Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #1 Skrevet 17. juli 2006 Vi skal ikke innvitere søskenbarn på vår dag, uteom de vi har spesiell kontakt med og heller ikke så mange venner (bare dem som kjenner oss så godt at de kjenner familien vår) og skal heller ha en skikkelg vennefest dagen etter. Har et søskenbarn vi vil invitere, han har hatt samboer i et halvtår når vigifter oss. Vi har møtt henne bare en gang på en fest for over et år siden(før de ble sammen), da vibor i forskjellige byer. Det jeg lurer på er om vi "må" invitere henne? Nå utelukker vi mange venner på denne dagen fordi vi vil ha en liten privat feiring. Da mener jeg det er galt å invitere henne som vi overhode ikke kjenner, men samtidig er de jo samboere og prinsipiellt mener jeg samboere bør bli invitert... Kan vi la vær å invitere henne på selve dagen, men heller invitere dem sammen på vennefesten kvelden etter? Hva med mine søstres kjærester? De vil toppen ha vært sammen i et halvt år før selve dagen, og jeg vil ha møtt demen toppen to ganger. Kan jeg gjøre det samme med dem som med forsklaget over? Jeg mener ikke å være kip med å ikke ville invitere dem, men jeg liker ikke så mye oppmerksomhet (noe man liksom ikke kan unngå denne dagen) og vil ha en liten feiring sammen med kun mine aller nermeste.
Sun Mei Skrevet 17. juli 2006 #2 Skrevet 17. juli 2006 Jeg mener du bør be partnere - spesielt de som er samboere
Gjest Aloha Skrevet 17. juli 2006 #3 Skrevet 17. juli 2006 Det viktigste er at brudeparet får feire på SIN måte, mener jeg, og derfor syns jeg dere bør invitere kun de de dere selv vil ha tilstede.
Arkana Skrevet 17. juli 2006 #4 Skrevet 17. juli 2006 Jeg ser ikke noe problem i å ikke invitere partnere, spesielt når det gjelder såpass ferske forhold. Jeg synes det er vesentlig forskjell på om man har vært gift i 10 år og kanskje har barn sammen enn å invitere par som har vært sammen noen mnd. Men jeg ville kanskje følt det litt rart om søster 1 hadde vært gift i 8 år og dermed fikk ha sin mann med, mens søster 2 som har hatt kjæreste i 8 mnd ikke får lov. Jeg synes også det nok er enklere å utelukke partnere hvis dette gjelder alle gjestene, slik at ingen føler det urettferdig at noen fikk ha sin partner med og ikke dem. Ikke så lett egentlig, og jeg skjønner dilemmaet ditt.
Gjest gjest1 Skrevet 17. juli 2006 #5 Skrevet 17. juli 2006 Jeg synes du faktisk bør tenke over hva slags signaler du sender ved å IKKE invitere disse menneskene, som tydligvis er veldig viktig for de du ønsker å ha i bryllupet ditt... Ikke bare sier du at du ikke kjenner dem, men du gir faktisk signal om at du ikke ønsker å kjenne dem heller. Ja, at du ikke tror at det er bryet verdt... Du må også regne med at du sårer dine nærmeste. Tåler du det får du bare la være å invitere.
barkebille Skrevet 17. juli 2006 #6 Skrevet 17. juli 2006 Jeg syns at enten inviterer man alle partnere eller man inviterer ingen partnere.
Gjest Piper Skrevet 17. juli 2006 #7 Skrevet 17. juli 2006 Vil dere ikke invitere partneren til søskenbarnet, ville jeg heller droppet å invitere begge. Da kan dere jo invitere søskenbarnet på festen, sammen med partneren. Jeg syns det er forskjell på noen som ahr bodd sammen i 6 måneder, og noen som har vært kjærester i 6 månder. Men jeg ville nok invitert kjærestene til søsken, om det var seriøse forhold. Man gjør litt for familien.
Gjest Fruktfat Skrevet 17. juli 2006 #8 Skrevet 17. juli 2006 (endret) Har et søskenbarn vi vil invitere, han har hatt samboer i et halvtår når vigifter oss. Vi har møtt henne bare en gang på en fest for over et år siden(før de ble sammen), da vibor i forskjellige byer. Det jeg lurer på er om vi "må" invitere henne? ← jeg synes dere bør invitere henne. mulig han ikke synes det er spesielt moro å komme "alene" selv om han kjenner alle andre. og de har jo tross alt vært samboere et halvt år, litt annet enn om de "bare" hadde vært kjærester. men det er jo min mening da, dere gjør jo som dere vil! Endret 17. juli 2006 av Fruktfat
*Emma* Skrevet 17. juli 2006 #9 Skrevet 17. juli 2006 Vi skal i et bryllup hvor de har invitert folk (dette gjelder venner) med følge for de som er gift. De som bare har kjærester får ikke ta med seg noen...
Gjest Gjest_Anki_* Skrevet 17. juli 2006 #10 Skrevet 17. juli 2006 Kan vi la vær å invitere henne på selve dagen, men heller invitere dem sammen på vennefesten kvelden etter? Jeg synes du kan gjøre dette, men søstrene sine kjærester bør jo bli bedt.....
Gjest Gjesten Skrevet 17. juli 2006 #11 Skrevet 17. juli 2006 Kan vi la vær å invitere henne på selve dagen, men heller invitere dem sammen på vennefesten kvelden etter? Jeg synes du kan gjøre dette, men søstrene sine kjærester bør jo bli bedt..... ← Klarar ikkje dy meg... Så fetteren sin sambuar blir utelatt, mens søstrene sine kjærestar får vere med? I så fall bør de heller vente med å invitere fetteren til vennefesten, og då saman med sambuaren. (Personleg, om eg hadde vore fetteren, hadde eg ikkje kome uten sambuaren min, men det ser de jo...)
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #12 Skrevet 17. juli 2006 Jeg synes du faktisk bør tenke over hva slags signaler du sender ved å IKKE invitere disse menneskene, som tydligvis er veldig viktig for de du ønsker å ha i bryllupet ditt... Ikke bare sier du at du ikke kjenner dem, men du gir faktisk signal om at du ikke ønsker å kjenne dem heller. Ja, at du ikke tror at det er bryet verdt... Du må også regne med at du sårer dine nærmeste. Tåler du det får du bare la være å invitere. ← Det er jo akkurat dette jeg tenker på, dersom det er slik det blir oppfattet vil jeg heller invitere dem, er jo bare snakk om et par stykker. Men det at jeg inviterer dem dagen etter på på en anndre dags feiring (hvor alle skal ha finklær og jeg brudekjolen) vil ikke rette opp det intrykket? Spør bare fordi jeg helst vil ha de aller nærmeste i familien på denne dagen, og ikke mennesker jeg ikke kjenner(Til tross for min store familie blir vi ikke mer en rundt 30). Da så magne av vennene våre ikke blir invitert før på den andre festen syntes jeg det blir litt rart å invitere folk jeg ikke kjenner til selve dagen... Men fint med tilbakemeldinger på hvordan dette kan oppfattes, for jeg vil heller invitere et par stykker enn å tråkke noen på tærne. Det er så lett å bli fanget i sitt eget syn på ting, og det er greit å høre litt her, hvor folk ikke er redd for å si i mot slik familie og venner ofte er.
Gjest TS Skrevet 17. juli 2006 #13 Skrevet 17. juli 2006 Jeg synes du faktisk bør tenke over hva slags signaler du sender ved å IKKE invitere disse menneskene, som tydligvis er veldig viktig for de du ønsker å ha i bryllupet ditt... Ikke bare sier du at du ikke kjenner dem, men du gir faktisk signal om at du ikke ønsker å kjenne dem heller. Ja, at du ikke tror at det er bryet verdt... Du må også regne med at du sårer dine nærmeste. Tåler du det får du bare la være å invitere. ← Forresten tenker jeg faktisk på hvilke siganler jeg sender, hadde jo ikke spurt her etter meninger om dette dersom jeg ikke brydde meg... Det er ikke alltid så lett å se selv hvilke signaler ens handlinger har, og derfor spør jeg. Ønsker å gjøre alle til lags, og vet at det er mange forventninger til dette med bryllup der ute, og ønsker på en best mulig måte å integrere dette med mitt syn på dagen.
Gjest Neffi Skrevet 17. juli 2006 #14 Skrevet 17. juli 2006 Men det at jeg inviterer dem dagen etter på på en anndre dags feiring (hvor alle skal ha finklær og jeg brudekjolen) vil ikke rette opp det intrykket? ← Vha er det du sier?? Skal du ha på deg brudekjolen på festen dagen etter?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #15 Skrevet 17. juli 2006 Vha er det du sier?? Skal du ha på deg brudekjolen på festen dagen etter? ← To dagers feiring er vanelig i mange deler av landet det.
Gjest TS Skrevet 17. juli 2006 #16 Skrevet 17. juli 2006 To dagers feiring er vanelig i mange deler av landet det. ← Meg igjen, er litt trøtt og glemmer å fullføre alt. Årsaken er at vi ikke kan ha en skikkelig fest med familien grunnet alkoholisme i familien og slikt, derfor har vi valgt å dele feiringen i to hvor vi har en familiefest på selve dagen hvor de aller nermeste er invitert, med relativt restriktivt alkoholkonsum og en skikkelig vennefest dagen etter hvor feiringen er like så pyntet som dagen før men bare med kaker og avec. Ønsker forsåvidt ikke kommentarer på denne litt utradisjonelle feiringsmåten, da det er det som funker best i vår familie og vi har fått masse positiv tilbakemelding på det, men ønsker tilbakemelding på det jeg spurte om i begynnelsen av tråden. Tenkte bare en liten utbrodering var ok for å lettere kunne ta stilling til gjesteliste problematikken min.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #18 Skrevet 18. juli 2006 vi valgte å sette grensen ved gift/ samboer over lengre tid... dvs. at da kjente begge 2 ALLE som ble bedt!!!!!! var et par søskenbarn på hver side som akkurat hadde blitt samboere, hu ene hadde vært sammen med gutten i 2 uker å bodd sammen i 3 tror jeg, å da ble ikke partner bedt...
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #19 Skrevet 18. juli 2006 Jeg synes dere skal be de dere har lyst til å be. Skjønner godt dere synes det er absurd å be fetterens samboer bare fordi hun har status som hans samboer og ikke fordi dere kjenner henne og har et spesielt ønake om å ha henne der. I et bryllup synes jeg dere skal invitere som har betydd noe for dere frem til nå, dere skal få slippe å bruke bryllupsdagen til å bli kjent med nye mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #20 Skrevet 18. juli 2006 Jeg ville def bett samboer uansett, kanskje også kjæreste, uavhengig av tid, det ville i så fall vært frivillig for vedkommende
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå