Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #1 Del Skrevet 16. juli 2006 Har fått alle karakterene for i år, og dette året har jeg fått et veldig bra snitt Men det var en eksamen jeg bomma skikkelig, og fikk en karakter to karakterer lavere enn snittet. Er litt i tvil om jeg skal ta opp igjen denne eksamenen, siden jeg jo alt i alt føler at snittet mitt gjenspeiler totalinnsatsen min: fikk bedre karakter enn det jeg trodde jeg skulle få på flere eksamener, og altså ganske dårlig på en eksamen. Jeg har gjort det særs bra i de viktige fagene, mens i mindre relevante fag har jeg fått en karakter lavere. Hvordan ser arbeidsgivere på karakterene ved jobbintervju? Alle kan jo bomme på en eksamen, og det er jo litt tilfeldig hvilke karakterer man ender opp med.. Ser de på de viktigste fagene først og fremst, eller snittet eller alle karakterene? Nå har jeg jo flere år igjen av utdannelsen min, så jeg skal ikke juble over snittet enda. Dessuten studerer jeg et fag der det til en viss grad er fasitsvar (iallefall på eksamen). Da vil vel karakterene være viktigere? Og hvor viktig er nå egentlig disse karakterene? Vil ikke personlige egenskaper overskygge noen ev bommerter på noen eksamener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beam Skrevet 17. juli 2006 #2 Del Skrevet 17. juli 2006 Tipper de ser på helheten jeg. Tror ikke hva snittet nøyaktig er er så utrolig innteressant, men de ser nok på alt du har prestert og danner seg et bilde etter det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #3 Del Skrevet 17. juli 2006 Ser nok på snittet tenker jeg. OG på antall fraværsdager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 17. juli 2006 #4 Del Skrevet 17. juli 2006 Når var dere på intervju sist, jeg har da aldri blitt bedt om å vise dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 17. juli 2006 #5 Del Skrevet 17. juli 2006 Ser nok på snittet tenker jeg. OG på antall fraværsdager. ← Nå registreres vel ikke fraværsdager på vitnemål fra høgskole/universitet så det er vel ingen reell affære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #6 Del Skrevet 17. juli 2006 Det kommer nok helt an på hvilken jobb det er snakk om, og hvilke fag som er mest relevante for den jobben. Min sjef sier at han ser på karakteren for de aller mest relevante fagene, samt på helheten. Alle fag må være bestått, og det må være en ok karakter. Om du får A eller B spiller ikke noen rolle, i følge han. Han sier at en gang i tiden fantes det en karakter som het "flid", sammen med orden og adferd. Han skulle gjerne ha hatt den karakteren tilbake, for det viktigeste er jo at den ansatte er villig til å ta i et tak! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Festus Skrevet 17. juli 2006 #7 Del Skrevet 17. juli 2006 Når var dere på intervju sist, jeg har da aldri blitt bedt om å vise dette... ← Var på intervju for tre måneder siden, og der ble karakterene fra både vgs og høgskole sett på... på de stillingene jeg har søkt, er det stort sett ønske om å legge ved kopier av vitnemål og attester, selv om veldig mange ellers bare vil ha cv i første omgang, og kopiene ved intervjuet. Det ALLER viktigste dog, er faktisk referansene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #8 Del Skrevet 17. juli 2006 Ser nok på snittet tenker jeg. OG på antall fraværsdager. ← Som tidligere nevnt blir det ikke registrert noe fravær. Når var dere på intervju sist, jeg har da aldri blitt bedt om å vise dette... ← Vel, nå er faltisk karakterene avgjørende innen den type jobb jeg vil inn i. De ansetter ikke dem med for dårlige karakterer. Men jeg lurte på hvordan de ser på enkeltkarakterer/gjsnitt og avgjørende fag/mindre viktige fag osv Jeg er forøvrig enig i at de godt kunne hatt bestått/ikke bestått og da vært strengere med hvem som fikk bestå. For akkurat om man får en A eller B er jo rimelig tilfeldig synes nå jeg. Men jeg vet jo ikke hva de fleste som driver med ansettelser tenker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smashing Skrevet 18. juli 2006 #9 Del Skrevet 18. juli 2006 Min arbeidsgiver så ikke på karakterene en gang. Jeg fikk jobben pga erfaring!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 18. juli 2006 #10 Del Skrevet 18. juli 2006 Som tidligere nevnt blir det ikke registrert noe fravær. Vel, nå er faltisk karakterene avgjørende innen den type jobb jeg vil inn i. De ansetter ikke dem med for dårlige karakterer. Men jeg lurte på hvordan de ser på enkeltkarakterer/gjsnitt og avgjørende fag/mindre viktige fag osv Jeg er forøvrig enig i at de godt kunne hatt bestått/ikke bestått og da vært strengere med hvem som fikk bestå. For akkurat om man får en A eller B er jo rimelig tilfeldig synes nå jeg. Men jeg vet jo ikke hva de fleste som driver med ansettelser tenker... ← Vel, det varierer fra person til person det. Noen ser på snittet sammenlagt, og så lenge det er bra nok er det det viktigste. Andre ser på snittet og dersom det er enkeltkarakterer som trekker ned som ikke er viktig for jobben du skal gjøre så får du jobben likevel. Det kommer helt an på, det er ingen standard for hvordan folk som skal ansette tenker. Noen tenker også at så lenge du har bestått i alle fag så er det også greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå