Gå til innhold

Hvorfor

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg må nå bare spørre.. Jeg skal aldri gifte meg selv, får panikk av å tenke på å binde seg så jævelig.. hehe

Kunne tenke meg å prøve noen kjoler, men det er det.

Har inntrykk av at noen bare MÅÅÅ gifte seg. Egentlig pga all oppmerksomhet en får den (ene) dagen.

Stikker det ikke litt i hjertet når en lover på tro og ære foran hele familien og alle venner at vi, vi skal holde sammen, elske og ære, være tro og gode mot hverandre RESTEN AV LIVET.

Jeg vet med meg selv at om jeg treffer "den rette" får jeg ikke dette behovet for å love noe som helst.

Har også inntrykk av at noen som er i dårlig forhold, gifter seg for så å tro at alt blir så meget bedre da.. Da "eier" de hverandre på en måte..

Ikke misforstå jeg dømmer ingen, jeg bare undrer meg over at noen føler så sterkt for å gifte seg..

Ja, ja dere elsker hverandre høyere enn havet og kan ikke leve uten hverandre. Men hvorfor tror dere at det kommer til å vare så evig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hei!

Jeg må nå bare spørre.. Jeg skal aldri gifte meg selv, får panikk av å tenke på å binde seg så jævelig.. hehe

Har inntrykk av at noen bare MÅÅÅ gifte seg. Egentlig pga all oppmerksomhet en får den (ene) dagen.

Stikker det ikke litt i hjertet når en lover på tro og ære foran hele familien og alle venner at vi, vi skal holde sammen, elske og ære, være tro og gode mot hverandre RESTEN AV LIVET.

Jeg vet med meg selv at om jeg treffer "den rette" får jeg ikke dette behovet for å love noe som helst.

Har også inntrykk av at noen som er i dårlig forhold, gifter seg for så å tro at alt blir så meget bedre da.. Da "eier" de hverandre på en måte..

Ikke misforstå jeg dømmer ingen, jeg bare undrer meg over at noen føler så sterkt for å gifte seg..

Ja, ja dere elsker hverandre høyere enn havet og kan ikke leve uten hverandre. Men hvorfor tror dere at det kommer til å vare så evig...

Vi bodde sammen noen år før vi bestemte oss for å gifte oss. Det føltes bare naturlig å gjøre det. Dessuten fikk vi lagd vårt eget bryllupsrituale og passet inn de ordene vi ville ha. Vi giftet oss i Den norske kirke, men med en annen kirkes tilpassede rituale :-)

Mvh. Knut.

Pastor.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Jeg gleder meg enormt til å gifte meg med min kjære! Vi har vært sammen mange år, så dette er en veloverveid beslutning. Vi kunne selvsagt levd sammen som samboere, men vi synes begge det er veldig fint å kunne "formalisere" forholdet vhis du skjønner hva jeg mener. Vi blir med dette offisielt en liten familie, og det gir meg (og han) en stor glede. Selvsagt er det moro å få en slik dag, og hvorfor skal vi ikke feire skikkelig at vi har valgt hverandre? Det er jo også et godt påskudd til å samle de vi er glad i og arrangere en (forhåpentligvis) heidundrande fest!

Jeg ser meg selv som en pragmatiker, og ville aldri valgt å gifte meg hvis jeg ikke følte at forholdet hadde en ekstremt god sjanse til å vare livet ut (jeg vil ikke bombastisk si absolutt, for man kan jo aldri vite 100%).

Jeg forstår også de som velger å ikke gifte seg. Det er jo et personlig valg.

Gjest Piper
Skrevet

Vi giftet oss fordi vi ønsker å leve med hverandre resten av livet, og hadde ingen problemer med å love dette til hverandre. Hva som skjer i fremtiden får tiden vise, men i dag har vi det veldig bra og det har vi hatt de siste 8 årene.

Det var også en del praktiske ting, som gjorde at vi valgte å gifte oss. For en må jo ikke være gift, for å ha det bra. Men det er godt å kunne kalle han mannen min, i stedet for samboeren min ;)

Skrevet

Vel, jeg gifter meg fordi han spurte om jeg vil gifte meg med ham, og det vil jeg, så jeg svarte Ja. altså, fordi jeg vil.

"Stikker det ikke litt i hjertet når en lover på tro og ære foran hele familien og alle venner at vi, vi skal holde sammen, elske og ære, være tro og gode mot hverandre RESTEN AV LIVET."

Det "kribler" litt å hjertet av å kunne love det.

Dersom du ikke vi "binde deg så j**lig", så bør du ikke gifte deg, for det skla ikke føles j**vlig. Det føes HERLIG å skulle inngå et slikt løfte, å love på tro og ære.

Jeg har ikke tro på at dette varer livet ut FORDI vi gifter oss, det er vel derimot fordi vi HAR troen på at dette skal vare at vi vil gifte oss.

Vi har vært sammen i 5 år, bodd sammen som samboere i over 4 år, vi vet hva vi følr for hverandre. Og vi gifter oss på et vis for å "formalisere" dette, for å få lov til å avgi dette løftet.

Fordi vi VIL!

Skrevet

Vi ønsker å gifte oss fordi vi synes dette er en fin måte å vise venner og familie at vi er veldig trygge på hverandre. På en måte forteller vi hele verden at vi offisielt er et par, og at vi har tenkt til å satse på vårt forhold.

Synes det er fint å formalisere dette litt.

Har ikke hatt dette ønsket om å gifte meg i tidligere forhold, og har ingen problemer med å forstå at andre velger å være samboere.

Men vi har altså et ønske om å fortelle verden at vi har tenkt til å satse alt på "oss", og at vi selvfølgelig tror dette kommer til å vare resten av livet.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi gifter oss fordi vi mener at ekteskap er den beste samlivsformen; da er forholdet formalisert og "godkjent", og alt juridisk rundt arv og barn er i orden. Og vi har tro på at vi skal klare å leve sammen resten av livet, som kjærester, venner og partnere, i gode og onde dager. Vi har forøvrig ikke vært samboere. Selve bryllupet er uviktig i denne sammenhengen, annet enn at det er en tydelig markering ovenfor omverdenen.

Skrevet (endret)

Fordi vi elsker hverandre og ønsker å dele livet med hverandre, og å gifte oss er mye mer praktisk juridisk sett enn diverse samboerkontrakter.

Jeg har ingen problemer med at folk ønsker å forbli samboere, men jeg stusser litt over at enkelte ser på ekteskap som altfor bindende og likevel ikke tar fem øre for å få barn med sin partner. Hvis ikke barn er det som binder to mennesker sammen mer enn noe annet så vet ikke jeg.

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg har ingen problemer med at folk ønsker å forbli samboere, men jeg stusser litt over at enkelte ser på ekteskap som altfor bindende og likevel ikke tar fem øre for å få barn med sin partner. Hvis ikke barn er det som binder to mennesker sammen mer enn noe annet så vet ikke jeg.

Helt enig i dette. Kjenner flere som har fått barn tidlig i forholdet, men å gifte seg, nei det er skummelt det ;)

Gjest Gjest
Skrevet

For å få masse flotte gaver og for å få foreldrene mine til å betale en skikkelig bra fest på oss og vennene våre ;)

Gjest gjest1
Skrevet
Hei!

Du glemmer en ting- Veldig mange gifter seg uten denne oppmerksomheten- enten hos byfogden eller i utlandet....man gjør det som regel for sin egen del! (men det er nok noen som liker å være i fokus, eller de tror at et bryllup vil redde et slitent forhold. Kjenner to som giftet seg etter å ha vært sammen i ti år. De bli skilt to mnd etter bryllupet. Uff...snakk om tabbe)

Å være gift innebærer endel praktiske fordeler- f.eks dersom man skal jobbe i utlandet i en periode(forskning f.eks), kan ektefelle følge med og får dekket kost/losji.

Noen gifter seg av romantiske grunner- er ikke det søtt da?

Andre har vært sammen så lenge, og levd seg gjennom kriser, at de "vet" det vil holde livet ut.

Alle har "sin" grunn.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi gifter oss fordi vi begge er håpløst romantiske og den største kjærlighetserklæringen man kan gi til den man elsker er å gifte seg (i våre øyne).

Vi vet vi vil dele resten av livet sammen, og derfor er det helt naturlig for oss å inngå ekteskap. Samtidig som vi gifter oss ønsker vi å feire dette sammen med familie og venner, vi elsker å holde fest og ha folk rundt oss. Det er en flott mulighet til å samle familie, slekt og venner - og vi vet dette blir en fantastisk dag.

Det er ikke skummelt i det hele tatt å "binde seg så jæ****" - det forsterker bare følelsen av å være i et stabilt og godt forhold som vi har tro på skal holde livet ut. Jeg er så forelsket og så lykkelig og har vært det i alle de 4 årene vi har vært sammen. Vi har det utrolig bra sammen.

Vi gifter oss rett og slett fordi det er riktig for oss og fordi vi har LYST!!!

Gjest Gjest
Skrevet
Du glemmer en ting- Veldig mange gifter seg uten denne oppmerksomheten- enten hos byfogden eller i utlandet....man gjør det som regel for sin egen del! (men det er nok noen som liker å være i fokus, eller de tror at et bryllup vil redde et slitent forhold. Kjenner to som giftet seg etter å ha vært sammen i ti år. De bli skilt to mnd etter bryllupet. Uff...snakk om tabbe)

Å være gift innebærer endel praktiske fordeler- f.eks dersom man skal jobbe i utlandet i en periode(forskning f.eks), kan ektefelle følge med og får dekket kost/losji. 

Noen gifter seg av romantiske grunner- er ikke det søtt da?

Andre har vært sammen så lenge, og levd seg gjennom kriser, at de "vet" det vil holde livet ut.

Alle har "sin" grunn.

TS her. Jeg tenkte nok mest på de damene ja, som elsker oppmerksomhet og nok alltid må ha hatt en drøm om å være prinsesse. Og jo, jeg synes det er søtt at noen gifter seg :) Du har rett i at alle har sin grunn. De som har vært sammen i mange år uten og være gift kan jeg godt forstå at ønsker å gjøre det. :)

Gjest Neffi
Skrevet
Vi gifter oss fordi vi begge er håpløst romantiske og den største kjærlighetserklæringen man kan gi til den man elsker er å gifte seg (i våre øyne).

Vi vet vi vil dele resten av livet sammen, og derfor er det helt naturlig for oss å inngå ekteskap. Samtidig som vi gifter oss ønsker vi å feire dette sammen med familie og venner, vi elsker å holde fest og ha folk rundt oss. Det er en flott mulighet til å samle familie, slekt og venner - og vi vet dette blir en fantastisk dag.

Det er ikke skummelt i det hele tatt å "binde seg så jæ****" - det forsterker bare følelsen av å være i et stabilt og godt forhold som vi har tro på skal holde livet ut. Jeg er så forelsket og så lykkelig og har vært det i alle de 4 årene vi har vært sammen. Vi har det utrolig bra sammen.

Vi gifter oss rett og slett fordi det er riktig for oss og fordi vi har LYST!!!

Jepp, slik er det.

Gjest gjest1
Skrevet
TS her. Jeg tenkte nok mest på de damene ja, som elsker oppmerksomhet og nok alltid må ha hatt en drøm om å være prinsesse. Og jo, jeg synes det er søtt at noen gifter seg :) Du har rett i at alle har sin grunn. De som har vært sammen i mange år uten og være gift kan jeg godt forstå at ønsker å gjøre det. :)

Ja denne prinsesse-drømmen er nok sterk hos endel- forstå det den som kan. Men som alltid- "hvert med sitt"(mitt valgspråk); vi er alle forskjellige. For meg er det underlig/merkelig etc., men så er det en drøm for veldig mange- og da bør de gjøre det! Lykke for noen, kjedelig for andre. Bra vi er ulike.

Jeg ble sammen med "min" for ti år siden, og neste år blir det byfogden i all hemmelighet...! Jeg skal t.o.m ha svart 50-talls kjole....og vi skal fortelle "alle" via sms, på flyplassen, før vi reiser på bryllups-turnè.

Gjest Gjest_Nigo-san_*
Skrevet
Fordi vi elsker hverandre og ønsker å dele livet med hverandre, og å gifte oss er mye mer praktisk juridisk sett enn diverse samboerkontrakter.

Ikke helt enig.

Barn binder foreldrene til barnet, det er antagelig det sterkeste forholdet som finnes. Men det binder ikke nødvendigvis to voksne til hverandre for all evighet.

Jeg synes at å få barn er en mer "sikker" følelsesmessig investering enn å gifte seg- igjen overfor barnet, ikke mannen. Folk gifter seg jo gjerne både to og tre ganger, den følelsen man får for sine barn er konstant, uknuselig og ikke på noen måte sammenlignbar.

Ikke at jeg skal snakke for høyt, er jo selv gift- men ser at barn og ekteskap er to helt forskjellige fenomener og at å gifte seg mer er et "festønske" enn det å få barn er...

For øvrig synes jeg Leonarda sier mye lurt i denne tråden. Og til TS; hvorfor gifter folk seg? Antar det er fordi de mener å ha funnet den rette. Om det stemmer eller bare er selvbedrag, får vel tiden vise ;)

Gjest Neffi
Skrevet
Ikke helt enig.

Barn binder foreldrene til barnet, det er antagelig det sterkeste forholdet som finnes. Men det binder ikke nødvendigvis to voksne til hverandre for all evighet.

Jeg synes at å få barn er en mer "sikker" følelsesmessig investering enn å gifte seg- igjen overfor barnet, ikke mannen. Folk gifter seg jo gjerne både to og tre ganger, den følelsen man får for sine barn er konstant, uknuselig og ikke på noen måte sammenlignbar.

Ikke at jeg skal snakke for høyt, er jo selv gift- men ser at barn og ekteskap er to helt forskjellige fenomener og at å gifte seg mer er et "festønske" enn det å få barn er...

For øvrig synes jeg Leonarda sier mye lurt i denne tråden. Og til TS; hvorfor gifter folk seg? Antar det er fordi de mener å ha funnet den rette. Om det stemmer eller bare er selvbedrag, får vel tiden vise ;)

jeg vil si du er ganske enig i det arkana skriver jeg da :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke helt enig.

Men man må ike gifte seg fordi man tror man har funnet den rette.. Var det jeg mente.. TS

Gjest gjest1
Skrevet
Men man må ike gifte seg fordi man tror man har funnet den rette.. Var det jeg mente.. TS

Nettopp! Man må absolutt ikke. Veldig mange i dag velger å få barn, bo sammen osv uten å tenke i gifte-baner i det hele tatt. Samfunnet er helt annerledes nå enn det var før i tiden; nå er det kanskje mest normalt at barna "viser" hva man leggerinvesterer i et forhold.

Jeg skulle heller ALDRI gifte meg- helt til den dagen vi ringte en advokat for å organisere et testamente for samboeren min......da fant vi ut at vi like gjerne kunne stikke innom byfogden :ler: Så neste sommer blir det nok giftemål!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...