Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mange svar her etterhvert ser jeg. Jeg tviler ikke et øyeblikk på at mesteparten av hunder og deres eiere er trygge og at situasjonen som oftest er under kontroll. Problemet er de gangene det går litt galt. Synes spesielt det er skummelt med hunder og barn. Små barn skjønner ikke alltid hva som er greit og ikke greit for hunden, som f.eks. å dra den i halen. Tipper selv den mest beherskede hund kan bli ganske irritert over det og kanskje glefse etter barnet (dette har jeg observert selv). Det er faktisk eierens ansvar hvis det skjer noe.

Som ivrig parkgjenger ser jeg ofte hunder som går fritt mellom alle menneskene mens eieren sitter på rumpa et stykke bortenfor. Da har ikke eieren kontroll! Og som de fleste vet vrimler det av lekne barn i parken en sommerdag. Har vært vitne til noen episoder som fort kunne blitt mer alvorlig. Heldigvis har det vært ansvarlige foreldre tilstede som har kunnet beskytte barnet sitt!

Jeg skjønner at det er fristende å slippe bikkja løs for litt mosjon osv., men det er faktisk ikke greit for alle andre! Synes det er altfor ofte man leser om folk som har blitt angrepet av hunder i avisene. Sikker på at i 99.99% av tilfellene har hunden gått løs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde forresten vært interessant å få svar fra noen som lar hunden løpe fritt i parker blant andre mennesker (uten at den går på plass osv). Det må da være noen av dere her også?

Skrevet (endret)
Synes spesielt det er skummelt med hunder og barn. Små barn skjønner ikke alltid hva som er greit og ikke greit for hunden, som f.eks. å dra den i halen. Tipper selv den mest beherskede hund kan bli ganske irritert over det og kanskje glefse etter barnet (dette har jeg observert selv). Det er faktisk eierens ansvar hvis det skjer noe.

Fordelen med min hund var at den var ganske stor. Jeg snakket med alle barna i nabolaget om hvordan de skulle oppføre seg mot en hund - spesielt når den sto i bånd, for da kan den ikke løpe unna dersom den blir "plaget" av barna, og vil sannsynligvis etterhvert bite/ glefse. (Dersom en voksen blir bitt av en hund som står i bånd slik at det går an å gå utenom hunden, legger jeg skylda på den personen selv... det får da være grenser for dumhet.... )

Jeg spurte barna (vi satt alle sammen sammen med hunden, og jeg klappa hunden, og snakket rolig sammen) hva de ville gjort dersom noen kilte dem, lugga dem, skremte dem osv.. De ville løpe hjem til mamma/ pappa. Ja, sa jeg, men hunden står i bånd - han kan ikke løpe unna han! Og da kan det hende at han biter istedet! Dette skjønte barna helt ned i 3-4 årsalderen, at hunden kunne være farlig. (Enkelte av dem var fortsatt litt redd ham da de hadde blitt 7-8) Jeg oppnådde at ungene ikke gikk inn i hagen vår for å klappe hunden vår. De kom når jeg var der, og jeg spurte da om de ville klappe ham - noe de gjerne ville.

Synes at alle foreldre bør lære ungene sine dyrevett (gjelder jo katter og andre dyr også dette, ikke bare hunder), hvordan de skal oppføre seg mv. Jeg klandrer faktisk ikke en hund/ katt som biter et menneske dersom dette har oppført seg fælt mot dyret! Går hunden løs (noe den iflg loven ikke skal), er det hundeeiers ansvar (bare så det er sagt), og ha kontroll på hunden. En voksen eller et barn kan IKKE klandres for å uforvarlig skremme en hund slik at denne biter! (feks en jogger som rundt svingen kommer rett på en hund, eller et løpende barn som plutselig løper inn i en hund osv).

Ble kanskje litt rotete skrevet, men håper dere skjønner hva jeg mener! :)

Endret av Festus
Skrevet

Jeg foretrekker å slippe hunden min der jeg har god oversikt over omgivelsene og vet at det er liten sjanse for å treffe folk. Vet av erfaring at mange vi treffer ute på tur, er litt redde for fremmede hunder. Selv om hunden min ikke er særlig interessert i fremmede, tar jeg hensyn til at folk kan bli litt engstelige når de ser at hun er løs. Ellers så slipper jeg henne hvis vi treffer andre løse hunder som skal bort til henne. Det kan fort bli bikkjeslagsmål hvis den ene er i bånd, for de får ikke kommunisert skikkelig.

Det som igrunnen har vært mitt store irritasjonsmoment når jeg er ute med bikkja, er folk som ikke har vett på hund. Foreldre som sender småungene sine løpende bort til oss for å gi den pene vofsen en klem, for eksempel :overrasket: Det er skremmende mange sånne. Hunden min er ikke vant til barn, og ville absolutt ikke satt pris på en klem fra ett. Så blir det liksom min jobb å forklare dette for dem. Til tider er det jo til og med voksne mennesker som kommer stormende og vil gi bikkja en klem... :overrasket: Hunden min er skeptisk ovenfor fremmede, og jeg vil derfor ikke la henne stå ute i bånd alene heller. Jeg ser det jo som mitt ansvar at ingen får overskride de grensene for hva hunden min aksepterer av oppførsel fra folk, men det er ikke alltid helt lett. Enkelte mennesker respekterer rett og slett ikke det du sier til dem, eller forstår det ikke. Det har hendt at jeg har måttet blåse meg opp skikkelig og si ordentlig hardt ifra til godt voksne mennesker, som har insistert på å "leke" med hunden min (og endt opp med å irritere fletta av den), at nå får de faen meg skjerpe seg. Slike mennesker må det jo være no gæærnt med. Og jeg har en helt gjennomsnittlig hund. Den er hverken aggressiv eller spesielt utålmodig. Det at den er ganske stor, virker vel avskrekkende på en del. Vet om folk med mindre hunder som sliter mer med slike gærninger enn det jeg gjør.

I det store og hele er det innmari mange tullinger rundt omkring, både med og uten hund :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Slik kontroll hadde jeg over min store hannhund og jeg gikk med han løs mestparten av tiden. Dag som natt.

Så du er hevet over lover og regler? Det er tross alt båndtvang.

Skrevet
Det som igrunnen har vært mitt store irritasjonsmoment når jeg er ute med bikkja, er folk som ikke har vett på hund. Foreldre som sender småungene sine løpende bort til oss for å gi den pene vofsen en klem, for eksempel :overrasket: Det er skremmende mange sånne. Hunden min er ikke vant til barn, og ville absolutt ikke satt pris på en klem fra ett. Så blir det liksom min jobb å forklare dette for dem. Til tider er det jo til og med voksne mennesker som kommer stormende og vil gi bikkja en klem... :overrasket: Hunden min er skeptisk ovenfor fremmede, og jeg vil derfor ikke la henne stå ute i bånd alene heller. Jeg ser det jo som mitt ansvar at ingen får overskride de grensene for hva hunden min aksepterer av oppførsel fra folk, men det er ikke alltid helt lett. Enkelte mennesker respekterer rett og slett ikke det du sier til dem, eller forstår det ikke. Det har hendt at jeg har måttet blåse meg opp skikkelig og si ordentlig hardt ifra til godt voksne mennesker, som har insistert på å "leke" med hunden min (og endt opp med å irritere fletta av den), at nå får de faen meg skjerpe seg. Slike mennesker må det jo være no gæærnt med. Og jeg har en helt gjennomsnittlig hund. Den er hverken aggressiv eller spesielt utålmodig. Det at den er ganske stor, virker vel avskrekkende på en del. Vet om folk med mindre hunder som sliter mer med slike gærninger enn det jeg gjør.

Og gjett hvem som får skylda dersom den biter noen..... :riste: *være noen smuler oppgitt*

Gjest Gjest
Skrevet
Og gjett hvem som får skylda dersom den biter noen.....  :riste:  *være noen smuler oppgitt*

Jo da, forstaar at det kan vaere vanskelig med folk som absolutt skal bort og kose med enhver hund. Men da synes jeg oppriktig talt at dere som hundeeiere har et ansvar for aa si klart og tydelig at de skal vaere forsiktige!

Hunden min er ikke vant til barn, og ville absolutt ikke satt pris på en klem fra ett. Så blir det liksom min jobb å forklare dette for dem

Ja det er faktisk ditt ansvar!

Skrevet
Fordelen med min hund var at den var ganske stor. Jeg snakket med alle barna i nabolaget om hvordan de skulle oppføre seg mot en hund - spesielt når den sto i bånd, for da kan den ikke løpe unna dersom den blir "plaget" av barna, og vil sannsynligvis etterhvert bite/ glefse. (Dersom en voksen blir bitt av en hund som står i bånd slik at det går an å gå utenom hunden, legger jeg skylda på den personen selv... det får da være grenser for dumhet.... )

Jeg spurte barna (vi satt alle sammen sammen med hunden, og jeg klappa hunden, og snakket rolig sammen) hva de ville gjort dersom noen kilte dem, lugga dem, skremte dem osv.. De ville løpe hjem til mamma/ pappa. Ja, sa jeg, men hunden står i bånd - han kan ikke løpe unna han! Og da kan det hende at han biter istedet! Dette skjønte barna helt ned i 3-4 årsalderen, at hunden kunne være farlig. (Enkelte av dem var fortsatt litt redd ham da de hadde blitt 7-8) Jeg oppnådde at ungene ikke gikk inn i hagen vår for å klappe hunden vår. De kom når jeg var der, og jeg spurte da om de ville klappe ham - noe de gjerne ville.

Synes at alle foreldre bør lære ungene sine dyrevett (gjelder jo katter og andre dyr også dette, ikke bare hunder), hvordan de skal oppføre seg mv. Jeg klandrer faktisk ikke en hund/ katt som biter et menneske dersom dette har oppført seg fælt mot dyret! Går hunden løs (noe den iflg loven ikke skal), er det hundeeiers ansvar (bare så det er sagt), og ha kontroll på hunden. En voksen eller et barn kan IKKE klandres for å uforvarlig skremme en hund slik at denne biter! (feks en jogger som rundt svingen kommer rett på en hund, eller et løpende barn som plutselig løper inn i en hund osv).

Ble kanskje litt rotete skrevet, men håper dere skjønner hva jeg mener! :)

Jeg tror jeg har forstått hva du mener, og jeg er enig i at en går bort til en hund som står i bånd. Nettopp fordi hunden ikke kan komme seg vekk når den er lei av mitt "innpåslitne" selskap. Og det er bra at noen er sitt ansvar bevisst å forteller dette barn. Jeg tror ikke det er alle foreldre som tenker over dette.

Men hundeeiere som slipper løs hundene sine på offentlig sted og steder hvor det er båndtvang, er ikke hevet over loven uansett hvor dressert hunden er eller hvor god kontroll hundeeier har. Mange hundeeiere overser andre faktorer som de ikke har kontroll, det være biler, andre mennesker eller andre dyr. Det er en grunn til at det er båndtvang både natt og dag, og det er av hensyn til andre mennesker og dyr.

Jeg besøkte en kamerat av meg her om dagen, og i et av rekkehusene der han bor, bor det også ei jente med en svart hund. Når denne skal luftes, slipper hun den ut i bilveien slik at hunden kan løpe seg trøtt, og hun slipper da å gå tur med hunden. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt nesten ulykker med påkjørsel av hunden. Sist det skjedde ble jeg veldig bekymret. Fikk bremset til full stiopp i det hunden løper rett på fronten av bilen, og jeg ser den ikke igjen før den kommer ut igjen under bilen ved bagasjerommet. Jenta løper etter hunden og roper "nei, kom hit" og "fy". Hundeeier uten kontroll som ikek skulle hatt hund. Og jeg lurer fælt på hvem som får anvsvaret ved en ulykke med denne hunden.

Skrevet
Jo da, forstaar at det kan vaere vanskelig med folk som absolutt skal bort og kose med enhver hund. Men da synes jeg oppriktig talt at dere som hundeeiere har et ansvar for aa si klart og tydelig at de skal vaere forsiktige!

Jeg synes faktisk at det er foreldres ansvar å lære sine egne barn at man ikke går bort til hunder (og andre dyr) uten å spørre eieren først! Såpass gangsyn bør voksne ha!!

Jeg spør ALLTID eieren om jeg får hilse på en hund før jeg snakker til den, og det har jeg lært min datter at hun skal gjøre også.

Dersom en unge/ voksen kommer bort til min hund (som står inntil meg i bånd) og kaster seg rundt halsen på den, og hunden biter - har jeg ikke dårlig samvittighet i det hele tatt faktisk! Det er faktisk foreldres ansvar å passe på ungene sine, og de voksne får passe på seg selv! Å tillegge meg som hundeeier ansvar for at din unge ikke vet hvordan den skal behandle dyr - det er LANGT utafor mål!

Skrevet
Jeg besøkte en kamerat av meg her om dagen, og i et av rekkehusene der han bor, bor det også ei jente med en svart hund. Når denne skal luftes, slipper hun den ut i bilveien slik at hunden kan løpe seg trøtt, og hun slipper da å gå tur med hunden. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt nesten ulykker med påkjørsel av hunden. Sist det skjedde ble jeg veldig bekymret. Fikk bremset til full stiopp i det hunden løper rett på fronten av bilen, og jeg ser den ikke igjen før den kommer ut igjen under bilen ved bagasjerommet. Jenta løper etter hunden og roper "nei, kom hit" og "fy". Hundeeier uten kontroll som ikek skulle hatt hund. Og jeg lurer fælt på hvem som får anvsvaret ved en ulykke med denne hunden.

:overrasket:

Men det burde jo ikke overraske meg.. enkelte skulle ikke hatt dyr i det hele tatt!!

Der er vel dessverre du som får skylda hvis du kjører på den... selv om vi vel begge er enige om at det ikke er rettferdig... :sur: *oppgitt over tankeløse hundeeiere*

Skrevet
Men hundeeiere som slipper løs hundene sine på offentlig sted og steder hvor det er båndtvang, er ikke hevet over loven uansett hvor dressert hunden er eller hvor god kontroll hundeeier har. Mange hundeeiere overser andre faktorer som de ikke har kontroll, det være biler, andre mennesker eller andre dyr. Det er en grunn til at det er båndtvang både natt og dag, og det er av hensyn til andre mennesker og dyr.

Helt enig! Man vet aldri hvordan en hund reagerer! Derfor hadde jeg min i bånd! :) Sånn i tilfelle... og dessuten fikk ingen barn gå tur med den..rett og slett fordi de ikke ville hatt kontroll på ham, selv om han gikk i bånd.. (et barn på 30-40kg mot en sta 40kgs hund....som møter en annen hannhund....)

Gjest Gjest
Skrevet
Dersom en unge/ voksen kommer bort til min hund (som står inntil meg i bånd) og kaster seg rundt halsen på den, og hunden biter - har jeg ikke dårlig samvittighet i det hele tatt faktisk!

Det blir jo en helt annen sak naar hunden staar i baand! Men her snakker vi jo foerst og fremst om hunder som loeper fritt i offentlige parker o.l.

Skrevet
Det blir jo en helt annen sak naar hunden staar i baand! Men her snakker vi jo foerst og fremst om hunder som loeper fritt i offentlige parker o.l.

Jeg har skrevet min mening om løse hunder lenger opp... og der er vi fullstendig enige! Jeg er ansvarlig fullt ut hva min hund gjør når den er løs. Noe som også er nedfelt i loven om båndtvang. Så der er det faktisk ingen slingringsmonn!!

:)

Skrevet (endret)

Hunden min er alltid i band så lenge vi er i nærheten av folk, eller så lenge vi kan møte folk. Ikke fordi hunden min er i det minste interessert i å hilse på dem, men jeg vil ikke at noen skal springe bort til hunden min uten at jeg har full kontroll over situasjonen.

På gården her er hun alltid løs, men her kommer det ikke tilfeldig passerende forbi. Ikke engang turgåere.

De som kommer kjørende opp gårsplassen vår vil kun oppleve at hunden springer inn for å varsle at det kommer folk (og veien ender hos oss, så det er ingen som bare kjører forbi)

Det er trist at folk lar hundene sine springe løs, spesielt dersom de springer bort til folk. For det første bør alle respektere at ikke alle liker hunder. For det andre bør alle hundeeiere være opptatt av at man alltid skal ha full kontroll over alle situasjoner. En vilter hund som puffer et barn overende kan fort bli sett på som farlig og agressiv (og det er ikke alltid slike situasjoner får en lykkelig avslutning for hund og eier)

Desverre er det ikke alle som klarer å lære barna sine at en fremmed hund skal man ikke gå bort til. Og ikke alle har forstått at dyr er levende vesener som ikke tåler harhent behandling uten at de reagerer!!

Endret av Mossa
Skrevet
Jeg synes faktisk at det er foreldres ansvar å lære sine egne barn at man ikke går bort til hunder (og andre dyr) uten å spørre eieren først! Såpass gangsyn bør voksne ha!!

Enig. Foreldrene bør ha såpass vett at de forklarer for barna sine at ikke alle hunder er barnevennlige. Dette er ikke ment som en ansvarsfraskrivelse for hundeeiere, men jeg er iallefall ganske så fed-up med å forklare for unger hvorfor de ikke kan løpe rett bort til fremmede hunder. Hvis jeg hadde hatt et barn som var så interessert i hund, så ville jeg sett det som ganske naturlig å fortelle dem dette. Ellers så er det jo vanlig i flere land at ungene lærer om slikt på skolen. Det hadde vært fint om man gjorde det slik i Norge også.

Skrevet

Og jeg har alltid tatt det ansvaret. Som regel går det helt fint, siden de fleste barn har en naturlig respekt for dyr og gjerne vil være gode mot dem, men enkelte barn vi treffer vet tydeligvis ingenting om hunder - bortsett fra at de er morsome å herje med. Flere ganger står foreldrene rett ved oss og ser på at jeg må forklare for barna deres at de ikke kan herje med hunden, og når det er såpass tydelig at jeg og bikkja ikke vil leke med de ungene, synes jeg at foreldrene burde trå til og kontrollere barna sine. Hvis situasjonen var omvendt, så ville det jo vært en selvfølge for alle - inkludert meg selv - at jeg kontrollerte bikkja mi.

Skrevet

Jeg er dritt lei av den holdningen med at det alltid er hundeeierens ansvar.

Foreldre til noen unger er totalt analfabet når det kommer til å passe sine egne unger og når de ungene går løs på dyr så er det hundeeierens ansvar.

Idioter sier bare jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Dersom en unge/ voksen kommer bort til min hund (som står inntil meg i bånd) og kaster seg rundt halsen på den, og hunden biter - har jeg ikke dårlig samvittighet i det hele tatt faktisk! Det er faktisk foreldres ansvar å passe på ungene sine, og de voksne får passe på seg selv! Å tillegge meg som hundeeier ansvar for at din unge ikke vet hvordan den skal behandle dyr - det er LANGT utafor mål!

Det er ditt ansvar å passe på din hund. Hvis hunden din biter noen slik du beskriver hjelper det ikke hvor lite/ mye dårlig samvittighet du har, de har rett til å kreve hunden din avlivet.

Hilsen hundeier.

Skrevet
Det er ditt ansvar å passe på din hund. Hvis hunden din biter noen slik du beskriver hjelper det ikke hvor lite/ mye dårlig samvittighet du har, de har rett til å kreve hunden din avlivet.

Hilsen hundeier.

Mulig loven er så syk, men jeg skulle nektet å avlive hunden og brukt noen hundre tusen kroner på saken i en rettsal først.

Gjest Gjest
Skrevet
Mulig loven er så syk, men jeg skulle nektet å avlive hunden og brukt noen hundre tusen kroner på saken i en rettsal først.

Mot hvem. Politiet? De kan faktisk kreve at hunden din avlives.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...