Gjest lillesol i.i Skrevet 17. juli 2006 #1 Skrevet 17. juli 2006 Hei! Jeg skal flytte for meg selv, etter fem års samboerskap og et år hos mamma etterpå Greia er at jeg egentlig ikke har greie på så veldig mye når det gjelder hva jeg trenger, hvor jeg kan få tak i det og om det er mulig og handle på avbetaling noen steder? Trenger jo omtrent alt Har som sagt bodd hjemmefra i fem år, men flyttet da inn til en mann med "ferdig" hus og som i tillegg elsket å ordne og fikse ting.. Er ikke så tafatt som det virker, er bare litt usikker på div. Er vanligvis en rimelig oppegående person Hva, hvordan og hvor mye! Alle merkelige, morsomme og nyttige råd om alt tas imot med kjempetakk
Skravla Skrevet 17. juli 2006 #2 Skrevet 17. juli 2006 I forhold til kjøkkenutstyr så har IKEA massevis, bl.a en startpakke med kjeler, øser etc. Kjøpte den som innflyttingsgave til en niese som skulle flytte på studenthybel og hun hadde overhode ingenting. I tillegg har IKEA greie tallerkner og glass til en rimelig penge. Hvis du skal kjøpe sengetøy så ikke kjøp putevar på ikea - de har svenske mål på putene så de passer ikke våre norske puter. Ellers trenger du vaskebøtte og mopp eller gulvklut og langkost (tror det er det det heter). Hvis du flytter i nærheten av moren din så trenger du kanskje ikke kjøpe strykejern, kjøkkenmaskin etc. med en gang. Kan heller låne litt. Lykke til med flyttingen.
Knurr Skrevet 17. juli 2006 #3 Skrevet 17. juli 2006 Var i samme situasjon selv for ikke så altfor lenge siden. Først samboerskap, deretter folkehøyskole - og så var det et veldig nakent rom som ventet. Jeg endte med å tråle loppemarkeder etter alt jeg kunne finne der, og gå gjennom bodene til slekt, familie, venner, venner av slekt og familie, osv etter resten. Det eneste jeg egentlig manglet da var et servise (et pent et da. Bestemors gullkantede rosetallerkener med hakk og riper ble jeg veldig sinna på etterhvert), og det fant jeg til 200kr på Ikea. Hva har du fra før? Skal du bo helt alene? Hva slags ting har du behov for å ha i hverdagen (a là vondt rygg = god seng, student = skrivebord, filmelsker = høyt prioritert TV)? Hvor god plass har du? Hvor god økonomi har du? Lag lister! En med det du har, en med ting du absolutt må ha,en med ting du burde ha, en med ting du vil ha. Og legg ut her PS: Avbetaling fåes de fleste steder, men anbefales ikke i det hele tatt.
Knurr Skrevet 17. juli 2006 #4 Skrevet 17. juli 2006 Kom på en ting. Du trenger ikke servise til 10 folk. Det blir bare til at du kan vente enda lenger med oppvasken fordi du har flere tallerkener. Jeg har måttet sette bort halvparten fordi jeg rett og slett ikke har plass til så mange skitne tallerkener.
Gjest gjesta Skrevet 17. juli 2006 #5 Skrevet 17. juli 2006 Datteren til en venninne av meg møblerte en hel leilighet ved å sette inn en annonse i avisa hvor hun forklarte situasjonen og at hun hentet det hun fikk.
Gjest Sabia Skrevet 17. juli 2006 #6 Skrevet 17. juli 2006 Datteren til en venninne av meg møblerte en hel leilighet ved å sette inn en annonse i avisa hvor hun forklarte situasjonen og at hun hentet det hun fikk. ← Det tror jeg på!! Tror det er mange rundt omkring som har masse de egentlig vil kvitte seg med -det er bare så tiltak å gjøre noe med det.. Selv om de sikkert kunne solgt det for penger gir de det gladelig bort hvis man bare henter.
Gjest Dingo Skrevet 17. juli 2006 #7 Skrevet 17. juli 2006 Datteren til en venninne av meg møblerte en hel leilighet ved å sette inn en annonse i avisa hvor hun forklarte situasjonen og at hun hentet det hun fikk. ← Veldig god ide! Ta en titt på Finn.no torget på gis bort. Bor du rundt Oslo så er det null problem å fylle en leilighet. En skikkelig vask, og kanskje ett malingsstrøk så er mye godt som nytt! Lykke til=)
Blomsterjord Skrevet 18. juli 2006 #8 Skrevet 18. juli 2006 (endret) Hvilken ende skal man starte! Det er jo vanvittig mye man egentlig trenger. Men det er også overraskende hvor lite man kan klare seg med. Jeg ville starta med følgende: Kjele Glass Kopper Bestikk Kniv Tallerkner Boksåpner Saks+tape (Jeg glemte å "flytte med meg" disse to, og det skapte mye irritasjon!!!!) Vaskemidler og utstyr Sengetøy Håndklær Etterhvert: Kjøkkenredskap Kjøkken håndkler Grytekluter Dobørste Stekepanne Skjærebrett Ildfast form Rivjern osv osv Hvis du ikke vil blakke deg helt er IKEA nesten et must (Evt loppis/Fretex/arv). De oppstarts pakkene som noen andre her nevnte er alle tiders! Og jeg mener man kan handle med kreditt på IKEA. Ønsker deg lykke til! Endret 18. juli 2006 av Blomsterjord
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå