razmatazz Skrevet 17. juli 2006 #1 Skrevet 17. juli 2006 Var i parken for å grille på lørdag med noen venner. Alt var supert bortsett fra noen satans hundekrek (eller uansvarlige eiere) som på død og liv skulle ødelegge! Incident nr. 1: På vei til vår utvalgte grillplass passerer vi et kjærestepar som ligger og sover på gresset. Plutselig hopper det frem en diger snerrende hund (tror det var en doberman) som glefser etter oss! Heldigvis våknet mannen tidsnok til å avverge et faktisk angrep, men det satte en støkk i oss! Incident nr. 2: En relativt søt men grådig liten hund ville ikke la maten vår i fred! Vi satt grillen et par meter unna oss for å slippe å sitte midt i røykosen, men det resulterte i at vi måtte springe bort dit hvert 2.minutt for å jage vekk dette dyret som forsøkte å nappe til seg kotelettene våre rett fra grillen. Og eieren satt 10 meter unna og fniste av situasjonen! Incident nr. 3: Litt senere på kvelden kommer enda en hund travende bort og skal absolutt kose med en av venninnene mine. Problemet er at hun er livredd hunder! Den virket ikke farlig, bare småbet og kravlet rundt på henne, men hun ble helt blek! Eieren stod bare og så på Til slutt måtte en av oss slepe (!) hunden tilbake til eieren og be vedkommende gå et annet sted. Det er faktisk ikke alle som er like begeistret for hunder! Det finnes mange flinke hundeeiere, men noen tar overhodet ikke ansvar! Så dette er en oppfordring til dere som lar hundene løpe fritt (offentlige områder) om å vær så snill og passe på dem. Takk
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #2 Skrevet 17. juli 2006 Jeg er saa enig saa enig! Jeg vet om flere som har hund som ikke klarer aa forstaa at ikke alle synes den "lille nusselige sussebassen" er saa fantastisk. "Men han vil jo bare leke litt"... Ehem... ikke naar den har bitt meg i benet fire ganger allerede takk!
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #3 Skrevet 17. juli 2006 Helt enig, det må da gåan å respektere oss som ikke er så begeistret for hunder... Liker ikke at hunder stikker snuten langt oppover rompa mi...irriterende!! Er i tillegg, livredd for hunder, og det merker disse små dyra, er bestandi meg de kommer til...
Gjest mn Skrevet 18. juli 2006 #4 Skrevet 18. juli 2006 Hehhee! tror de merker frykten ja...weird..skulle jo tro de "smarte" skapningene visste bedre
Bobeline Skrevet 18. juli 2006 #5 Skrevet 18. juli 2006 Det er faktisk ikke alle som er like begeistret for hunder! Det finnes mange flinke hundeeiere, men noen tar overhodet ikke ansvar! Så dette er en oppfordring til dere som lar hundene løpe fritt (offentlige områder) om å vær så snill og passe på dem. Takk ← Har ikke hundeeierne hørt om båndtvang?
razmatazz Skrevet 18. juli 2006 Forfatter #6 Skrevet 18. juli 2006 (endret) Har ikke hundeeierne hørt om båndtvang? ← Jeg trodde også det var båndtvang, men det er helt tydelig at mange hundeeiere driter fullstendig i det så fort de setter bena innenfor en park eller andre friluftsområder. Er det noen hundeeiere her som kan forsvare det å la bikkja herje med fremmede mennesker på tross av båndtvang? Endret 18. juli 2006 av razmatazz
Gjest Hedda Gabler Skrevet 18. juli 2006 #7 Skrevet 18. juli 2006 Det er få ting som provoserer meg mer enn utsagn av typen "Han er så glad i folk", "Han er verdens snilleste, han vil bare leke" - det skal rettferdiggjøre at folk lar hunden sin hoppe opp på hvem som helst. Som regel er det snakk om hunder med manglende dressur. Da vi var på en av Jærstrendene i sommer, stod det tydelig skilt med "båndtvang hele året". Likevel møtte vi en glad, vimsende hund uten bånd. Jeg blir helt flau på hundeeierens vegne...
Gjest prestekrage Skrevet 18. juli 2006 #8 Skrevet 18. juli 2006 Dte er båndtvang ja, uten at det overholdes nevneverdig... Og en bønn til: Plukk opp dritten etter bikkja di!! Om du har glemt eller gått tom for poser; ring på døra mi, og si det som det er. Jeg gir gjerne bort en plastpose eller ti, mot å få slippe å tråkke rett i driten som ligger rett utenfor porten min... Og dessuten: Lån gjerne søppeldunken til å kaste bæsjeposen!! Ikke kast den i krattet rett ved siden av!!!!
Festus Skrevet 18. juli 2006 #9 Skrevet 18. juli 2006 (endret) Er det noen hundeeiere her som kan forsvare det å la bikkja herje med fremmede mennesker på tross av båndtvang? ← Jeg har vært hundeeier - og NEI jeg forsvarer IKKE det å la bikkja herje med fremmede mennesker, uansett båndtvang eller ikke!! Hunden vår fikk kun gå løs der det ikke var andre tilstede, selv om den var godt dressert. En episode: Jeg var i sentrum, og hadde hunden (en diger svart Riesenschnauzerhanne) i bånd med meg. Utenfor en butikk var det ei jente på ca 4 som ville hilse litt på ham, men ble litt skeptisk - han var jo diiiger! Da unnskyldte foreldrene hennes henne overfor meg med at "hun ble litt redd".. ja selvfølgelig ble hun redd/ skeptisk!! Jeg blir også skeptisk og litt småredd når jeg møter på en hund som ser meg rett inn i øynene når jeg står oppreist, og har ei tunge som rekker over hele ansiktet mitt på ett slikk!! Trenger ingen unnskyldning for det da! OG jeg hadde alltid med meg poser.. plukka alltid opp etter hunden min! (men når den innimellom hadde løs mage var det litt problematisk.... ) Og jeg hadde med en ekstra litt større pose som jeg samlet bæsjeposene i, og kastet alt i søpla da jeg kom hjem.. Var jo litt heldig også da.. han skulle stort sett helst INN i det verste buskaset (NB viltvoksende.. ikke naboens hekk...) for å gjøre fra seg..og da krabba jeg faktisk IKKE etter for å ta det opp... 3 meter fra veikanten inn i ei stikkebusk... håper jeg blir tilgitt for det... Endret 18. juli 2006 av Festus
Carrot Skrevet 18. juli 2006 #10 Skrevet 18. juli 2006 Det ER båndtvang i følge § 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m. i hundeloven, men loven sier også - og jeg siterer; § 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs Hunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen. Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd. Jeg har hund, den er meget godt dressert men alikevel ALLTID i bånd eller under oppsyn - den får ALDRI hilse på fremmede med mindre DE tar kontakt med MEG først.. Skjønner godt du reagerer og syns faktisk slike hundeeiere burde få "prikker" slik som man får på førerkorter..... "three strikes and u`r out!"
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #11 Skrevet 18. juli 2006 Skjønner godt du reagerer og syns faktisk slike hundeeiere burde få "prikker" slik som man får på førerkorter..... "three strikes and u`r out!" ← Hehe, godt forslag egentlig! Noen hundeeiere burde rett og slett ikke hatt lov til p ha hund!
Gjest Tanita Skrevet 18. juli 2006 #12 Skrevet 18. juli 2006 Hunden vår lar jeg løpe fritt når jeg går tur med den om natta. Vi har skog og vann i nærheten og det er alltid populært! Men kun om natta, for da er jeg sikker på å ikke møte folk. Om dagen får han pent gå i bånd. Han trenger å løpe og utfolde seg, så om dagene løper jeg av og til sammen med han - med bånd. Samboeren min lar han løpe mer fritt, selv på dagen. Men da går hunden mesteparten av tiden rett ved siden av han selv. Hunden er godt dressert.
Carrot Skrevet 19. juli 2006 #13 Skrevet 19. juli 2006 Hunden vår lar jeg løpe fritt når jeg går tur med den om natta. Samboeren min lar han løpe mer fritt, selv på dagen. Men da går hunden mesteparten av tiden rett ved siden av han selv. Hunden er godt dressert. ← Eh duu?? Gjelder ikke loven om hundehold hos dere om natten? Og hvordan vet du at 100% sikkert at du har kontroll selv om hunden er godt dressert? Et dyr er et dyr er et dyr........
Titti72 Skrevet 19. juli 2006 #14 Skrevet 19. juli 2006 Hvis jeg kan få min hun til å stoppe opp og sitte selv når han er 150 meter ifra meg, da har jeg kontroll. Hvis han går på plass, selv om han møter katter, og jeg ikke trenger å be han bli, da har jeg kontroll. Når vi møter hannbikjer som knurrer og er agressive, og han går på plass uten å få komando, da har jeg kontroll. Når vi møter en parringskåt tispe med løpetid og han ikke gjør annet en å sikle, da har jeg kontroll. Slik kontroll hadde jeg over min store hannhund og jeg gikk med han løs mestparten av tiden. Dag som natt.
Amanlis Skrevet 19. juli 2006 #15 Skrevet 19. juli 2006 Har ikke hundeeierne hørt om båndtvang? ← Joda, men hunden deres er jo ikke farlig. Men hvis ikke jeg har misforstått helt, så er det ikke båndtvang bare for å beskytte mennesker, men også andre dyr.
Gjest BagLady Skrevet 19. juli 2006 #16 Skrevet 19. juli 2006 (endret) Hvis jeg kan få min hun til å stoppe opp og sitte selv når han er 150 meter ifra meg, da har jeg kontroll. Hvis han går på plass, selv om han møter katter, og jeg ikke trenger å be han bli, da har jeg kontroll. Når vi møter hannbikjer som knurrer og er agressive, og han går på plass uten å få komando, da har jeg kontroll. Når vi møter en parringskåt tispe med løpetid og han ikke gjør annet en å sikle, da har jeg kontroll. Slik kontroll hadde jeg over min store hannhund og jeg gikk med han løs mestparten av tiden. Dag som natt. ← En slik hund var det, ifølge eieren, som angrep meg. En sånn hund som er lydig i 99 av 100 tilfeller. I det 100. tilfellet er båndet det eneste som duger. Forstå meg rett, jeg sier bare at med dyr kan man aldri vite og alle situasjoner er forskjellige. Alt kan skje. Endret 19. juli 2006 av BagLady
Titti72 Skrevet 19. juli 2006 #17 Skrevet 19. juli 2006 Ja alle hunder er ikke 100% trygge. Men en god hundeeier klarer å lese sin hund og forutse hans oppførsel. Jeg skjønner meg ikke på de som mener at så lenge bikkja er i line, samma om den er 1 meter lang eller 15 meter, så er det trygt, men jeg som har hodet til min hund ved kneskåla har liksom null kontroll i forhold?
Daria Skrevet 19. juli 2006 #18 Skrevet 19. juli 2006 Samboeren min lar han løpe mer fritt, selv på dagen. Men da går hunden mesteparten av tiden rett ved siden av han selv. Hunden er godt dressert. ← Pussig nok er det ofte det eieren hevder i tilfeller hvor hunder har gått til angrep på folk også... Kom en nabo bortom med med en hund forleden. Jeg satt på bakken og leste, og bikkja kom og stakk snuten omtrent opp i ansikjtet på meg på. "Er du redd for hunder? Du ser litt skeptisk ut..." sier naboen, men uten å gjøre tegn til å kalle til seg hunden... Nå er jeg ikke redd for hunder -bare litt skeptisk, og ikke spesielt begeistret, men det er viss ikke så lett å forstå alltid. var på tur en gang det kom en bikkje løpende mot meg for å hilde, jeg gikk bare rett forbi. da roper eieren etter meg "han er ikke farlig altså..." Mye mulig det, men det betyr likevel ikke at jeg har noen interesse av å bli snust og siklet på.
Arkana Skrevet 19. juli 2006 #19 Skrevet 19. juli 2006 Pussig nok er det ofte det eieren hevder i tilfeller hvor hunder har gått til angrep på folk også... ← Ja, det synes jeg også er rart. Det finnes neppe mange eiere som ikke tror at hunden sin er godt dressert, snill og lydig, og ikke gjør en flue fortred. Jeg har mange ganger inntrykket av at hundeieren selv er den som har minst peiling på sin egen hunds lynne og evne til å plage eller angripe andre mennesker.
Titti72 Skrevet 19. juli 2006 #20 Skrevet 19. juli 2006 Ja, det synes jeg også er rart. Det finnes neppe mange eiere som ikke tror at hunden sin er godt dressert, snill og lydig, og ikke gjør en flue fortred. Jeg har mange ganger inntrykket av at hundeieren selv er den som har minst peiling på sin egen hunds lynne og evne til å plage eller angripe andre mennesker. ← Jeg ser sjelden godt dresserte hunder, men mange halvlydige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå