Gå til innhold

Fryseskap vs fryseboks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fryseskap og fryseboks like bra i utgangspunktet? Hva synes dere er fordelene/ulempene med de to ulike tingene? Vi vet ikke helt hva vi skal gå for her i huset...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville gått for fryseskap. Har hatt begge deler og syns de fungerer like godt begge to, men i et fryseskap har man mer oversikt over hva som er inni. I fryseboksen blir det liggende ting i bunnen som man aldri ser eller husker at er der.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville gått for Frysepulver.

(vi har et lite skap/boks, halvparten av størrelsen til kjøleskapet)

Gjest anti-elto
Skrevet

Jeg for min del angrer noe innmari på at jeg byttet fryseren i et fryseskap, men det kan jo hende at det har med merket å gjøre. Måtte bytte pga. gammel fryser som ikke fungerte lenger.

Mitt fryseskap har dårlig kapasitet, det må tines av oftere enn fryseren. Jeg hadde plass til mer i fryseren og matvarene ble jevnt frossent.

Men igjen, det er sikkert forskjell fra merke til merke. Så hvis du kjøper skap, ikke velg Elto, kost heller på deg et dyrere merke.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg tror Frysepulver blir for heit. ;)

Vi har fryseboks, har ikke vurdert skap en gang. Men det kan nok bli noe mer uoversiktlig langt nedi der etterhvert...

Gjest vimse
Skrevet

Jeg hadde valgt fryseskap(såfremt det ikke er av typen halvt, et sånt som er sammen med kjøleskapet) fremfor fryseboks. Det er lettere å finne frem, lettere å rengjøre, vanskeligere å samle en hel masse dritt som man ikke får brukt og må kaste to år seinere...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil anta at størrelsen er den viktigste forskjellen. Tenker du på rent fryseskap eller kombiskap?

Det er lettere å holde oversikten i et fryseskap, synes jeg, men det er selvfølgelig ofte mye mer plass i en fryseboks.

Tenk nøye gjennom hvor mye plass du trenger og om du snart kommer til å trenge mer eller mindre (barn i sikte eller tenåringsbarn som snart flytter hjemmefra, f.eks.) og velg deretter!

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

vi hadde fryseboks før vi flytta, nå har vi side-by-side kjøl/frys, ingen tvil om at jeg foretrekker fryseskap! vi merker hver skuff med hva som som er oppi (brød, is, kylling, fisk, kjøtt, osv), alltid lett å finne ting. man slipper også å fryse fingrene av seg når man leter etter ting. synes heller ikke det er mindre plass i et fryseskap, men ulempen er at det ikke er plass til store ting.

Endret av Fruktfat
Skrevet

Jeg har begge deler og ser fordeler og ulemper med begge.

Fryseskap: God oversikt, lett å finne igjen frysevarene, men må oftere av-ises. Men nye fryseskap er ikke så ille.

Fryseboks: Med esker/kurver så kan man få grei oversikt, men den er dårligere enn i fryseskap. Fordel at den ikke av-ises så ofte.

Skrevet

Jeg har fryseskap, og jeg irriterer meg at jeg får plass til så lite der. Fryseren er full, men jeg sitter med følelsen av å ikke ha mat i huset.

Jeg hadde hatt fryseboks hvis jeg ikke hadde trengt plassen oppå fryseren pga liten leilighet. Her stables ting i høyden! :ler:

Gjest -eline-
Skrevet

Største problemet med fryseskap er at skuffene gjerne er litt for grunne, så vær sikker på at det er etpar litt dypere skuffer om du går for den løsningen. Til gjengjeld så har du større oversikt over hva du har enn du har i en boks.

Plusset med fryseboks er at de tar større ting, og mer varer. I tillegg har de lengere levetid enn skap har (en fryseboks med A i strømforbruk kan man regne med å ha i 20-25 år om den står i ro hele tiden, skap har gjerne lik levetid som kjøleskap). Minuset er jo at du gjerne finner endel på bunnen som du har glemt at du hadde... Også tar det jo endel mer plass.

Skrevet

Et generelt problem med kombiskap er at hvis kjøledelen eller frysedelen går i stykker så må alt byttes.

Dessuten kan det være vanskelig finne kombiskap som både har god løsning i fryse- og kjøledelen. En av delene har en tendens til å være mindre enn ønskelig.

Skrevet
Dessuten kan det være vanskelig  finne kombiskap som både har god løsning i fryse- og kjøledelen. En av delene har en tendens til å være mindre enn ønskelig.

Og derfor har vi nå kvittet oss med kombiskap ;)

Nå er spm om vi skal ha fryseskap eller fryseboks i tillegg til vårt nye stoooore kjøleskap. Nå heller jeg mot fryseskap pga oversikten den gir. Men det ser ut som vi får mer volum for pengene i en fryseboks.

Går for fryseskap vi. Takk for svar alle sammen!

Skrevet

Whirlpool frysbokser har mange rom i sine og de er lette å holde orden på....

Hadde jeg hatt plass så hadde blitt en sånn på meg etterhvert, men jeg må nok gå for kombiskap...

Skrevet

Jeg har også lyst på fryseskap, men de jeg har sett, har ikke hatt plass til en 5 kgs kalkun i dem... Så da holder vi oss til fryseboksen foreløpig.

Skrevet

Asko har et fryseskap som du skal få inn en kalkun i.

Og så i de fryseskapene som er nofrost (selvavrimede) er det vanlig at en kan ta ut hyllene som skuffene står i, slik du får plass til større ting...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...