dag bruker vi litex-plater (eller tilsvarende). Som sagt: det ligger helt sikkert ikke noe av dette på nettet, verken vi, våre konkurrenter eller kunder pleier å publisere tilbudsgrunnlag.

- Merrique

Teskje: Man skal ha på membran så det ikke blir fuktgjennomslag til gipsplatene og da suger de ikke til seg fukt - er dette virkelig så forbanna vanskelig å forstå?

Forresten så er ikke litexplatene helt fukttette, og blir kun det ved at de smøres inn med membran.

Ellers kan jeg opplyse at produktinfo og bruksområder og erfaring med dette normalt er tilgjengelig andre steder enn i tilbudene.

• 1 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Skal jeg fortelle deg en hemmelighet?

Utenpå gipsplatene smører man membran - og plutselig suger de ikke vann mer.

På 70-80 og 90-tallet er kombinasjonen gips/membran på våtrom blitt brukt i 99% av tilfellene hvor det skal legges fliser på veggene. Alikevel må titusener rehabillitere badene sine pga fuktskader

-Det er forresten ingen hemmelighet-

I en ideel og feilfri verden er det ikke utelukkende gipsplatenes feil at det oppstår fuktskader, men gjøres det feil med leggingen av membranen eller slurver med andre detaljer, er gipsplatene sjanseløse. De tåler rett og slett ikke fukt. Det skal ingenting til før de blir helt ødelagte og konsekvensene blir mye større mye raskere, enn om man bruker godkjente våtromsplater (litex, maxit, lux og wedi) som faktisk tåler vann/fukt kjempegodt.

Gips har forøvrig ikke større bæreevne enn litexplater, og skal man f.eks montere en servant i veggen, må trekonstruksjonen

(stendere og rupanel) b a k gips -og/eller litexplatene forsterkes. I motsetning til som med gipsplater er det helt problemfritt og penetrere litexplatene med skruehull, plugger etc

Gips må dessuten også primes før man kan smøre membran og de kan heller ikke stå i direkte kontakt med gulvstøpen uten at man tetter undersiden eller løfter de en cm opp fra gulvet. Selv den lille fukten som befinner seg til enhver tid i et mer eller mindre nystøpt betonggulv er for mye for gipsplatene. -de smuldrer vekk. Det er i det hele tatt mye mer man må passe på og være oppmerksom over, når det gjelder gips. Legg til at gipsplatene veier mer enn 10 ganger så mye som litex og man skjønner at litex åpenbart har en arbeidsbesparende gevinst. Jeg bærte alene alt vi trengte av litexplater til hele badet fra garasjen, ned trappa og inn på badet. Jeg kunne sikkert bært det dobbelte! Skulle vi brukt gips måtte jeg nok hatt hjelp bare for å bære ned en eneste plate

Som flere har påpekt er det i utgangspunktet fortsatt en betydlig prisforskjell ( den er blitt langt mindre de siste 2-3 årene, pga økt konkurranse fra flere aktører), men om man tar prisen på gips og legger til merarbeidet med dette store og tunge men akk så skjøre materialet, er det ikke sikkert man finner særlig prisforskjell (om noen) alikevel

Gjest Gjest
Skrevet
Det kommer an på hvem du spør. :ler:

Spør du meg er svaret nei, men spør du produsent så er svaret ja.

Noe av det jeg reagerte mest på når det gjelder litexplatene (er de jeg har erfaring med), er at de ikke er helt harde - så stabliteten blir ikke den samme som med gips. Ser en annen her skriver at litex buler under vekten av fliser - og det forundrer meg ikke. Fliser er veldig tungt, og setter sterke krav til underlaget. Jeg kan til nød bruke litex under mosaikkfliser som er mye lettere enn andre fliser, men ikke ellers.

Jeg ville uansett ikke unngått å smøre inn hele litexplata med membran - og da er det kostnadseffektive argumentet for litex brukt opp.

Litexplater er testet av SINTEF og godkjent av FFV Fagrådet For Våtrom så smøring av membran på steder hvor det ikke foreligger krav om smøring er bortkastet membran. Og bortkastet membran er bortkastede penger, og velger man å kaste bort pengene er man heller ikke konkurransedyktig

Det er like meningsløst som å bruke 4 kg membran pr. kvadratmeter på gips, når det er oppgitt at du bare skal bruke 2kg membran

Og når det gjelder buler på litexplatene som følge av "tunge fliser", da har man ganske sikkert ikke fulgt monteringsanvisningene og brukt for lite skruer. Enten det eller så er det for stor cc-avstand (senteravstand) mellom stenderne bak platene i forhold til hvilke plater som brukes.

eks 1) cc-avstand mellom stenderne skal være 300mm når man bruker 13mm plater

eks2) man må bruke minimum 20mm plater om cc-avstanden mellom stenderne er 600mm

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Innlegget redigert.

Det er ikke tillatt å reklamere i forumet.

Kontaktinfo for annonsemuligheter finner du her.

Arwen (mod)

Endret av Arwen
Skrevet

Jeg brukte platene fra Megaflis på badet og er veldig fornøyd. Faren min, som hjalp meg med oppussingen, har brukt Litexplater i ettertid og var misfornøyd med dem. Han mente de var vanskeligere å jobbe med.

Det er vel smak og behag, tenker jeg :)

• 5 måneder senere...
Gjest Gjest_lars_*
Skrevet
Steinhardt er bra. :)

vil bare si at gips kommer ikke til å bli brukt på bad så lenge til. de nye forskriftene som kommer snart tillater bare litex på bad.og det at litexen henger når du bruker store fliser,kommer av at de ikke har skrudd litexen tett nok.i sverige er det ikke lenger lov til å bruke gips på bad,så sånn er det...

Skrevet (endret)

Vi har brukt Litex, og synes det gikk greit. Men har hørt nå at det har kommet noe nytt som skal være enda bedre, ble tipset om det på Flisekompaniet. Vi satset på Litex likevel siden vi kjenner det bedre, men mulig vi tester ut det nye neste gang. Husker dessverre ikke hva det heter, men ansatte i Flisekompaniet der du bor, har sikkert også vært på kurs om det.

Edit: Forøvrig var det brukt gips på badet vårt før, så vi måtte rive ned alt pga. råte. Synes Litexen sitter bra, den er jo skrudd fast.

Endret av Ce'Nedra
Gjest gjestetipser
Skrevet

Eller en kan bruke wedi, samme greia som litex, men faktisk mer stabilt, slik at du trenger tynnere plater. Wediplater finnes i mange forskjellige tykkelser, kasser, former og fasonger. F.eks. dusjer, badekar, vask, badstu, hyller osv. Se link.

http://www.nordictools.no/default.asp?Vac=...=3535&ID=35

Vi kjøpte på flisekompaniet, og badet er like fint og tett som da det var nytt lett og jobbe med også. Ønsker meg en sånn rund dusj da... ;)

(beklager avsporing)

Hadde ikke tatt sjangsen på å bruke gips på bad iallefall, de har desverre litt av de samme egenskapene som en svamp...et lite hull i membranen er nok. Det er sant som en skrev her, de har gått helt bort ifra gips i sverige.

Og yttervegg må uansett smøres med membran, og skjøtene også :) Jepp!

• 4 uker senere...
Gjest MegaFlis
Skrevet
Åh dæsjken, er det virkelig sant? :ironi:

Tja, nytt og nytt, de har vært i bruk i for eksempel avløpspumpestasjoner i over 10 år hvertfall - og benyttes fremdeles der. Så lenge de takler det klimaet har jeg få betenkninger med å bruke de på badet mitt...

Hvordan megaflis-platene er aner jeg ikke, men med tanke på en del av de andre utstyret de selger på Megaflis så ville jeg styrt unna.

- Merrique

Det heter Lux plater og blir ført i norge av Askøy murerverktøy.

MegaFlis fører kun godkjente produkter og har de beste garantiene og prisene i bransjen.

Ta dere en tur til en av butikkene og se selv i stede for og høre på alt det andre sier. Sikker på at dere får en handle opplevelse i forhold til mange andre aktører på markedet.

Skrevet
Det heter Lux plater og blir ført i norge av Askøy murerverktøy.

MegaFlis fører kun godkjente produkter og har de beste garantiene og prisene i bransjen.

Ta dere en tur til en av butikkene og se selv i stede for og høre på alt det andre sier. Sikker på at dere får en handle opplevelse i forhold til mange andre aktører på markedet.

Megaflis har nok endret seg betraktelig ja. Da de kom inn på markedet var kvaliteten så dårlig at det var en skam. Nå fører de produkter fra mange av de samme leverandørene somn de dyre butikkene gjør. Men pris og kvlitet henger sammen, også hos Megaflis. Kjøper du billige fliser hos Megaflis, så er det ikke god kvalitet der heller.

• 1 måned senere...
Gjest Flisleggeren
Skrevet

Har selv lagt litexplater, og selvsagt har jeg ikke sølt bort membran på selve platen.

Den er jo tett.

Litex er det eneste systemet som er damptett.

Jeg har hørt at litex har noen konkurrenter som heter lux et eller annet men disse er ikke damptette slik at det er disse som du må bruke masse membran på.

Jeg har små barn og tar ansvaret for å gi de et baderom de ikke behøver å være redd for sopp og råte.

Om du absolutt vil gjøre deg selv og dine nærmeste noe vondt, bruk Gips.

Gips på baderom er dårlig for din helse, og burde blitt forbudt brukt i baderom.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...