Catus Skrevet 17. juli 2006 #1 Skrevet 17. juli 2006 Jeg plukka inn en del blåbær fra hagen i går. Det er sikkert rundt en liter. Men hva lager man egentlig av blåbær? Er det noen som har noen knallgode tips til meg? Jeg kan jo også nevne at jeg også har en kurv med jordbær liggende.
wind-up bird Skrevet 17. juli 2006 #3 Skrevet 17. juli 2006 En liten brainstorming: Smoothie med blåbær Blåbærmuffins Varme dem litt, og ha til is (slik som man gjør med bjørnebær også) Bærgrøt (husker vi laget noe sånt i heimkunnskap, kokte bær og hadde i potetmelsjevning og serverte med melk på? gammeldags dessert ) Rørte blåbær på pannekakene
Arkana Skrevet 17. juli 2006 #4 Skrevet 17. juli 2006 Blåbærmuffins er kjempegodt, anbefaler denne oppskriften. Blåbærpai, jeg synes denne enkle havregrynspaien med blåbær er god. Lag paibunn av 3 dl store havregryn og ½ dl sukker som knas med 100 g smør. Dytt ut i en paiform. og forstek ved 225 grader i 10 minutter. Fyll med hjemmelaget eller kjøpt vaniljekrem og dryss over masse blåbær. Enkel blåbærterte: strø godt med blåbær i en ildfast form og drysse over en blanding av knuste kavringer, brunt sukker og smør. Stek ved 200 grader til overflaten er gyllen og server med pisket krem. Blåbær med eggedosis er veldig godt som dessert. Blåbærsorbet: 500 g blåbær kokes med 5 dl vann i 15 minutter. Bland inn 110 g sukker og varm til det løses opp. Ta av varmen og rør inn litt sitronsaft og revet sitronskall. Avkjøl og frys. Blåbærsyltetøy? Bruk 500 g sukker og 1 ts sitronsyre per kg blåbær. Sukker og bær kokes opp under omrøring til bærene har falt sammen (ca 5 minutter). Rør inn sitronsyre og fyll på glass.
Catus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 17. juli 2006 Blåbærpai, jeg synes denne enkle havregrynspaien med blåbær er god. Lag paibunn av 3 dl store havregryn og ½ dl sukker som knas med 100 g smør. Dytt ut i en paiform. og forstek ved 225 grader i 10 minutter. Fyll med hjemmelaget eller kjøpt vaniljekrem og dryss over masse blåbær. ← Uvitende som jeg er, må jeg spørre om paien skal inn i ovnen igjen etter den er fylt. Jeg regner ikke med det, men må spørre for sikkerhets skyld. Ellers er litt av blåbæra fortært sammen med is, jordbær og sjokoladesaus i kveld.
Arkana Skrevet 17. juli 2006 #6 Skrevet 17. juli 2006 Uvitende som jeg er, må jeg spørre om paien skal inn i ovnen igjen etter den er fylt. Jeg regner ikke med det, men må spørre for sikkerhets skyld. ← Nei, det skal den ikke. Dette er derfor en ypperlig dessert hvis du skal ha gjester. Paibunnen stekes på forhånd og vaniljekremen lages (eller kjøpes) på forhånd, og så kan du konsentrere deg om resten og bare legge alt sammen rett før servering.
Catus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter #7 Skrevet 17. juli 2006 Ypperlig! Tusen takk for tips, Arkana. Jeg kommer til å prøve meg på den paien. Da blir mannen glad, for han har hintet noe veldig på at jeg ikke lager kaker o.l særlig ofte..
Gjest Gus Skrevet 17. juli 2006 #8 Skrevet 17. juli 2006 Blåbær med melk og sukker (det enkle er ofte detbeste ). Milkshake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå