Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er kravene for at en eiendom skal gå under begrepet landbrukseiendom?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg kan ikke reglene her, men jeg bor på et. Er et svare helvete å få det omgjort til boligformål. En venninne av meg i nabokommunen bor også på et. De har søkt om å få bygge på sin eiendom, men får avslag. Det er ikke dyrket mark der engang, men STEIN...

Skrevet

Takk for svar.

Hvis en eiendom ligger i 100meters sonen fra strandlinjen, hva kan man gjøre for å få godkjent eiendommen til bygging av bolig?

Gjest gjest1
Skrevet
Takk for svar.

Hvis en eiendom ligger i 100meters sonen fra strandlinjen, hva kan man gjøre for å få godkjent eiendommen til bygging av bolig?

Usikker, men jeg kan spørre en jeg kjenner som sitter i bygningsrådet i en kommune

Gjest gjest1
Skrevet

Har mailet han nå, så da får jeg bare vente på svaret.

Skrevet

Tusen takk! :)

Skrevet

henger meg på for å få svar :)

Skrevet

Hvis du vil bygge i et område som er regulert med byggeforbud (type strandsonen), så må du søke dispensasjon fra gjeldene reguleringsbestemmelser. I noen tilfeller kan det være greit å få en slik disp, mens andre steder lar det seg bare ikke gjøre. Kommer helt an på hva som skal bygges, hvor det er, omgivelser, naboeiendommer, etc etc...

Sjekk kommundedelplanens arealdel (overordnes plankart for kommunen) og reguleringsplankart og bestemmelser (detaljert plankart, hvis regulert). Da finner du info om bestemmelser som gjelder for området.

Planlegger man omfattende utbygging av et område (eks et helt boligfelt) så må man omregulere området, og i så tilfelle trenger du nok konsulenthjelp fra en arealplanlegger / arkitekt.

Skrevet

Takk for svar.

Gjest gjest1
Skrevet

Svar fra han jeg kjenner:

Hvis eiendommen ikke er regulert til boligformål gjelder 100 m grensen. Hvis eiendommer er regulert til boligformål gjelder 25 m grensen. Vedkommende bør skynde seg med å få omregulert hvis det trengs. Nye og mer skjerpende føringer er på vei... Grensene er forøvrig heller ikke absolutte, vi har gitt dispensasjoner i min kommune på flere eiendommer. På XXX (sted) har man tillatt betydelig aktivitet i strandsonen- etter at man hadde regulert for dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...