Gå til innhold

Litex-plater til oppussing av bad

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Badet vårt skal renoveres og har tidligere vært bygget opp av gips og membran. Vi har hørt litt om Litex plater nå som høres veldig bra ut. Noen som har erfaringer å komme med her?

Blir det (mye) dyrere enn om man bruker gips og membran? Har hørt at det er mye raskere å legge. Det er vel en forholdsvis ny metode - kan man stole på at alle fagmenn vet hvordan man setter opp disse? Om noen har dårlige erfaringer med Litex vil jeg gjerne høre om det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke at Litex er så mye dyrere enn gipsplater og membran. Men de er i alle fall utolig lette å legge. En annen fordel er at du kan gjøre nesten akkurat hva du vil med dem. Hvis du skal ha noen kasser til rør og evt. vegghengt toalett, så er det mye lettere å få det til med Litex.

Gips blir ofte mye søl og veldig mye jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Litex er innmari dyrt i forhold til gips. Man slipper ikke membran selv om man bruker litexplater, man må ha membran på alle skjøter samt på yttervegg. I tillegg var de spesielle skjøtemansjettene man skal bruke til litexplatene både umulige å få lagt helt riktig, i tillegg til at de var svindyre. Selv om vi fikk alt til grossistpris ble litex en kjempedyr løsning.

På det andre badet vårt skal vi bruke gips og skikkelig membran. Gips er et mye mer realt materiale å jobbe med.

Det er forresten tykkelsen på litexplatene som avgjør hvor godt den står mot vanngjennomtrenging. Vi endte opp med å smøre membran på hele sulamitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi vurderer å hvertfall få bygget lettveggene til dusjnisjen vår med Litexplater, men vi må da kunne henge en dusjdør i glass på den ene. Er det nok bæring i platene til at man kan gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi vurderer å hvertfall få bygget lettveggene til dusjnisjen vår med Litexplater, men vi må da kunne henge en dusjdør i glass på den ene. Er det nok bæring i platene til at man kan gjøre dette?

Nei.

Vi har også bygd dusjnisje av litexplater, men hadde valgt gips hvis vi skulle, gjort det om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tja, vi har bygget et dampbad på badet - med litex-plater (husker ikke tykkelsen i farten, men de må ha vært minst 5 cm tykke), flislagt og satt inn dør (denne henger riktignok ikke på selve platen - men har en ramme slik at den hvilker på gulvet og er festet i veggen) - fungerer utmerket! Forøvrig har vi brukt litex-plater på alle våtrom i huset - det er enkelt å sette opp, enkelt å feste, enkelt å smøre membran på skjøtene...

Svært fornøyd med litex-platene, og kommer til å bruke dette også ved neste byggeprosjekt. Gipsplater suger vann og jeg ville aldri turt å bruke det på et bad.

- Merrique

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Gipsplater suger vann og jeg ville aldri turt å bruke det på et bad.

- Merrique

Skal jeg fortelle deg en hemmelighet?

Utenpå gipsplatene smører man membran - og plutselig suger de ikke vann mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

mega-flis har plater lignende litex som er litt billigere og sterkere.

har hørt om en flislegger som la 30x60 fliser på vegg av litex, den bulte ut fordi den ikke tålte vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
mega-flis har plater lignende litex som er litt billigere og sterkere.

har hørt om en flislegger som la 30x60 fliser på vegg av litex, den bulte ut fordi den ikke tålte vekten.

Forundrer meg ikke.

Litexplater er et nytt produkt, skal bli interessant å se reklamasjonene om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Utenpå gipsplatene smører man membran - og plutselig suger de ikke vann mer.

Åh dæsjken, er det virkelig sant? :ironi:

Litexplater er et nytt produkt, skal bli interessant å se reklamasjonene om noen år.

Tja, nytt og nytt, de har vært i bruk i for eksempel avløpspumpestasjoner i over 10 år hvertfall - og benyttes fremdeles der. Så lenge de takler det klimaet har jeg få betenkninger med å bruke de på badet mitt...

Hvordan megaflis-platene er aner jeg ikke, men med tanke på en del av de andre utstyret de selger på Megaflis så ville jeg styrt unna.

- Merrique

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Hvordan megaflis-platene er aner jeg ikke, men med tanke på en del av de andre utstyret de selger på Megaflis så ville jeg styrt unna.

godt mulig de selger det andre steder og, var bare mega-flis jeg kom på i farta. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

- Merrique

Har du ikke peiling, så burde du kanskje ikke gi råd heller?

Flisene på megaflis bør man styre unna, det er helt riktig.

Hvis du hadde fulgt med litt i pressen om f.eks. skriverier rundt membran og tester av samme, så hadde du sett av membranene som megaflis selger kommer svært godt ut i tester.

Når det gjelder byggeplatene som Megaflis selger, så er dette et produkt helt på høyde med litexplatene. De heter Lux byggeplater og blir i stor utstrekning brukt når fagfolk skal lage innbygging på bad. På veggene bruker fagfolk stort sett gips.

Jeg aner ikke din kjennskap til baderenovering og eventuelle konsekvenser av dette, men må si jeg undres noe når du skriver at gipsplatene suger vann. Ja, selvfølgelig suger gipsplatene vann, men de skal gjøres vanntette med membran. Hva i all verden er det for tull å skrive noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Tja, nytt og nytt, de har vært i bruk i for eksempel avløpspumpestasjoner i over 10 år hvertfall - og benyttes fremdeles der. Så lenge de takler det klimaet har jeg få betenkninger med å bruke de på badet mitt...
Litexplatene ble godkjent brukt på våtrom i 2001. 5 år anses som kort tid for et produkt å være på markedet. Det er først de par siste årene det har blitt noe særlig brukt på vegger på våtrom. Fukt på våtrom blir ikke synlig innen 5 år.

Når det gjelder din informasjon om litex brukt i pumpestasjoner, så er ikke det sammenlignbart med bad. Nå forsøkte jeg å google det for å finne ut mer om det, men fikk kun ett treff - og det var i katalogen til Hyttetorget. Har du en link som understøtter påstanden din?

Til trådstarter.

Her har du byggforskgodkjenningen av litexplatene.

www.byggforsk.no/prodok/ntg/dok/2296/2296g.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
  De heter Lux byggeplater og blir i stor utstrekning brukt når fagfolk skal lage innbygging på bad. 

LUX var det det het ja! :-D (eneste som poppet opp i hodet mitt var subutex... :klø: )

det er nok det vi kommer til å bruke på badet. men skal de ikke brukes på vegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
det er nok det vi kommer til å bruke på badet. men skal de ikke brukes på vegg?

Det kommer an på hvem du spør. :ler:

Spør du meg er svaret nei, men spør du produsent så er svaret ja.

Noe av det jeg reagerte mest på når det gjelder litexplatene (er de jeg har erfaring med), er at de ikke er helt harde - så stabliteten blir ikke den samme som med gips. Ser en annen her skriver at litex buler under vekten av fliser - og det forundrer meg ikke. Fliser er veldig tungt, og setter sterke krav til underlaget. Jeg kan til nød bruke litex under mosaikkfliser som er mye lettere enn andre fliser, men ikke ellers.

Jeg ville uansett ikke unngått å smøre inn hele litexplata med membran - og da er det kostnadseffektive argumentet for litex brukt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fruktfat
'.  Ser en annen her skriver at litex buler under vekten av fliser - og det forundrer meg ikke.  Fliser er veldig tungt, og setter sterke krav til underlaget.  Jeg kan til nød bruke litex under mosaikkfliser som er mye lettere enn andre fliser, men ikke ellers.

var jeg som skrev det med fliser. lux er nemlig hardere enn litex, det er derfor vi lurer litt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
var jeg som skrev det med fliser. lux er nemlig hardere enn litex, det er derfor vi lurer litt på den.

Ok, jeg har ikke kjent på lux-platene, men reagerte på at litexplatene ikke er trykkfaste. Det viktigste når man skal ha fliser er at underlaget er dødt og trykkfast.

Her har du hjemmesiden til Lux.

http://www.luxelements.de/lux_norway/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

lux platene ser litt ut som om det er betong på dem, og de er steinharde. (det lille jeg har kjent ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
lux platene ser litt ut som om det er betong på dem, og de er steinharde. (det lille jeg har kjent ;) )

Steinhardt er bra. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...