Gå til innhold

Liker ikke fisk... råd?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er en voksen kvinne, og desseverre liker jeg ikke fisk eller sjømat forøvrig (med unntak av kokt torsk, reker og krabbe). Dette begynner å bli pinlig ettersom fisk blir mer og mer populært, og en til stadighet får dette i middagsselskaper.

Jeg synes spesielt kokt laks eller ovnsbakt laks er pyton. For meg smaker det tran, og jeg brekker meg. Tror at fet fisk er det jeg minst av alt kan klare... Og div. typer skjell.

Har noen et råd om hvordan jeg skal lære meg til å like fisk? Eller er det slik at noen smaker ting annerledes enn andre, og at det er "reelt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et menneske i nær familie som er så sær på fisk at hun ikke en gang kan være i samme hus som en fisk, for den lukter hun. Dette er ganske slitsom når vi inviterer til selskap fx fordi vi er ikke overvettes begeistret for kjøtt og er veldig glad i fisk og både spiser og serverer det gjerne.

Så jeg vil si til deg at du gjør noe heroisk og tappert dine nærmeste vil sette pris på. Flink er du!

Når det kommer til smak, så ja, det smaker ulikt av ulike fiskeslag.

Hva om du prøver fiskeboller eller fiskepudding? Det er ikke veldig mye fiskesmak i det, og så kan du jo avansere til fiskekaker?

Fiskefingre? Fiskegrateng? Hva med det?

Ellers er torsk en barnevennlig fisk, vanlig kokt torsk med smør og salt på sammen med råkost og potet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, nå så jeg at du spiser torsk. Det er bra. Da er du langt på vei. Kanskje du skulle prøve med baccalao da? Laget av klippfisk av torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, jeg er på vei.... Prøver og prøver...

En ting jeg lurer på som ikke kom klart nok frem, er om smakssansen er såpass forskjellig fra person til person at noe smaker annerledes for noen, altså at det at en ikke liker det er reelt, ikke en fiks ide om at noe er ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Jeg har samme problem. Synes det er synd og skam når sambo koker dyr, fin kveite og lager godt tilbehør, og jeg bare pirker i maten. Jeg klarer det rett og slett ikke! Dumt, for jeg vet at det er sunt, og vil gjerne at ungene skal vennes til å spise fisk.

Og det blir verre og verre! Spiste noe fisk før, men nå kan jeg brekke meg av fiskepinner, som jo er ganske utvannede saker. Fiskeboller? OK, men sausen er best.

Om det er smaken eller bare en slags ide eller vane, vet jeg rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg leste noen en gang om at vi kan deles inn 3 grupper når det gjelder smakssans. De som har supergod smakssans som syns at f.eks brokkoli smaker pyton, en "normal"gruppe og en gruppe som ikke kjenner så mange smaker.

Tror det kan være noe i det, broren min f.eks har masse salt på all mat for ellers smaker det ikke noe.

Så det er kanskje ikke så rart om du ikke er så glad i fisk.

Eller kanskje du har hatt noen vonde opplevelser med fisk i barndommen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

Klart smakssansen er forskjellig. Jeg synes foreksempel dyrelever er kvalmende. Brekker meg også av torsketunger...........

Ikke press deg til å spise laks ! Tror ikke du kommer til å begynne å like det. Jeg ble presset til å spise torsketunge som barn, og får i dag brekningsfornemmelse av råkostsalaten som vi pleide å ha til ! ( med eddiksblanding på uagh )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...