Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Om et produkt er godkjent på blåresept, betyr det da at man ikke får kjøpt det produktet uten en resept fra legen, eller betyr det at man får kjøpt produktet uten resept fra legen men må dekke alle kostnadene selv?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Allergimedisiner blir f.eks skrevet ut på blå resept, men man kan fint kjøpe medisinene uten resept også (ihvertfall mange av de). Men det koster mye mer enn om man har resept..

Skrevet

Er det ikke bare svakere allergimedisiner man kan kjøpe uten resept...? eller tar jeg veldig feil nå?

Vel, sånn som astmamedisinene mine som er på blå resept får du ikke kjøpt uten resept fra legen. Veit ikke hva slags medisiner du tenker på jeg?

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar. Ikke medisiner jeg tenker på, men hjelpemidler jeg gjerne skulle hatt tilgjengelig. Har problemer med å våkne om natten av at jeg må på do, og våkner av at jeg skvetter litt på meg. Ikke ofte det skjer, men det er ubehagelig når det skjer. De tykke nattbindene tar ikke i mot, så skulle gjerne hatt noe større som tar i mot mer. Men jeg leste at disse er godkjent for blåresept, og tenkte at da må jeg kanskje ha resept fra legen. Kan jo for all del ta en tur til legen, men syns det er pinlig å snakke om det face to face selv om det er en fagperson. Er tross alt bare 26, og har ikke fått unger eller har hatt andre problemer som kunne ført til inkontinens..... Syns det er pinlig nok å kjøpe superbind.... :sjenert:

Gjest Fantus
Skrevet

En blå-resept betyr at trygdeverket dekker 64% av det medisinen eller hjelpemiddelet egentlig koster og at pasienten betaler bare en egenanel på 36 % eller maks 500 kroner per resept for 3 måneders forbruk av medisiner/utstyr.

For å få dekket medisiner/utstyr må man ha en langvarig sykdom/lidelse. Dette betyr at sykdommen/lidelsen må vare i minst 3 måneder av et år.

Medisinsk utstyr (f.eks hjelpemidler til inkontinens) får man kjøpt uten resept. Men dette er ofte dyrt, så jeg vil absolutt anbefale deg å kontakte en lege slik at du kan få en blå resept og slippe å betale mer enn en egenndel. Og hvis du går på et apotek for å kjøpe hjelpemidler er det skjelden at disse står utstilt å lokalet sånn at du bare kan plukke dem med deg å betale. Du må nok snakke med en ansatt for at de kan finne fra eller bestille til deg det du trenger.

Så når du uansett må snakke med noen kan du jo kanskje starte med legen? Det kan jo til og med hende det finnes noen medisiner eller noe behandling til deg? Og dette er egentlig ikke flaut å snakke med legen om. Kroppen er merkelig og dette vil ikke være det mest spesielle spørsmålet den legen har fått, det kan jeg garantere deg!

Lykke til!

Skrevet

Som nevnt tidligere, ta deg en tur til legen din. Det kan jo tenkes at det er noe som lar seg ordne på en grei måte.

Hvis du ikke liker legen din, så bør du tenke på å finne en du liker og stoler på. Før eller senere vil alle ha behov for å oppsøke en lege. Og da er det godt å ha en fastlege man føler seg trygg på.

Gjest Gjest
Skrevet

Jo, jeg bør kanskje heller snakke med legen. Men det går altså greit og bestille over internett selv om jeg ikke har resept? Sånn frem til jeg får jobbet fram motet til å snakke med legen.... :sjenert::sjenert:

Skrevet
Sånn frem til jeg får jobbet fram motet til å snakke med legen.... :sjenert:  :sjenert:

Langt fra sikkert jeg kan hjelpe, men hvis du trenger å snakke litt om legeskrekken din, så kan du registrere deg som bruker og sende meg en PM (=personlig melding).
Gjest Gjest
Skrevet
Langt fra sikkert jeg kan hjelpe, men hvis du trenger å snakke litt om legeskrekken din, så kan du registrere deg som bruker og sende meg en PM (=personlig melding).

Takk for tilbudet, men er ikke akkurat legeskrekk jeg har. Syns bare temaet er ekstremt flaut. Tør ikke engang ta det opp med moren min som sikkert kunne gitt noen råd, motet svikter der og.....

Skrevet

Da kan jeg i hvert fall gi deg et tips på veien...

Husk at du er ikke forpliktet å gi informasjon om hva det gjelder når du bestiller legetimen. Det er altså ingen grunn til at andre enn legen skal få vite om problemet ditt.

Bruk penn og papir for å skrive ned problemet ditt. Så tar du lappen med til legen og gir den til henne/ham. Du kan også skrive at du synes det er flaut å snakke om. Så er jeg sikker på at legen din tar dette på en profesjonell måte som gjør at du unngår den verste bøygen i forhold til å bli flau.

Bare husk at du er ikke den første som har tatt dette problemet opp med legen. Og du blir ikke den siste. Og ikke er du den yngste heller.

Og ikke for å skremme deg, men det er jo en liten mulighet for at problemet ditt er symptom på noe annet som bør behandles.

Gjest Gjest
Skrevet
Om et produkt er godkjent på blåresept, betyr det da at man ikke får kjøpt det produktet uten en resept fra legen, eller betyr det at man får kjøpt produktet uten resept fra legen men må dekke alle kostnadene selv?

Noen som vet?

Båresept betyr at det er en nødvendig medisin for deg og at trygdekontor dekker kostnadene,men du må betale en egenandel.

Når du har betalt hele egenandel før året er omme, så dekker de hele summen på båresepten også

Skrevet
Da kan jeg i hvert fall gi deg et tips på veien...

Husk at du er ikke forpliktet å gi informasjon om hva det gjelder når du bestiller legetimen. Det er altså ingen grunn til at andre enn legen skal få vite om problemet ditt.

Bruk penn og papir for å skrive ned problemet ditt. Så tar du lappen med til legen og gir den til henne/ham. Du kan også skrive at du synes det er flaut å snakke om. Så er jeg sikker på at legen din tar dette på en profesjonell måte som gjør at du unngår den verste bøygen i forhold til å bli flau.

Bare husk at du er ikke den første som har tatt dette problemet opp med legen. Og du blir ikke den siste. Og ikke er du den yngste heller.

Og ikke for å skremme deg, men det er jo en liten mulighet for at problemet ditt er symptom på noe annet som bør behandles.

Veldig gode tips! :klappe: Lykke til, TS! Dette greier du og det vil gjøre livet ditt lettere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...