Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #1 Skrevet 16. juli 2006 Kjøpte en pakke med butterdeigsplater her om dagen (på ren impuls...hadde lyst å prøve noe nytt). Har aldri laget noe slikt før. Noen med forslag til hva jeg kan lage? Noe godt og enkelt. Gjerne smårett/middag eller .....?
Gjest treiging Skrevet 16. juli 2006 #2 Skrevet 16. juli 2006 Jeg er like impulsiv som deg, men min butterdeig har ligget lenge i fryseren... Tanken var hjemmelagede Napoleonskaker (fylles med romkrem blandet med krem, og melisglasur på toppen.) Finnes ikke bedre kaker! I "verste fall" tiner jeg dem snart og steker dem opp, og serverer til suppe...
Arkana Skrevet 16. juli 2006 #3 Skrevet 16. juli 2006 Butterdeigspizza: Stek f.eks. bacon, sopp og løk sammen. Krydre med timian, salt og pepper og fordel i en ildfast form/langpanne. Kjevle ut butterdeigen og legg over. Stek ved 200 grader i 20-25 minutter. Snu pizzaen og server. Empanadas: Stek kjøttdeig, løk, hvitløk og små potetterninger i panne. Krydre med malt spisskummen og oregano. Kjevle ut butterdeigen og stikk ut runde leiver på 10 cm i diameter. Fordel fyllet på den ene halvdelen av alle leivene. Legg hakket oliven og hakkede hardkokte egg oppå og pensle kanten av leivene med vispet egg. Brett over i halvmåner og klem kantene sammen. Pensle overflaten med egg og stek ved 200 grader i 15 minutter. Ostepiffer som snacks: Kjevle ut butterdeigsplatene og stikk ut små rundinger. Legg små ostebiter på halvparten av rundingene og dekk med resten, klem sammen i kantene. Pensle med egg og stek ved 225 grader i 15 minutter. Som pailokk: Lag en god gryterett (f.eks. biffgryte) og hell i en ildfast form. Bruk to plater butterdeig og kjevle den ut så den passer som lokk på formen. Pakk godt nedi rundt kanten. Prikk toppen og lag et luftehull. Stek ved 175 grader i ca 20 minutter.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #4 Skrevet 17. juli 2006 Del butterdeigsplatene i to, pensle med egg, stek i ovnen til de har hevet og er brune og fine. Del i to og fyll med: - soppstuing - 1/2 stekt kyllingfilet - vaniljekrem og ferske bær.
tuji Skrevet 17. juli 2006 #5 Skrevet 17. juli 2006 Skjær i firkanter, stek dem 10 min. på 200 grader. Ha på krem med litt jordbær og sukker i, og topp det hele med masse friske jordbær. Deilig!
Gjest piaf Skrevet 17. juli 2006 #6 Skrevet 17. juli 2006 Man kan også lage små fruktterter med butterdeig. Kjevle platen litt større, prikk den på midten og legg på feks epleskiver ("taksteinslagte") med sukker og kaneldryss, eller halve friske aprikoser/ halve plommer med sukker. La det være en kant på 2 cm igjen rundt frukten som pensles med sammenvispet egg før den brettes inn og pensles med mer egg på toppen/utsiden. Stek ved 200 g i 15-20 min. Godt med vaniljeis til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå