Gjest squashgjesten Skrevet 17. juli 2006 #1 Skrevet 17. juli 2006 Takk for hjelp med all squashen! Nå har jeg et annet spørsmål. Hva kan jeg bruke resten av tahinien til?
Nilma Skrevet 17. juli 2006 #2 Skrevet 17. juli 2006 Tahini er jo en viktig ingrediens i en av mine favorittretter, nemlig hummus. Hummus Til to personer: 1 boks kikerter (eller tilsvarende dersom du koker selv) 1-2 fedd hvitløk 2 ss tahini Saft av en 1/2-1 sitron Salt, pepper og evt. litt spisskummen Litt olje Dette kjøres til en mos i food-processor. Mengden smakstilsetninger jeg har oppgitt må sees som veiledende, du må nesten smake deg frem slike at du får en passe balanse mellom de ulike smakene. Hummus er nydelig som tilbehør til f.eks. kylling eller lammekoteletter, som del av et meze-bord eller som dip til grønnsaker.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #3 Skrevet 17. juli 2006 Tror du jeg kan lage dette med bare en stavmikser? Ser veldig godt ut!
Nilma Skrevet 17. juli 2006 #4 Skrevet 17. juli 2006 Går sikkert bra hvis du har en god stavmikser. Det kan jo hende du trenger litt mer væske når du bruker stavmikser, da kan du evt. bruke litt yoghurt naturell hvis du ikke vil ha så mye olje (jeg synes den som heter "Mild og lett" er god, den er såpass nøytral at den ikke "kommer i veien" for de andre smakene").
Arkana Skrevet 17. juli 2006 #5 Skrevet 17. juli 2006 En tahinidip? Ca 12 hvitløksfedd bakes i ovn til de er myke (ca 10 minutter). Ta av skallet og mos i hurtigmikser med 1 ts malt spisskummen, 1 ts revet sitronskall og ⅔ kopp tahini. Kjør sammen mens du heller i ½ kopp sitronsaft og ½ kopp vann i en tynn stråle.
Gjest LilSweetie Skrevet 17. juli 2006 #6 Skrevet 17. juli 2006 Ble nysgjerrig nå, for er veldig glad i hummus,men har aldri laget det selv: hva er tahini?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #9 Skrevet 17. juli 2006 hvor lenge kan tahini stå før det blir dårlig? har hatt min i flere måneder stående i kjøleskapet... er det på tide å kaste den kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå