Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #1 Skrevet 16. juli 2006 Til vanlig legger hun seg kl 21. Det gjelder skoledager. Nå i ferien har hun vært litt lenger oppe. Men hun er oppe kun for å være oppe, og maser hull i hodet på oss andre for å klare å holde seg våken. Jeg setter ærlig talt pris på litt rolige kvelder. Hvordan gjør andre det?
F&b Skrevet 16. juli 2006 #2 Skrevet 16. juli 2006 Hei Vi har en 9 åring. Hun pleier å være i seng til 8, vil helst ligge å lese så hun sovner normalt i halv 9 tiden nå i ferien er hun gjerne i seng mellom 9 og 10.Vi synes det er viktig å opprettholde nogenlunde normale leggetider, så hun slipper å bli helt døgvill og sliten den første skole uka når den tid kommer. Håper dere finner ut av det
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #3 Skrevet 16. juli 2006 Sånn gjøres det her: 2 åringen er i seng kl 19.30 som vanlig, 5 åringen og 8 åringen er i seng 20.00 på hverdager og 20.30 i helgene. 12 åringen er i seng kl 21.30 på hverdager og 22.00 i helgen. Ingen endringer i ferier, dette for at rytmen skal opprettholdes.
Gjest Madeline Skrevet 16. juli 2006 #4 Skrevet 16. juli 2006 Jeg har en på 9,5 og en på snart 11 år. Når det er skole er de i seng ca kl 21. Nå i sommerferien skal de i utgangspunktet være i seng til kl. 22, men det kan variere litt ut fra hva vi faktisk gjør den dagen. Har vi vært ute på noe og kommer sent hjem, blir det senere i seng. De holder seg som regel på rommet en time eller to før de legger seg for å sove (de vil det selv). Der leker de eller ser litt på tv (de deler rom) . Jeg ser det ikke som noe problem om det går litt over tiden nå på sommeren. Da er jeg nok strengere på tidene de skal være hjemme. Jeg vil ikke at noen av ungene skal være ute til langt på kveld. Jeg var nok strengere på leggetidene da ungene var litt mindre. Da hadde de lett for å bli overtrøtte og dermed sure og grinete hvis de kom for sent i seng. Nå er det ikke noe problem lenger og jeg synes egentlig at ungene kan få lov til å være litt lenger oppe nå som det er sommer. Så lenge de står opp uthvilt i rimelig tid om morgenen og er inne til fastsatt tid om kvelden, er det ok. Eldstemann på snart 14 sitter som regel oppe sammen med mannen min og meg til rundt midnatt.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #5 Skrevet 24. juli 2006 9-åringen legger seg i 20-tida i skoleåret, men nå i sommer har det selvsagt vært litt vanskelig å få ham til å legge seg og klokka blir fort 22. Dette er ikke min nye mann så begeistra for, har jeg lagt merke til... Vi har jo ingen alenetid lenger, for vi legger oss også ganske tidlig. (Det har vi alltid gjort). Litt kjipt, det...
Gjest *Just-Me* Skrevet 24. juli 2006 #6 Skrevet 24. juli 2006 10åringen her i huset legger seg kl 21 på skoledager, og til senest 22 i helger. Nå i ferien er det veldig variert. Noen kbelder legger han seg til 21, andre ganger kan klokka ha blitt både 23 og 24 alt ettersom hva vi har gjort og hvor vi har vært osv. Men blir å få normal døgnrytme igjenn når det nærmer seg skole, slik at det ikke skal bli så tungt.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #7 Skrevet 24. juli 2006 Og de vi besøkte i helga lot seksårinen være oppe til midnatt...
Annie Skrevet 24. juli 2006 #8 Skrevet 24. juli 2006 Sånn gjøres det her: 2 åringen er i seng kl 19.30 som vanlig, 5 åringen og 8 åringen er i seng 20.00 på hverdager og 20.30 i helgene. 12 åringen er i seng kl 21.30 på hverdager og 22.00 i helgen. Ingen endringer i ferier, dette for at rytmen skal opprettholdes. ← Det var da veldig strengt da! 10 åringen: Vanlig kl 21, nå kl 22 og senere om det er noe spesiellt. 8 åringen: Vanlig kl 20.30, nå kl 21.30 og senere om det er noe spesiellt. De er lengre oppe i helgene.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #9 Skrevet 24. juli 2006 syntes ikke det hørtes strengt ut i det hele tatt jeg. deilig vil jeg heller si. ungene blir like trøtte nå som det er sommer som ellers i året, iallefall her i huset. de er jo ute hele døgnet unntatt når de sover (noen ganger da også, de sover nemlig en del i telt på sommeren). de sovner stort sett til vanlig tid her også...
Coronas Skrevet 30. juli 2006 #10 Skrevet 30. juli 2006 Sønnen min på 10 år legger seg kl 21 på hverdagene og 23 i helger (gjerne før også) og ferie. Han blir ikke døgnvill. Husk at kuen har vært kalv folkens. Jeg selv hadde aldri problemer med å komme meg opp til skolebussen gikk mandagsmorgen selv om jeg hadde da vært oppe lenge i helgene og feriene.
villemo69 Skrevet 31. juli 2006 #11 Skrevet 31. juli 2006 Her i huset er 10-åringen i seng ca kl 22:00. Det varierer selvfølgelig litt da, men sånn i snitt vil jeg nok si at 22:00 er greit.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #12 Skrevet 31. juli 2006 Jeg synes at barn skal ha det litt friere i sommerferien. Dette er faktisk en tid som barna faktisk har som en "god" tid i barndommen sin. Senere i livet vil alle huske tilbake den gangen dem hadde det så kjekt i sammen med kamerater langt ut i de gode nattetimer.... Synes det er litt unødvendig å "stjele" denne tiden fra barna. Dette er tross alt noe som legger seg i ryggmargen på dem og kan aldri erstatte noe som helst. Tror faktisk denne friheten om sommeren kan gjøre barna mer harmoniske resten av året.
Gjest fluesmekker Skrevet 31. juli 2006 #13 Skrevet 31. juli 2006 Når jeg var i 9-10år var jeg alltid oppe til rundt 22 om sommeren. Da var det lyst ute lenge og kjekt å leke til langt på kvelden. Når skolen begynte var det vanlig leggetid igjen. Det var greit det, når jeg var 10-11år forsto jeg jo at det var logisk å legge seg tidligere når det var skole.
Annie Skrevet 31. juli 2006 #14 Skrevet 31. juli 2006 Jeg synes at barn skal ha det litt friere i sommerferien. Dette er faktisk en tid som barna faktisk har som en "god" tid i barndommen sin. Senere i livet vil alle huske tilbake den gangen dem hadde det så kjekt i sammen med kamerater langt ut i de gode nattetimer.... Synes det er litt unødvendig å "stjele" denne tiden fra barna. Dette er tross alt noe som legger seg i ryggmargen på dem og kan aldri erstatte noe som helst. Tror faktisk denne friheten om sommeren kan gjøre barna mer harmoniske resten av året. ← Dette er jeg veldig enig med deg i!
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #15 Skrevet 31. juli 2006 hos meg får 10-åringer være våkne så lenge de vil i ferien. Men de må legge seg senest 22.30. Da blir de også litt trøtte etterhvert
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #16 Skrevet 31. juli 2006 Vår tiåring klarer ikke å sovne før halv elleve og det er det tidligste når han har ferie. Han er på rommet sitt og leser eller holder på med andre ting. Man kan liksom ikke tvinge noen til å sove. Tolvåringen sovner gjerne før tiåringen. Seksåringen er skikkelig kveldstrøtt og sovner gjerne før klokken åtte, også nå på sommeren. På vinteren har han sovnet klokken sju. Sånn var de to eldste også da de var små. Merker godt at de har langt mindre behov for søvn på sommeren nå enn før. På vinteren har tiåringen sovnet til klokken er ni-halv ti. Tolvåringen kan iblant legge seg klokken åtte på vinteren og være sovnet fem ov er åtte. Det er altså forskjellig hvor mye unger også sover.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #17 Skrevet 31. juli 2006 9-åringen legger seg i 20-tida i skoleåret, men nå i sommer har det selvsagt vært litt vanskelig å få ham til å legge seg og klokka blir fort 22. Dette er ikke min nye mann så begeistra for, har jeg lagt merke til... Vi har jo ingen alenetid lenger, for vi legger oss også ganske tidlig. (Det har vi alltid gjort). Litt kjipt, det... ← Det må han vel kanskje bare venne seg til. De blir større og er lenger og lenger oppe. Noe som betyr mindre og mindre alenetid for foreldrene. Min 8 & 10 åring legger seg vanligvis kl 21. I helger og ferier klokken 22. Senere dersom det skjer noe spesielt.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #18 Skrevet 31. juli 2006 ungene blir like trøtte nå som det er sommer som ellers i året, iallefall her i huset. de er jo ute hele døgnet unntatt når de sover (noen ganger da også, de sover nemlig en del i telt på sommeren). de sovner stort sett til vanlig tid her også... ← Men de aller fleste har jo anledning til å sove litt lenger om morgenen, så det regulerer seg selv. Synes de skal føle at det er ferie jeg.
Gjest Kitz Skrevet 31. juli 2006 #19 Skrevet 31. juli 2006 Så godt å se at kl 22 faktisk er normal leggetid og ikke utrolig tidlig for en 11 åring i helgene. Jeg sliter noe innmari med å få sønnen til sambo til sengs, klokken blir gjerne midnatt og over før han har sovnet... Jeg mener at leggetid kl 22 er sent nok, men da finner han på alt mulig for å være våken så lenge som mulig. (men dette er nok et litt annet tema igjen, jeg blabber bare i vei... umulige barn... )
Annie Skrevet 31. juli 2006 #20 Skrevet 31. juli 2006 Så godt å se at kl 22 faktisk er normal leggetid og ikke utrolig tidlig for en 11 åring i helgene. Jeg sliter noe innmari med å få sønnen til sambo til sengs, klokken blir gjerne midnatt og over før han har sovnet... Jeg mener at leggetid kl 22 er sent nok, men da finner han på alt mulig for å være våken så lenge som mulig. (men dette er nok et litt annet tema igjen, jeg blabber bare i vei... umulige barn... ) ← For oss funker plusstid den ene dagen som minustid den neste. Dermed er det ikke så gøy å være oppe 1-2 timer lengre. Det er selvfølgelig slingringsmonn og grunner til at ungene får være lengre oppe, men det er greit som en regel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå