Gjest Petra_* Skrevet 16. juli 2006 #1 Del Skrevet 16. juli 2006 Lurer på om noen kan hjelpe meg, er på vei til en ny jobb og har får kontrakten men det er noen ting jeg stusser på. 1)3 mnd oppsigelse..er det vanlig?Hvordan i h.. får man ny jobb når den tida kommer da?Uten å si opp og håpe at man finner noe?? 2)Feriepenger: Hvis jeg tar feks 3 uker ferie får jeg ikke de resterende pengene før i desember..Det er jo i sommerferien jeg trenger dem,har de rett til å holde dem tilbake? 3)Jeg skal ha en bonusavtale, men den står ikke nevnt i kontrakten, er ikke det litt merkelig? Takk for all hjelp jeg blir gal av å tenke må bestemme meg nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. juli 2006 #2 Del Skrevet 16. juli 2006 3 mnd oppsigelse er helt normalt, søker du ny jobb får du spørsmål på intervjuet om hvor lang oppsigelse du har. Det tar de hensyn til. Ofte er det også mulig å få kortere oppsigelse når du først sier opp, kommer an på om arb.giver klarer å skaffe erstatning for deg fort osv. Ang. feriepenger: Det gjøres forskjellig fra bedrift til bedrift. I min er det slik at feriepenger utbetales i juni. Da trekkes jeg fem uker av fastlønna mi samtidig. De som har timelønn får feriepenger når de tar ut ferie hvis de tar ut før juni, tar de senere så får de feriepengene i juni, i tillegg til de timene de har jobbet. Når de så tar ferie får de ingen timelønn (selvsagt). Hvis du ikke får feriepenger i juni, så får du den vanlige lønna di. Det skal ikke være så innmari stor forskjell. Og når du trenger pengene er strengt tatt ikke arbeidsgivers problem. Ring og hør om den bonusavtalen. Den bør absolutt stå i kontrakten din, ellers har du null rettigheter ifbm den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #3 Del Skrevet 16. juli 2006 Om ikke annet er avtalt er oppsigelsesfristen 1 mnd. Skriver du under kontrakten, har dere avtalt 3 mnd. Feriepenger skal etter Ferieloven utbetales i forbindelse med avvikling av ferie. Sikker best at du kontakter arbeidsgiver og får klarlagt det du er usikker på, og få med bonus i kontrakten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 16. juli 2006 #4 Del Skrevet 16. juli 2006 Takk for svaret folkens. Synes det er rart at jeg ikke får hele feriepengeoppgjøret i juni, har alltid fått det andre steder. Jeg tror jeg må ta en tlf, men føler at det blir litt masete.Det er jo viktige saker det er snakk om, synes dere jeg bare bør spørre om det jeg lurer på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loren Skrevet 17. juli 2006 #5 Del Skrevet 17. juli 2006 Jeg ville spurt...Bedre det enn å ikke vite =) Særlig det med bonusavtalen, den ville jeg ha hatt nevnt et sted.. =) Vi har feriepengeoppgjøret sånn som det der, altså delt opp, fordi hotellet jeg jobber på stenger 1 uke til jul og 1 uke til påske, så vi "må" ta ferie da, vi har delt opp så vi får for 1 uke til jul, men resten i juni. Lykke til i ny jobb=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 17. juli 2006 #6 Del Skrevet 17. juli 2006 takk takk. får bite i det sure eplet og ringe. Må stå på krava Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå