Gå til innhold

Søstre som forlover?

Anbefalte innlegg

Gjest loren
Skrevet

Jeg har 2 søstre som jeg har et nært forhold til, jeg bor for tiden langt unna dem, og ser dem sjelden.

Skal gifte meg på hjemplassen min (altså der de enda bor) våren 2007. Synes det blir feil å bare ha storesøster i og med at jeg har et like nært forhold til begge to.

Kan man ha 2 forlovere?

Er det veldig uvanlig å ha søstre som forlover? Har ikke hørt om noen i min omgangskrets som har hatt det...

Lillesøster fyller 17 høsten 2007, er hun da for ung til å være forlover?

Takk =)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Syns det er kjempe fint med søsken som forlover jeg! En venninne av meg hadde sin...

Og 2 forlovere begynner jo å bli mer og mer vanlig.

Gjest loren
Skrevet

Jeg syne sogså det er fint =) også er det noe med det at søstre alltid har vært der, og alltid kommer til å være der, de er liksom "stabile" om du skjønner :)

Skrevet

kjenner til flere som har hatt mer en en forlover, så det er fullt mulig å ha to (eller fler om man ønsker det) forlovere.

synes heller ikke det er rart å ha søstre som forlovere, når man har ett godt forhold til dem.

jeg var forloveren til søstern min når hun giftet seg, og jeg ser ikke bortifra at det er henne jeg spør dersom jeg en gang skal gifte meg også.

og jeg synes bare det er deilig å ha ett så godt forhold til søstern min at både hun og jeg kunne tenke oss å bruke hverandre i slike spesielle situasjoner.

Gjest loren
Skrevet

=)

Men noen som vet om det finnes en aldersgrense? Lillesøster er som sagt under 18 når jeg gifter meg.. Hvem kan jeg ringe og spørre om det om evt? Prestekontoret?

Skrevet

Jeg synes det høres kjempekoselig å ha søstrene sine som forlovere :)

I teorien så er det bare mulig å ha en forlover fordi det bare er en som kan signere på papirene. Det vil si at dersom du har flere forlovere vil bare den som signerer vises i feks kirkeboka. Dersom du da får din storesøster til å signere blir det derfor ikke noe problem at din lillesøster bare er 17.

Skrevet
=)

Men noen som vet om det finnes en aldersgrense? Lillesøster er som sagt under 18 når jeg gifter meg.. Hvem kan jeg ringe og spørre om det om evt? Prestekontoret?

jeg ville ringt prestekontoret om jeg var deg, forhørt meg om hvordan det var så lenge du skulle ha to forlovere, om det da er greit at den ene er under 18 dersom det er den andre som underskriver papirer etc.

Skrevet (endret)
Jeg har 2 søstre som jeg har et nært forhold til, jeg bor for tiden langt unna dem, og ser dem sjelden.

Skal gifte meg på hjemplassen min (altså der de enda bor) våren 2007. Synes det blir feil å bare ha storesøster i og med at jeg har et like nært forhold til begge to.

Kan man ha 2 forlovere?

Er det veldig uvanlig å ha søstre som forlover? Har ikke hørt om noen i min omgangskrets som har hatt det...

Lillesøster fyller 17 høsten 2007, er hun da for ung til å være forlover?

Takk =)

Det forekommer at man har to forlovere, så det er mulig. Din søster er for ung til å være forlover på papiret (altså det som kalles "de jure"), men hun kan jo allikevel få lov til å være det i praksis (dvs. "de facto"), altså sitte sammen med dere ved alteret. Det burde da gå. For å være forlover etter norsk lov må man være myndig.

Mvh. Knut.

Pastor.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Søsteren min skal være min forlover. Kunne ikke gjort et bedre valg! :)

Skrevet
Det forekommer at man har to forlovere, så det er mulig. Din søster er for ung til å være forlover på papiret (altså det som kalles "de jure"), men hun kan jo allikevel få lov til å være det i praksis (dvs. "de facto"), altså sitte sammen med dere ved alteret. Det burde da gå. For å være forlover etter norsk lov må man være myndig.

Mvh. Knut.

Pastor.

Om man har flere forlovere så er det uansett bare en som kan skrive under på papirene. Dermed blir det i dette tilfellet nødvedigvis den elste søsteren som er forlover på pairet, men det forhindrer selvfølgelig ikke at begge søstrene kan sitte sammen med bruden i kirka og eventuelt ha andre vanlige forloveroppgaver.

Skrevet

Jeg hadde min søster som forlover og kunne ikke gjort et bedre valg! :klem: til gode søsteren min!

Skrevet (endret)
Om man har flere forlovere så er det uansett bare en som kan skrive under på papirene. Dermed blir det i dette tilfellet nødvedigvis den elste søsteren som er forlover på pairet,  men det forhindrer selvfølgelig ikke at begge søstrene kan sitte sammen med bruden i kirka og eventuelt ha andre vanlige forloveroppgaver.

Ja, det er riktig at bare én forlover for hver av brudefolkene underskriver forloverlseserklæringen og slik sett står både de jure og de facto som forlover. Alle andre forlovere vil utelukkende være de facto-forlovere, dvs. de vil ikke være juridisk ansvarlige med sine underskrifter. Loven er helt klar her: den sier at hver av brudefolkene skal stille med en forlover som skal komme med sine skriftelige erklæringer. Antakelig vil utelukkende de-facto-forloverne juridisk sett mer ha status som vitner, hvis disse er myndige.

Ut over dette finnes det også særtilfeller der brudefolket bare stiller med en felles forlover, og det finnes også særtilfeller der bryllupet kan finne sted uten forlover! Men dette er særtilfeller som må avgjøres på forhånd av Fylkesmannen. Normalt sett skal det være meget høy terskel for at lovens særtilfeller trer i kraft.

Mvh. Knut.

Pastor.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Jeg hadde også søsteren min som forlover. Vi har kommet mye nærmere hverandre de siste årene og det var såå koselig å ha henne ved min side i den viktigste dagen i mitt liv! Kunne aldri tenkt meg noen annen. Hun hjalp så godt til med alt og gav meg et uforglemmelig utdrikningslag, og et nydelig album med bilder fra hele mitt liv! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...