Gå til innhold

Mat på tur

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Er det noen som har forslag til enkel barnevennlig mat på campingtur? Har tenkt å ta med et stormkjøkken, utenom det er det ikke kokemuligheter.

Blir kjedelig med for mye brødmat, så hvis noen har noen tips blir jeg veldig glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gryteretter er jo greit å lage med stormkjøkken. Kanskje ikke det mest spennende i verden, men pose-gryteretter tar ikke mye plass i sekken. Du trenger bare steke kjøttet og ha i poseinnholdet og vann og så er det ferdig. Eller posesupper om du heller vil det, de trenger jo ikke tilsettes kjøtt heller. Grille pølser på bål er jo alltid godt og noe barn er glad i. Ta med deg deig til pinnebrød også. Og til dessert kan dere grille marshmallows. Ta med pannekakerøre på en tom brusflaske e.l. Ferdig oppkuttede wok-grønnsaker i en boks og en enkel wok-saus (f.eks. fra Blue Dragon, små praktiske poser, og de er gode) til, og så ris da.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier alltid å ha reinsdyrskav med på teltur, det er skikkelig luksusmat!

Da steker jeg opp sopp, løk og reinskav på forhånd, godt krydret med rosmarin, salt og pepper. Så tar jeg en halv boks rømme og har i en spiseskje tyttebærsyltetøy og noen skiver geitost. (boksen tar jeg med ved siden av) Når vi er på tur har jeg med hurtigris (ferdig oppmålt) som er lett å lage. Så varmer vi opp kjøttet og har i rømmeblandingen, og lar det surre litt sammen. Jeg har gjerne med litt tyttebærsyltetøy ved siden av, men det er ikke nødvendig. Dette er utrolig god mat, og passer veldig bra på tur!

Vi pleier også å ha med egg, tomatbønner og bacon, det blir alltid sinnsykt god frokost.

Forøvrig har vi også noen ganger hatt med trøndersodd eller annen ferdig boksemat, det er lett å varme og smaker godt.

Pannekaker har vi også laget på stormkjøkken: Lag pannekakerøre på forhånd og ha det på en halvliterflaske (gjerne litt ekstra smør i så de ikke brenner seg fast). Utrolig lett å lage og barnas favoritt!

Lykke til med campingtur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro sine lapper/sveler er geniale på tur. De skal bare tilsettes vann (men husk å ta med smør til steiking), så de veier ikke mye i tursekken. Pleier å ha det som frokost eller lunch, eventuelt med pølser som tilbehør. Havregrøt i stede for brød til frokost er også bra. Ha gjerne i nøtter og/eller tørket frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...