Gå til innhold

Hvem inviterer man av partnere til gjestene?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hehe ;) , ukjente mennesker er dte vel ikke snakk om så vidt jeg forstår.

Jo det er akkurat det det er snakk om, har sett henne en gang på fest før de ble sammen og hilse kanskje på henne i forbi fara den gangen for over et år siden. Hadde jeg truffet henne på gata hadde jeg ikke gjenkjennt henne. Når jeg sier jeg ikke kjenner personen mener jeg vel at jeg ikke kjenner dem.. å ikke kjenne betyr som regel ikke ha møtt, snakket med ol. Vi har bodd i forskjellige byer, og de har hatt avstandsforhold.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
? har du snakket med vedkommende du eller?

Har du? Like fortintatt du da, om at dine meninger er det eneste rette.. tralala

Skrevet

Vi valgte å invitere alle samboere/ektefeller og ingen kjærester, uavhengig av tidsbegrep. Det var konsekvent og har blitt godtattt, MEN ført til at det bl.a kommer en kar i brylupet ingen av oss har truffet, fordi han er relativ fersk både kjæreste og samboer av ei venninne. Derimot inviterte vi noen, men ikke alle

søskenbarna på den ene siden (ingen på den andre), og dte har vært et hurlumhei uten like. Huff! Man skulle tro folk kunne akseptere at brudeparet skal besemme hvem og hvordan de vil ha det, men slik fungerer det dessverre ikke i den virkelig verden.

"Alle" føler en eiendomsrett på bryllupet og det er intriger, baksnakkelser og sårede følelser uten sidestykke.

Skrevet
Dette har vel også en økonomiskk side? Evt. begrenset med plasser? Det er snakk om prioritering, og skal en da invitere noen en har truffet en gang eller to fordi det er en fetters samboer fremfor en venninne/venn?

Vil bare bemerke at mine innlegg er merket med TS, en annen gjst her som kan bli tatt for å væe meg. Men som gjest her sier, har det med prioriteringer å gjøre, har sett henne eg gang på fest som da "ikke kjæreste" og i forbifarta, så hvorfor be henne når så mange av våre venner ikke er invitert. Ved venner har vi ekskludert dem som ikke kjenner våre foreldre...

En del småsinte tilbakemeldinger her, men det dere ikke ser er at jeg bryr meg om ham og hvordan dette evenuellt oppfattes og hvilke signaler jeg sender ut. Hadde jo ikke spurt hvis ikke. Prøver å få til min feiring uten å tråkke noen på tærne, nå som jeg vet jeg kansje kommer til å gjøre det skal jeg tenk meg om en gang til. Det var alt jeg var ute etter.

Gjest gjest1
Skrevet

Når får kjærester / samboere / partnere lov til å bli kjent med sine kjæres familier dersom de ikke blir inviterte i bryllup og slikt? Det er jo på grunn av disse store anledningene i livet (bryllup, begravelser osv) at storfamiliene møtes. hadde det ikke vært for bryllup i slekta ville jeg mistet kontakt med flere i familien (tanter, onkler og søskenbarn på andre kanter av landet), og aldri møtt familiens nye medlemmer.

Jeg synes det er bra at bryllup og store anledninger blir brukt som anledning til å holde familien sammen og at man får en sjanse til å bli bedre kjent med dens nye medlemmer.

Men selvfølgelig kan det være mange ting som veier for og imot, jeg kjenner ikke familiesituasjonen det er snakk om her.

Skrevet
Når får kjærester / samboere / partnere lov til å bli kjent med sine kjæres familier dersom de ikke blir inviterte i bryllup og slikt? Det er jo på grunn av disse store anledningene i livet (bryllup, begravelser osv) at storfamiliene møtes. hadde det ikke vært for bryllup i slekta ville jeg mistet kontakt med flere i familien (tanter, onkler og søskenbarn på andre kanter av landet), og aldri møtt familiens nye medlemmer.

Jeg synes det er bra at bryllup og store anledninger blir brukt som anledning til å holde familien sammen og at man får en sjanse til å bli bedre kjent med dens nye medlemmer.

Men selvfølgelig kan det være mange ting som veier for og imot, jeg kjenner ikke familiesituasjonen det er snakk om her.

Er forsåvidt enig i det du sier, men nå er ikke dette en "stor" annledning hvor sorfamilien møtes, bare lite og de aller nærmeste. Det er desverre ikke alle som ønsker et kjempe stort bryllup og føler seg konfortabel med det, av mange grunner. Famile holder jeg kontakt med til tross for at jeg ikke har vært i et eneste bryllp til dem. Som du sier familier er forskjellige.

Gjest Gjest
Skrevet
Vil bare bemerke at mine innlegg er merket med TS, en annen gjst her som kan bli tatt for å væe meg. Men som gjest her sier, har det med prioriteringer å gjøre, har sett henne eg gang på fest som da "ikke kjæreste" og i forbifarta, så hvorfor be henne når så mange av våre venner ikke er invitert. Ved venner har vi ekskludert dem som ikke kjenner våre foreldre...

En del småsinte tilbakemeldinger her, men det dere ikke ser er at jeg bryr meg om ham og hvordan dette evenuellt oppfattes og hvilke signaler jeg sender ut. Hadde jo ikke spurt hvis ikke. Prøver å få til min feiring uten å tråkke noen på tærne, nå som jeg vet jeg kansje kommer til å gjøre det skal jeg tenk meg om en gang til. Det var alt jeg var ute etter.

Følg ditt hjerte og dine ønsker!

Du sender ikke ut andre signaler ved å ikke invitere et ukjent menneske til en liten bryllupssammenkomst, enn at du prioriterer DINE nærmeste. Hvis dette skal bli tolkes i alle retninger om hvor uhøflig, lite inkluderende og uniteressert du er, er det virkelig å skyte spurv med kanoner. Du har vel aldri sagt noe om at du ikke vil bli kjent med henne, du har sagt at du ikke kjenner henne per i dag. Sånn er ståa, og jeg synes virkelig du skal ta utgangspunkt i det.

Gjest BagLady
Skrevet

Jeg bare lurer på om dere har tenkt å ha kontakt med denne fetteren og hans samboer i framtiden. Eller om dere også da vil invitere bare han f.eks. på middag fordi dere ikke kjenner henne? Hun er jo den viktigste personen i hans liv, og jeg ville iallefall vurdert to ganger om jeg hadde gått i bryllup uten min forlovede.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bare lurer på om dere har tenkt å ha kontakt med denne fetteren og hans samboer i framtiden. Eller om dere også da vil invitere bare han f.eks. på middag fordi dere ikke kjenner henne? Hun er jo den viktigste personen i hans liv, og jeg ville iallefall vurdert to ganger om jeg hadde gått i bryllup uten min forlovede.

Hvorfor ikke? Må du klamre deg til ham når du skal noen steder? Er du virkelig så uselvstendig? Sykelig sjalu?

Du må også lære deg å lese trådstarters dilemma. Hun har truffet denne samboeren én gang i forbifarten, hun ønsker en LITEN bryllupssammenkomst, klart hun ikke skal måtte invitere et for HENNE ukjent menneske fremfor andre som står HENNE nærmere.

Hvor i all verden er gangsynet?

Gjest BagLady
Skrevet
Hvorfor ikke? Må du klamre deg til ham når du skal noen steder? Er du virkelig så uselvstendig? Sykelig sjalu?

Du må også lære deg å lese trådstarters dilemma. Hun har truffet denne samboeren én gang i forbifarten, hun ønsker en LITEN bryllupssammenkomst, klart hun ikke skal måtte invitere et for HENNE ukjent menneske fremfor andre som står HENNE nærmere.

Hvor i all verden er gangsynet?

Nei, jeg er verken uselvstendig eller sykelig sjalu. Derimot har jeg og min samboer et forhold, og min lojalitet ligger hos ham. Vi er en familie, en enhet og i familiesammenkomster regnes vi alltid som en. Men sånn er det hos oss da ;)

Og jeg har lest trådstarters dilemma, men dette er likevel mitt svar :)

Skrevet
Jeg bare lurer på om dere har tenkt å ha kontakt med denne fetteren og hans samboer i framtiden. Eller om dere også da vil invitere bare han f.eks. på middag fordi dere ikke kjenner henne?

Hadde du lest inlegget mitt skikkelig hadde du sett at jeg sier vi skal ha en vennefeiring dagen etter og ønsker invitere henne her, og om det holder eller om jeg bør invitere henne til bege... Har bare stillt spørsmål om hva jeg bør gjøre, og har sakt hva jeg føler meg mest konfortabel med, men ikke bestemt hva vi kommer til å gjøre enda. Spør bare om råd, men dere fremstiller det som om jeg ikke bryr meg om hverken ham eller henne... Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg ikke brukt tid på denne debatten.

Problemet er jo ikke at vi ikke ønsker henne i og for seg, men jeg er relativt skjenert og ønsker bare en liten feiring med de aller nermeste, men ønsker samtidig ikke å tråkke noen på tærne og spør derfor om råd her før at det ikke skal skje.

Gjest BagLady
Skrevet

Problemet er jo ikke at vi ikke ønsker henne i og for seg, men jeg er relativt skjenert og ønsker bare en liten feiring med de aller nermeste, men ønsker samtidig ikke å tråkke noen på tærne og spør derfor om råd her før at det ikke skal skje.

Da foreslår jeg at dere forklarer dette for dem det gjelder, for ellers er det nemlig fort gjort at de kan føle seg tråkket på tærne. Jeg ville bare frem til hvordan det kunne føles for dem at bare en ble bedt, noe annet blir det dersom de vet grunnen. Lykke til, det ordner seg nok :)

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, jeg er verken uselvstendig eller sykelig sjalu. Derimot har jeg og min samboer et forhold, og min lojalitet ligger hos ham. Vi er en familie, en enhet og i familiesammenkomster regnes vi alltid som en.

Jeg er rett og slett skremt! Jeg er glad jeg har evnen til å se at parene rundt meg er to individer som er forskjellige, mener forskjellige ting, som gjør forskjellige ting og har hver sitt selvstendige liv (selv om store deler av det blir delt med partner). Og jeg er glad at min familie og mine venner også ser ting på denne måten.

Jeg vil også bare minne om at å gå i bryllup til noen uten sin samboer ikke er illojalt. Du har fortsatt et forhold til ham selv om du går i et bryllup uten ham.

Skrevet

æsj for en surmaget diskusjon her inne...

Drit i de ekstremt negativene svarene her inne, menn pleier aldri å reagere like mye på sånt som jenter. sannsynligvis vet ikke han hva som er vanlig uansett og vil ikke tenke nevneverdig over det.. Jeg synes at dersom dere skal ha en vennefest dagen etter hvor dere inviterer henne, legitimerer det enda mer at dere ikke inviterer henne på middagen.

Kanksje er hun selv også glad for å slippe å bli kjent med dere i en så "stiv" setting som bryllupsmiddagen, og mye heller vil på en litt mer uformell feiring.

Utrolig hva folk tillater seg og bli fornærmet over.. nesten frekt etter min mening

Gjest BagLady
Skrevet
Jeg er rett og slett skremt! Jeg er glad jeg har evnen til å se at parene rundt meg er to individer som er forskjellige, mener forskjellige ting, som gjør forskjellige ting og har hver sitt selvstendige liv (selv om store deler av det blir delt med partner). Og jeg er glad at min familie og mine venner også ser ting på denne måten.

Jeg vil også bare minne om at å gå i bryllup til noen uten sin samboer ikke er illojalt. Du har fortsatt et forhold til ham selv om du går i et bryllup uten ham.

Eh...hallo :overrasket:

Vi er to individer, ikke tro noe annet. Men overfor familie og venner framstår vi jo også som et par, to personer som hører sammen. Vi gjør våre egne ting, har egne meninger og interesser - men han er den viktigste personen i mitt liv, og de som vil ha meg i sin familie må ta med ham "på kjøpet". Det vil ikke si at vi aldri går utenfor døra uten hverandre, men i slike familiesituasjoner behandles vi alltid som et par. Og sånn er det for alle de jeg kjenner :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å ta en telefon til fetteren din og rett og slett si at du er litt usikker på dette. Fortell at du gleder deg til å bli kjent med henne, men at du føler vennefesten er en bedre anledning til dette. Hvis han har innsigelser, kan han komme med dem, og da kan du jo revurdere det, men sannsynligheten er stor for at han er enig med i i at det er lettere å bli kjent på en litt mer uformell fest enn i en "stiv" bryllupsmiddag. Ikke sikkert det er så gøy for henne heller å skulle høre på taler om brudeparets barndom og alt det som følger med i en slit setting.

Gjest Gjest
Skrevet
Eh...hallo :overrasket:

Vi er to individer, ikke tro noe annet. Men overfor familie og venner framstår vi jo også som et par, to personer som hører sammen. Vi gjør våre egne ting, har egne meninger og interesser - men han er den viktigste personen i mitt liv, og de som vil ha meg i sin familie må ta med ham "på kjøpet". Det vil ikke si at vi aldri går utenfor døra uten hverandre, men i slike familiesituasjoner behandles vi alltid som et par. Og sånn er det for alle de jeg kjenner :forvirret:

Jaja, som du vil. Jeg hadde blitt ulykkelig av det, men så er jeg kanskje i overkant selvstendig også. Jeg er typen som drar på ferie uten samboeren min, gjerne helt alene, for da blir jeg kjent med flere folk. Noen synes det er uhørt, og jeg må si at jeg blir veldig lei meg når noen setter spørsmålstegn ved om jeg egentlig er glad i samboeren min pga. at jeg lever mitt liv slik det er best for meg. Vi har faktisk holdt sammen i 12 år, og jeg blir aldri lei av ham. Jeg gleder meg virkelig til å treffe ham igjen når jeg har opplevd noe på egen hånd. Jeg føler meg ille berørt om jeg blir invitert et sted i kraft av å være samboeren, det synes jeg er heller stusselig og ganske latterlig småborgerlig.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva med å ta en telefon til fetteren din og rett og slett si at du er litt usikker på dette. Fortell at du gleder deg til å bli kjent med henne, men at du føler vennefesten er en bedre anledning til dette. Hvis han har innsigelser, kan han komme med dem, og da kan du jo revurdere det, men sannsynligheten er stor for at han er enig med i i at det er lettere å bli kjent på en litt mer uformell fest enn i en "stiv" bryllupsmiddag. Ikke sikkert det er så gøy for henne heller å skulle høre på taler om brudeparets barndom og alt det som følger med i en slit setting.

Smart! :) Det var akkurat dette jeg og kom frem også. Så legne det er så mange forskjellige meninger er jo dette eneste løsning for å finne ut hvordan han ville reagere på det. Og argumentene du sier er akkurat de jeg også har tenkt på angående stiv middag fremfor mer utformell fest til å bli kjennt.

Gjest BagLady
Skrevet (endret)

Endret: tror jeg lar være å svare likevel.

Endret av BagLady
Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du ikke vil forstå, er det nok best å la være å svare også ;)

Og slik gikk hun seirende ut av debatten :legrine:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...