Gjest Alive Skrevet 17. juli 2006 #1 Skrevet 17. juli 2006 Jeg føler meg skikkelig dum, for jeg klarer ikke å forstå betydningen av teksten. Er det noen som klarer å hjelpe meg?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #2 Skrevet 17. juli 2006 Et kjærlighetsforhold,hvor han elsker henne mer enn hun elsker han kanskje, hun er vill og gal... hmm vet ikke helt jeg, men innbiler meg at hun er utro også. Men mulig jeg er helt på villspor
Gjest _gjest_ Skrevet 17. juli 2006 #3 Skrevet 17. juli 2006 Jeg har hørt at Cohen har et slags religiøst budskap i det. Det hadde jeg aldri trodd, og jeg nekta vel litt for det først, men har hørt det fra folk som har satt seg inn i det, lest om det, skrevet oppgaver om det. Hmm så sånn jeg har forstått det er Cohens egentlige mening ganske mye om hallelujah som noe religiøst, å prais (hm glede? tilbe?) herren, og hvordan man får tilgivelse eller hva det nå enn handler om. Og det vises jo til fortellingen om David som spilte for kong Saul eller hvem det nå var og kurerte han for sykdom eller vanskelige tanker gjennom musikken sin. (Bibelsk fortelling som jeg godt kan ha misforstått) Så er det vel en menneskelig del av det? Som kanskje kommer mer fram i Buckely og andre sine versjoner av sangen, der det virker mer å handle om et forhold mellom to mennesker. Og jeg lurer på om det er Cohen som har skrevet alle versene? Som har forandret sangen underveis. Her er noe Cohen har sagt: http://perso.orange.fr/pilgraeme/hallelujah.htm Og her fant jeg en annen diskusjon om sangen, begynner med litt tull virker det som... http://www.radiohidebound.com/forum/viewto...er=asc&start=60
Gjest Alive Skrevet 17. juli 2006 #4 Skrevet 17. juli 2006 Takk for svar. Det trøster meg litt å lese linkene... Ser at det hersker stor uenighet om betydningen, og at jeg ikke er den eneste som jobber for å finne den egentlige meningen
bob marley Skrevet 17. juli 2006 #5 Skrevet 17. juli 2006 den handler om hva kjærlighet kan gjøre med mennesker, og han synger om bibelske personer
Gjest _gjest_ Skrevet 17. juli 2006 #6 Skrevet 17. juli 2006 er ikke det fint da? at teksten kan tolkes og at det er dobbelt bunn og all ting?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå