Glede! Skrevet 17. juli 2006 #1 Skrevet 17. juli 2006 Vi har ei datter på 3,5 mnd. Som har en veldig god døgnrytme etter min mening. Hun våkner som regel ca kl. 06.30, får pupp og sovner igjen i 7-07.30 tiden. Sover så til sånn 9-9.30. Da står vi opp, steller oss og hun ligger og leker en stund under babygymmen, i 12-tiden bruker hun å ta seg en dupp på ca 30 min. Er så våken til i 14-15 tiden, sover en 45 min, er våken tar seg en liten dupp i 18 tiden. Er så våken til kvelden, begynner som regel kveldsstellet i 20.30-21 tiden, og hun sovner mellom 21.30-22 tiden. og sover da til ca 06.30 igjen. Jeg er veldig fornøyd med døgnrytmen hennes, og viktigst av alt jeg synes vesla er veldig fornøyd! Men, alle snakker om at vi legger henne så sent! Er det virkelig vanlig at babyer legger seg tidligere og sovner for natten??? Mannen min synes vi kan begynne å prøve å legge henne litt tidligere, fordi alle andre snakker om at vi legger henne så sent. Jeg synes det er en dårlig grunn, og mener at vi er så heldige at hun allerede har en bra døgnrytme som burde vi unngå å forandre den! Hva mener dere???
Gjest Piper Skrevet 17. juli 2006 #2 Skrevet 17. juli 2006 Så lenge døgnrytmen fungerer for dere og den lille, syns jeg dere skal fortsette som dere holder på nå. Det er flere her inne som ikke klarer å bli kvitt nattmåltidet, og jeg hadde ikke risikert å bloi vekket på natten igjen bare fordi enkelte mener noe om det. Babyen er bare 3 månder, og jeg personlig syns dere har fått en fin rytme. Det er ikke mange som sover så lenge, og derfor syns jeg dere skal være veldig fornøyd med det. Eller så kan du jo spørre pappaen, om han ønsker å ta nattskfitet om babyen våkner
tuji Skrevet 17. juli 2006 #3 Skrevet 17. juli 2006 Jeg ville vært strålende fornøyd! Datteren vår la seg 02.00 på den alderen, og ikke en gang da sov hun resten av natten. Fortsett som dere gjør, det er ingen vits i å begynne å styre med døgnrytme når dere er fornøyd.
Miss Marple Skrevet 17. juli 2006 #4 Skrevet 17. juli 2006 Hvis det fungere for dere vil jeg bare fortsatt. Vår sønn han er også 3,5 mnd, men vi har valgt å legge ham rundt 19.30-20.00, men da begynner dagen hos oss rundt kl 7. Men vi hadde lyst til å ha litt kveld for oss selv, og jeg synes det er greit å stå opp i halv sjutida sammen med mannen, så dette fungere for oss.
Siadatra Skrevet 17. juli 2006 #5 Skrevet 17. juli 2006 Så lenge babyen er fornøyd er det ingen grunn til å forandre leggetiden hennes. I hvert fall ikke på bakgrunn av at noen andre mener det. For meg høres det ut som en veldig god døgnrutine. Når hun begynner å sove lenger om morgnene kan dere legge henne tilsvarende tidligere.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #6 Skrevet 17. juli 2006 Vi har også en på 3,5 mnd. Han blir lagt for kvelden mellom elleve og tolv. Da sover han til 9-10, får litt pupp og sover til 11-12. Av og til lengre. Da får jeg gjort litt i huset før han står opp. Så blir han stelt og får seg en tår, så tar han seg en liten dupp på ca 30 minutter. Utover dagen sover han gjerne korte blunder noen ganger lengre. Kommer litt an på. Benytter tiden nå. Regner med at han blir litt mer våken senere.
Chiquita Skrevet 17. juli 2006 #7 Skrevet 17. juli 2006 Jeg ville ha prioritert voksen-tid på kvelden. Men så lenge dere synes det fungerer fint, så er det jo ikke noen grunn til å endre det. Her blir minstemann (8 uker) lagt ned for natta mellom 20 og 21 en gang, og sover da til 4-5, og så videre til 8-9. Jeg blir heller vekt en gang på natten, for å kunne ha litt voksentid sammen med mannen min på kvelden
la Flaca Skrevet 18. juli 2006 #8 Skrevet 18. juli 2006 Jøss, jeg er overrasket over hvor mange av dere som har "leggetid" til babyer på 3 mndr. jeg. Gutten min er ganske nøyaktig 3 mndr. og sovner som regel for natta rundt 22.30-23. Da sover han til 7, får pupp og sover til 10. Ingen nattamming altså, og det syns jeg er fableaktig. Men jeg kan ikke forestille meg at jeg kan få han til å sovne tidligere om kvelden. Husker vi hadde den samme problematkken med storesøster som bli to til høsten. Det ble bare til at hun sovnet tidligere og tidligere av seg selv ettersom hun ble eldre.
vips Skrevet 18. juli 2006 #9 Skrevet 18. juli 2006 Da datteren min var 3.5 mnd la hun seg kl. 19, og vi stod opp og begynte dagen kl. 7 om morgenen. I løpet av dagen hadde hun så tre soveperioder på tilsammen ca. 2,5 - 3 timer. Rytmen din er mao ganske lik den vi hadde, bare forskjøvet et par timer. Dersom dere alle sammen er fornøyd med denne rutinen, ville jeg bare holdt på den. Tror nok dere må starte dagen tidligere for å få en leggetid rundt 19. Som du ser har jo de fleste en nattesøvn på rundt 12 timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå