Gå til innhold

IP- telefoni

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage
Skrevet

Er helt grønn...

Der jeg bor har jeg trådløst bredbånd inkl i husleia (fått passord av huseier). Kan jeg da skaffe IP telefon?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Du må ha fysisk kontakt med routeren for å sette det opp og du bør ha routeren tilgjengelig etter at du har satt det opp.

Gjest prestekrage
Skrevet

Så da blir med andre ord ingen ip-telefon på meg. Routeren sitter på andre siden av veggen (altså inne hos huseieren)!!!

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Da må du i så fall avtale med han og strekke litt telefonkabler inn til deg. Tungvindt blir det, i alle fall. Jeg hadde ikke giddet.

Skrevet
Du må ha fysisk kontakt med routeren for å sette det opp og du bør ha routeren tilgjengelig etter at du har satt det opp.

Dette er en sannhet med endel modifikasjoner...

Du kan også bruke en "adapter", altså en overgang fra kablet nett til trådløst nett, for å koble ditt kablede IP-telefonadapter til huseierens trådløse nett. Det finnes flere slike løsninger fra ca kr 500,-. Alternativt kan du koble telefonadapteret til datamaskinen din og la den dele forbindelsen med det trådløse nettet.

Det med at routeren må være tilgjengelig etter at det er satt opp er også en halvveis sannhet. Avhengig av IP-telefonileverandøren er det ikke nødvendigvis påkrevd å ha tilgang til den.

prestekrage: Send meg en PM hvis du trenger litt mer hjelp og info - det finnes så mange forskjellige kombinasjoner av utstyr at det blir enklest med litt direkte kommunikasjon.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Det med at routeren må være tilgjengelig etter at det er satt opp er også en halvveis sannhet. Avhengig av IP-telefonileverandøren er det ikke nødvendigvis påkrevd å ha tilgang til den.

Selvsagt krever ingen leverandører at man må ha tilgang til routeren, hvorfor skulle noen kreve det?

Ordene bør og betyr forskjellige ting, faktisk. Man bør ha hvis f.eks routeren henger og må restartes. Det har jeg opplevd noen ganger, både med LAN-trafikk og IP-telefoni.

Koselig hvis verten laster opp og ned for fulle mugger mens man snakker i telefonen også. Verten kan selvsagt sette opp QoS, men hvem gidder å prioritere trafikk til en som låner nettet? Nei, jeg vil fremdeles ikke anbefale å bruke IP-telefoni der du selv ikke har full kontroll over nettverket.

Skrevet
Selvsagt krever ingen leverandører at man må ha tilgang til routeren, hvorfor skulle noen kreve det?

Jo, noen krever det fordi de kjører et oppsett som forutsetter at du åpner visse porter. (Det var i hvert fall slik da jeg shoppet etter IP-telefoni for en stund siden.)

Ordene bør og betyr forskjellige ting, faktisk.

Det vet jeg. Beklager at jeg skrev - det gikk litt fort. Bytt ut det ordet, du - innholdet i det jeg skrev er fortsatt gyldig.

Man bør ha hvis f.eks routeren henger og må restartes. Det har jeg opplevd noen ganger, både med LAN-trafikk og IP-telefoni.

La oss se... min velkonfigurerte router/aksesspunkt har nå vært i kontinuerlig, prikkfri drift i 155 dager - og den har hatt mye å gjøre. Den gangen hadde den en stans på grunn av strømbrudd. Og alt i alt har den fungert prikkfritt siden jeg kjøpte den for et par år siden, med unntak av noen få strømbrudd. Hemmeligheten ligger i å bruke godt (men ikke nødvendigvis dyrt) utstyr, og å sette det riktig opp. Så jeg holder fast på at det ikke er nødvendig å ha tilgang til routeren/aksesspunktet - men det er selvfølgelig avhengig av oppsettet, og det var derfor jeg ba trådstarter om å ta kontakt for å undersøke mulighetene.

Koselig hvis verten laster opp og ned for fulle mugger mens man snakker i telefonen også. Verten kan selvsagt sette opp QoS, men hvem gidder å prioritere trafikk til en som låner nettet?

Dette er ikke snakk om å låne bort nett til en tilfeldig forbipasserende. Det er snakk om en del av en avtale mellom utleier og leietaker (hvorvidt det er brudd på bredbåndleverandørens avtalevillkår er det ingen av oss to som vet noe om), og det er slett ikke usannsynlig at en seriøs utleier som tilbyr bredbåndstilkobling også kunne tenke seg å reservere lusne 100kbps for IP-telefoni.

Nei, jeg vil fremdeles ikke anbefale å bruke IP-telefoni der du selv ikke har full kontroll over nettverket.

Og jeg sier fortsatt at det er avhengig av utstyr og oppsett. Men kobinasjonene er så mange at jeg anbefaler trådstarter å ta kontakt med meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...