Gjest Donna Skrevet 28. desember 2002 #1 Del Skrevet 28. desember 2002 her er jeg igjen ......sannelig glad for dette forumet! Vel ...jeg har ganske liten teknisk innsikt når det gjelder slike "ny-motens" og "avanserte" greier......har klart meg fint med videospiller og kombinert cd - kasettspiller - radio, i mange år.....men nå vil jeg mer .Innser jo at jeg faktisk går glipp av mye!!! Men trenger litt kunskaper da for å få litt å gå utfra. Begynner med noen superteite spøsmål : Hva er forskjellen på DVD spiller som man kobler til TV, og DVD spiller som man kan kjøpe og koble til PC'n? Og hvor i PC'en plasseres en slik spiller. Hva er egentlig MP3 filer? Musikk man laster ned fra nettet f.esk fra Kazaa er dette MP3 filer? Cd brenner for å lagre musikken må jo være lurt - er det plass til både dette og en DVD spiller i den boksen som harddisken er plassert? (har to ledige"rom" under cd'rommet) Hva kan man gjøre med en DVD spiller som kobles til TV'en - kan denne brenne "monster-cd'er" og er det slik at disse ikke kan spilles på vanlig CD spiller? Og hvor kommer mini-disc inn i bildet? Noen sa at dvd spilleren kunne brenne cd'er , men så har ansdre sagt det motsatte... :-? Jeg ønsker å kunne se på DVD filmer, og jeg ønsker på en lettest mulig måte - slik at mor selv kan greie det som det heter - å laste ned musikk - og så få lagret disse på en cd -plate. Jeg ønsker også kunne kopiere fra en ferdig dc plate til en tom en......... Og uten at det koster for mye. Og så er det noe med soner da....kommer ikke til å besteille dvd filmer - så så lenge spilleren virker på det som selges her i landet er alt greit. Du store min hvor mye dette ble da! :o Håper dere forstår hva jeg lurer på - og greier å svare bedre enn jeg har spurt *ler*.......men det er aldri for seint å lære ...håper noen svarer meg da lille meg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. desember 2002 #2 Del Skrevet 28. desember 2002 Kan ikke forklare og svare på alt.. men gjør et forsøk.. I første omgang bør du kanskje investere i en CD-brenner. Da kan du laste ned musikk og lagre på CD-er som kan spilles på vanlige musikkanlegg, i bilstereo, på pc-er og på DVD-spillere. Du kan også kopiere CD-er hvis du har en vanlig CD-spiller på PC-en fra før. Selvsagt kan du også brenne vanlige filer som ligger på PC-en (back-up). En brenner får du ganske rimelig (fra ca 600 kroner). Den settes inn i kabinettet i et av de ledige "hullene" og må kobles til med en IDE-kabel (en sånn bred , flat kabel som er inni PC-en), du må også ha strømforsyning. Vanligvis er det minst EN ledig IDE og EN ekstra strømforyning inni PC-er, men det er ikke alltid. Noen ganger er det 2 ekstra, andre ganger ingen. Du får kjøpt "splitter" som deler en kabel i to på f.eks Clas Ohlsson.. koster ca 30 kroner. Når du setter i en brenner må du som regel flytte en liten "jumper" på selve brenneren hvis du har CD-spiller fra før. Dette står som regel i bruksanvisningen og er ganske så enkelt. Du trenger også et brennerprogram. Dette følger med brenneren og er ofte begrenset. Dvs. at du ikke får tilgang til alle funksjonene uten å kjøpe en fullversjon. Men som regel kan du brenne og kopiere med det som følger med. Spør i butikken når du kjøper. DVD-spiller og brenner får man også kjøpt. Jeg ville heller investert i en DVD-spiller til TV-en tror jeg. Og brennerene er ganske dyre foreløpig. Er usikker på om man kan brenne vanlige CD-er på en DVD-brenner. MP3-filer har jeg liten kunnskap om.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 28. desember 2002 #3 Del Skrevet 28. desember 2002 Begynner med noen superteite spøsmål : Hva er forskjellen på DVD spiller som man kobler til TV, og DVD spiller som man kan kjøpe og koble til PC'n? Forskjellen er hvor du vil se filmene dine. Hvis du ønsker å bruke TV til å se filmer på, kjøper du deg en DVDspiller til TVen og hvis du ønsker å se på PC, kjøper du til PCen din. Og hvor i PC'en plasseres en slik spiller. Den plasseres i det "tomme hullet" og kobles på lyd-, strøm- og IDEkabel inne i PCen din. Hva er egentlig MP3 filer? MP3: fork. for MPEG Layer 3. En metode for komprimering av lyd, som kan komprimere med en faktor på opp mot 12:1 med minimalt tap av kvalitet. En MP3fil er en fil som inneholder musikk som kan spilles av på PCer, DVDspillere som er kompatibel med dette formatet og MP3spillere. Musikk man laster ned fra nettet f.esk fra Kazaa er dette MP3 filer?Ja, vanligvis er dette MP3filer, men det fins også musikkfiler i andre format. Cd brenner for å lagre musikken må jo være lurt - er det plass til både dette og en DVD spiller i den boksen som harddisken er plassert? (har to ledige"rom" under cd'rommet) Det du burde gjøre, hvis du vil ha en dvdspiller og en brenner til PCen din, er å kjøpe begge delene, fjerne den gamle CDromen din og sette inn DVDspiller og brenner. En DVDspiller har akkurat de samme egenskapene som din gamle CDrom. Det har også brenneren. Hva kan man gjøre med en DVD spiller som kobles til TV'en - kan denne brenne "monster-cd'er" og er det slik at disse ikke kan spilles på vanlig CD spiller? DVDspillere kan ikke brenne CDer, men hvis du mener CDbrenneren, så hender det at enkelte CDspillere ikke liker "hjemmebrente" CD-er. Dette er veldig sjeldent. Hvis du vil brenne DVD-er, må du kjøpe en egen DVD-brenner. (CD og DVD er to forskjellige ting) Og hvor kommer mini-disc inn i bildet? Noen sa at dvd spilleren kunne brenne cd'er , men så har ansdre sagt det motsatte... Her kan du lese om minidisk: http://www.hjemmekino.no/guide/minidisk.asp Og så er det noe med soner da....kommer ikke til å besteille dvd filmer - så så lenge spilleren virker på det som selges her i landet er alt greit. Så lenge du kjøper DVDspilleren i Norge er det ingen problem med soner på DVDer du kjøper i Norge. (og nordiske land) Litt mer klok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå