Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #1 Del Skrevet 16. juli 2006 Så at det var en som spurte et annet sted om hvor mye det koster å gå 3årig barnevernsped. på høgskole. Koster det noe? Forstår at bøker, utstyr osv. koster, men ikke selve linja vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #2 Del Skrevet 17. juli 2006 Her i Trondheim må man betale medlemsskap i studentsamskipnaden, når jeg studerte for noen år siden lå dette på 400kr i semesteret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. juli 2006 #3 Del Skrevet 17. juli 2006 På min høgskole må du betale studieavgift, denne dekker semesteravgift, kopinoravgift og penger til SAIH. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wind-up bird Skrevet 17. juli 2006 #4 Del Skrevet 17. juli 2006 Det går an å la være å betale SAIH delen av avgiften her i Bergen i alle fall, men dette er kanskje snakk om 20 kr i semesteret. (litt smålig å ikke betale hvis det kun er for å spare pengene syns jeg da ) Men på alle offentlige høyskoler og universitet så betaler man vel en studieavgift rundt 400 kr semesteret til studentsamskipnaden studiestedet er tilknyttet, så vidt jeg vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #5 Del Skrevet 17. juli 2006 Hører om folk som tar opp studielån (maks 200.000 kr?) og har aldri skjønt hvorfor de gjør det. Så jeg var litt bekymra for om jeg ikke hadde fått med meg at man må betale fett for å gå på høgskoler... 400 i semesteret betaler jeg mer enn gjerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. juli 2006 #6 Del Skrevet 17. juli 2006 Her kan man kreve tilbake SAIH delen etter at man har betalt, på universitetet i samme by har man valget når man betaler. Jeg har ikke giddet å prøve å få den refundert enda Studieavgift er den avgiften som inkluderer bl.a. slike avgifter, mens semesteravgift er den avgiften som går til studentsamskibnaden. For å kunne ta eksamen må man ha betalt semesteravgiften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fluesmekker Skrevet 17. juli 2006 #7 Del Skrevet 17. juli 2006 Hører om folk som tar opp studielån (maks 200.000 kr?) og har aldri skjønt hvorfor de gjør det. For å få penger til husleie, bøker, mat, osv... Dessuten låner mange mer enn de trenger, setter pengene inn på sparekonto og får renter på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #8 Del Skrevet 17. juli 2006 Hører om folk som tar opp studielån (maks 200.000 kr?) og har aldri skjønt hvorfor de gjør det. Så jeg var litt bekymra for om jeg ikke hadde fått med meg at man må betale fett for å gå på høgskoler... 400 i semesteret betaler jeg mer enn gjerne. ← Man tar opp studielån for å ha noe å leve av, er ikke alle som har foreldre som betaler eller som har tid til å jobbe så mye at man tjener nok til husleie, mat o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #9 Del Skrevet 17. juli 2006 Private høyskoler koster... 50 tusen i året kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 17. juli 2006 #10 Del Skrevet 17. juli 2006 Det varierer litt hva semesteravgiften er, på bvp i Fredrikstad så betalte vi for et år av gangen, og jeg mins det var mellom 12 og 1500 kr et sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #11 Del Skrevet 17. juli 2006 Det varierer litt hva semesteravgiften er, på bvp i Fredrikstad så betalte vi for et år av gangen, og jeg mins det var mellom 12 og 1500 kr et sted. ← Det er gjerne inkludert kopinoravgift o.l. og. Hva studieavgiften er står gjerne i studiehåndboka til studiestedet trådstarter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #12 Del Skrevet 17. juli 2006 Så at det var en som spurte et annet sted om hvor mye det koster å gå 3årig barnevernsped. på høgskole. Koster det noe? Forstår at bøker, utstyr osv. koster, men ikke selve linja vel? ← Du må betale studiavgift på ca 400-500 kr. I tillegg er det en alternativkostnad ved å være student i form av tapt arbeidsinntekt. hvis du ikke studerte kunne du jobbet og tjent penger. Men man kan jo også se på utdannelse som en investering, dvs at den betaler seg tilbake i form av høyere lønn seinere. For mitt vedkommende vil jeg imidlertid ikke få noe særlig høyere lønn etter endt utdanning, men jeg ønsker å jobbe med noe jeg trives med. Dessuten liker jeg å være student nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberry Skrevet 17. juli 2006 #13 Del Skrevet 17. juli 2006 Ved UiS er semesteravgiften kr 600,-. Det dekker medlemskap i studentsamskipnaden, kopi-penger, og kanskje ett eller annet til. Det er litt mye, men likevel føler jeg at jeg får igjen for det både i kantina, bokhandelen og på treningssenteret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. juli 2006 #14 Del Skrevet 17. juli 2006 Ved UiS er semesteravgiften kr 600,-. Det dekker medlemskap i studentsamskipnaden, kopi-penger, og kanskje ett eller annet til. Det er litt mye, men likevel føler jeg at jeg får igjen for det både i kantina, bokhandelen og på treningssenteret. ← Semesteravgiften i Stavanger går til SiS, og er på 330,-. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eføy Skrevet 17. juli 2006 #15 Del Skrevet 17. juli 2006 På Bvp-linja på høyskolen i Oslo koster det 700 kr pr semester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abelille Skrevet 18. juli 2006 #16 Del Skrevet 18. juli 2006 Semesteravgiften dekkes fort inn ved studentrabatt på buss, frisør, museer osv osv. Private skoler betaler man skoleavgift på (ganske mange tusen), på offentlige gjør man det ikke (med mindre det er videreutdanning). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberry Skrevet 18. juli 2006 #17 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Semesteravgiften i Stavanger går til SiS, og er på 330,-. ← Men resten av de 600,- går til kopi o.l. Eller er det bare jeg som betaler semesteravgift på 600,-? Fant fakturaen min: SiS: 330,- Kopinor: 140,- Undervisningsmateriell: 65,- Undervisningsmateriell: 65,- Endret 18. juli 2006 av iselin22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #18 Del Skrevet 18. juli 2006 Men resten av de 600,- går til kopi o.l. Eller er det bare jeg som betaler semesteravgift på 600,-? Fant fakturaen min: SiS: 330,- Kopinor: 140,- Undervisningsmateriell: 65,- Undervisningsmateriell: 65,- ← Resten inngår i studieavgiften, semesteravgiften er den du betaler til SiS og den er på 330,-. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberry Skrevet 18. juli 2006 #19 Del Skrevet 18. juli 2006 Åja, så det er bare ulik begrepsbruk...da så... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 19. juli 2006 #20 Del Skrevet 19. juli 2006 På høgskolen i Østfold betaler vi 1200-og-noe for et år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå