Kathri Skrevet 16. juli 2006 #1 Skrevet 16. juli 2006 Bryllupet nærmer seg nå med stormskritt, og tenkte jeg skulle sende en mail eller ringe til servitørene (venninnner av min søster) og fortelle dem hvilke forventninger vi har til deres rolle i bryllupet. Vielsen er kl 1400, og middagen er satt til kl 1700, på et grendehus hvor forretten skal stå klar når gjestene entrer lokalet. Tenkte i utgangspunktet å la dem dra etter middagen er over kl 2000 når kaffegjestene kommer, men det er vel kanskje greit å ha noen der til å samle inn kaffeserviset? Enn videre utover kvelden når drinkglass og det må være påfyll av snacks? Noen som har noen gode tips?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #2 Skrevet 17. juli 2006 De gjorde klar drikke til å skåle i når vi ankom lokalet. de passet hele tiden på at det var nok drikke i glassene under middagen - men var borte under talene! De viste når talene kom - så de kom å sjenket like før talene. (Pass på godt samarbeid mellom kokk - servitør og toastmaster) Er vel vanlig at en eller to er igjen til å hjelpe med å sette fram til kaffe og rydde litt utover kvelden ja - dersom dere ikke skal ha noen som er ansvarlig for baren da... BE DE BLI ENIGE OM HVEM DE SKAL SERVERE - EN BØR BEGYNNE MED BRUDEN OG EN MED BRUDGOMMEN - INGEN ANDRE SKAL FÅ SERVERING FØR DE TO!
Gjest Piper Skrevet 17. juli 2006 #3 Skrevet 17. juli 2006 Hvem skal ha ansvaret for kaffen og kakene da, om servitørene ikke skal ha det ansvaret? Skal gjestene ta seg av det, og er det lurt i pene klær? Har dere egen hjelp i oppvasken, eller er det også servitørene sitt ansvar? Er det servitørene som skal ha det, så må dere regne med at kjøkkenet ikke er ferdig før 21-21.30, for det tar tid å rydde og vaske opp etter middagen. Hadde jeg vært dere, ville jeg ansatt noen til denne jobben. Det vil si, at noen har ansvaret for dette hele kvelden. En kan ikke forvente at gjestene skla fikse dette. Derfor ville jeg valgt å betale noen for det arbeidet, for da visste en at det var i orden. Vi serverte i et bryllup, der de hadde tenkt litt som dere. Vi skulle bare være til middagen var ferdig, men ble stående til kaffen var ferdig også, fordi ingen hadde det ansvaret. For egentlig skulle familiene deres hjelpe til, men ingen av de tok det ansvaret når de skulle. Det var også utrolig irriterende å få et slikt ansvar, når vi bare skulle være der til middagen var ferdig. Vi fikk ikke betalt for jobben, og vi hadde ikke gjort det samme en gang til. Det er rett og slett for mye jobb, til gjøre det gratis. Så sørg for at dere har folk som stiller opp, om dere skal la servitørene gå etter middag. Men som sagt, syns jeg man kan betale noen for denne jobben, for den er tross alt viktig for helheten.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #4 Skrevet 17. juli 2006 Veldig viktig å huske på det Piper skriver, har selv vært servitør i bryllup hvor brudeparet har trodd at "oppvasken går av seg selv", og ikke har satt inn noen til det. Slik at alle som har laget mat og servert står igjen med den utover natten, selv om de skulle vært tidlig ferdig. Og i ettertid har jeg aldri "fått igjen" noe ekstra for det, selv om jeg har jobbet 5t mer enn avtalt.. Jeg stiller ikke opp på slikt igjen nei.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #5 Skrevet 17. juli 2006 Jeg har også servert i bryllup til søstra til min beste venninne. Kokken på stedet var kjempeflink til å organisere oss servitørene (mer eller mindre uerfarne på området). Jeg serverte bruden mens kompisen min serverte brudgommen. Så delte kokken inn bordene / gjestene for de andre servitørene og det fungerte kjempefint. Jeg hadde ansvaret for bruden og de som satt rundt / ved siden av henne. Vi passet på så det hele tiden var nok i glassene, fylte på vann på karaflene som sto på bordene, serverte forrett, hovedrett x 2, dessert, vasket opp, snek oss til å lytte til talene, vasket opp, delte opp langbordet i mindre bord og laget til plass for dansen, spilte litt piano før kaffen (taffel), satte fram kaker, kokte kaffe, ryddet, satte fram baren, blandet drinker, åpnet øl, sjenket kaffe, danset med brudgommen, ryddet, vasket kopper, ordet i stand nattmaten (varmet suppe og skar loff), ryddet og vasket, +++ til slutt ringte vi vaktmesteren som kom å låste. Kom hjem klokka 6:30 om morgenen Var dødssliten, sov til 11, dro tilbake til festlokalet og fikk applaus fra brudeparet med familier. De var kjempefornøyde. Det eneste de trengte var å pakke ned gavene. Alt var vasket og ryddet. Til og med kjøkkengolvet hadde vi vasket enda vi ikke trengte. Vi fikk som sagt masse skryt og god belønning (penger + vin). Det er strevsomt å stå på sånn i mange, men utrolig gøy når du merker at alle setter pris på det du gjør. Dere bør absolutt ha noen der hele kvelden, kjekt å ha noen som rydder og tar litt etterhvert. Men gi dem skikkelig lønn for strevet !!
Kathri Skrevet 17. juli 2006 Forfatter #6 Skrevet 17. juli 2006 Takk for tilbakemeldinger! Vi har selvfølgeli tenkt å gi dem lønn for strevet! Vet ikke eksakt hva det blir, men noe blir det! Så det er en idè å la servitørene få "egne" gjester, og la dem sjenke ekstra i glassene før talene. Lar dere vannkarafler stå på bordene eller sjenker servitørene i?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #7 Skrevet 17. juli 2006 Vannkarafler står på bordet - gjestene sjenker i selv, men servitørene fyller på når de er tomme.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #8 Skrevet 17. juli 2006 Ja, la servitørene få "egne" gjester. MYE enklere å holde oversikt. Nå vet jeg ikke hvordan dere skal ha bordene, men ved langbord / hestesko / E så del bordet inn i "soner". Dersom dere har småbord fordel bordene mellom servitørene. Det er så mye enklere, og man slipper at to servitører tar samme vei og glemmer noen...
Kathri Skrevet 17. juli 2006 Forfatter #9 Skrevet 17. juli 2006 Hvor mye er vanlig å betale servitørene? De er venninner av min søster. Penger? Gavekort?
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #10 Skrevet 17. juli 2006 Da jeg serverte fikk jeg 1000 NOK (gjest 14:45 17.07) + en flaske vin. Syntes ikke det var for mye, men ok. Timeprisen var ikke kjempegod (ca 70 kroner timen), men samtidig var dette søster av min beste venninne og jeg så på det som en vennetjeneste. Selvfølgelig skulle jeg stille opp når de spurte og jeg hadde tid. Hva du skal betale dem kommer ann på hvor lenge du trenger dem der. Gavekort høres veldig bra ut. Er det studenter er kanskje kontanter like kjærkomment?? En annen ting du må huske er at de helt sikkert trenger mat og drikke i løpet av tiden de er der, så du bør beregne litt bryllupsmiddag til dem også (evt pizza eller noe annet, men stas å få en smak av middagen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå