Gå til innhold

Kresen fiskehater

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er så kresen at jeg ikke liker noen form for fisk i det hele tatt, utenom fiskepinner og fiskeboller...Finnes det noen måte jeg kan "legge" av meg dette? Har prøvd så mye forskjellig fisk, men det er rett og slett noe rart med smaken som ikke fenger. Synes det er litt trist, for legen ba meg spise mer fisk, men jeg klarer jo ikke true det i meg. Liker ikke reker engang.

Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

jeg er ikke noe for å tvinge i seg ting man ikke liker. ta heller tilskudd av omega oljer, f.eks udo`s choice fra helsekost.

Endret av Fruktfat
Skrevet

Hva med å lage fiskekakene og fiskebollene selv? Det er ikke vanskelig, og du sørger for at det meste av innholdet faktisk er fisk (noe jeg tviler på at stemmer med Bjellands fiskeboller). Samboeren min og jeg er heller ikke begeistret for fisk, men vi spiser enkle fiskeretter, er ikke så glad i fisk med altfor mye dill rundt.

Noe vi begge synes er veldig godt er rett og slett torskefilet pakket i folie sammen med salt, pepper, noen sitronskiver og noen klatter smør (evt strimlet purre). Pakk sammen og bak i ovnen ved 200 grader i ca 20 minutter. Dette serverer vi med poteter, forskjellige grønnsaker (blomkål, gulrøtter, brokkoli, aspargesbønner ++) og som oftest hjemmelaget aïoli (hvitløksmajones), men smeltet smør eller eggesmør er også veldig godt til.

Fish and chips er godt, om enn ikke så sunt. Torskefilet dyppes i røre og friteres gyllen. Server med pommes frites eller ovnsbakte potetbåter (sistnevnte er jo en del sunnere) og f.eks. tartarsaus eller remulade.

Hjemmelaget fiskegrateng er også godt (den kjøpte er ikke god). Lag en hvit saus og ha i kokt makaroni og kokt fisk i biter og fordel i en ildfast form. Dryss over strøkavring og stek ved 200 grader i 35-40 minutter.

Plukkfisk: Kokt fisk i biter, kokte poteter i terninger, kokte gulrøtter i biter og strimlet purre blandes med hvit saus (server gjerne i terteskjell).

Fiskefilet (jeg synes både laks og torsk er godt her) legges i en ildfast form, dryss med salt og pepper. Lag potetmos og bland med masse hakkede urter og revet ost, bre over fisken og stek ved ca 210 grader i en halv time.

Skrevet

mmmmmmmmmmmmm

her kom det mye gode forslag.

Skrevet (endret)

Min beste råd: Sørg for at du får god fisk av skikkelig kvalitet! Hvis fisken ikke er som den skal være i utgangspunktet, smaker ikke noen fiskeretter bra.

Hva med å lage fiskekakene og fiskebollene selv? Det er ikke vanskelig, og du sørger for at det meste av innholdet faktisk er fisk (noe jeg tviler på at stemmer med Bjellands fiskeboller).

Enig med Arkana at dette er vel verdt å prøve! :) Her en min fiskekakeoppskrift. Anbefaler deg å bruke hysefilet hvis du finner det, noe som gir fin konsistens og nøytral smak, evt torsk og/eller lyr. Husk at fisk til hjemmelagde fiskekaker må være fersk, dvs ikke opptint.

Mine fiskekaker

500 g fersk filet av hyse, lyr eller sei (jeg pleier å blande 50/50 sei og lyr)

2 ts salt

revet muskat

nymalt pepper

1/4 grovhakket løk

gressløk (kan sløyfes)

1 toppet ss potetmel

2 dl melk

Kjør fisk, krydder og løk i foodprocessor til massen er seig. Tilsett potetmel og kjør litt til. Spe sakte med melk mens maskinen går til ønsket konsistens er oppnådd.

Legges med skje i panne og stekes i olje, oppskriften gir ca. 7 store fiskekaker.

Prøv gjerne tzatziki til (også godt til laks!), pluss ovnsbakte poteter og en grønn salat med tomater.

Den neste retten pleier også å slå an hos de som ikke er så glade i fisk. Torsk eller hyse passer godt her også.

Fisk i form: Ha litt olivenolje i ildfast form, legg i fiskestykker, salte og pepre. Hell over fløte (1-1,5 dl) og litt presset sitronsaft. Ha så over finhakket vårløk, hvitløk og bladpersille, og dekk alt med hakkede friske tomater (gjerne klasetomater) og mozzarella, eller annen reven ost. Stek ved 225 grader i 20 min for fersk filet. Godt med ris, feks vanlig basmati kokt sammen med litt surret løk og 1 ts gurkemeie.

Tilbehøret er også viktig og kan gjøre fisk lettere å like, tror jeg. Til "fish and chips", dvs stekt fisk og ovnsbakte potetbåter, ;) synes jeg det er godt med ertepuré. Vanlige frosne erter gis et oppkok, hell fra vannet og bland ertene med hvitløk+vårløk surret i litt olje, litt crème fraîche og en smørklatt - og kjør det hele til knallgrønn puré i stavmikseren. Og så er sitronbåter til å presse over fisken veldig lurt - gjør fiskesmaken friskere. :)

Endret av piaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...