Gjest Pet Skrevet 16. juli 2006 #1 Skrevet 16. juli 2006 Jeg har fått masse grønne dyr på surfinaene i verandakassa! Er dette lus? Er det noe jeg kan spaye på? Ødelegger de blomstene eller kan jeg bare la de være? Bør jeg skifte ut all jorda i kassa for å forhinde at de kommer på neste års blomster også?
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #2 Skrevet 16. juli 2006 Se etter en liten tallerkenformet romskipsak med stige svevende over plantene. Om du ikke finner en slik er det nok lus. Spray med grønnsåpevann, er usikker på oppløsninga, men ca som når man vasker gulvet?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. juli 2006 #3 Skrevet 16. juli 2006 Yup, sannsynligvis bladlus. Grønnsåpevann eller insektspray er botemiddelet. Det er forøvrig ca 50 andre tråder her inne (mange av dem på førstesiden) om lus.
Gjest Pet Skrevet 16. juli 2006 #4 Skrevet 16. juli 2006 Yup, sannsynligvis bladlus. Grønnsåpevann eller insektspray er botemiddelet. ← Takk, da har jeg vært ute og sprayet. Er det noe man kan gjøre for å forhindre at de kommer? Må jeg skifte ut all jorda i kassa?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. juli 2006 #5 Skrevet 16. juli 2006 Nei, ingenting som virker forebyggende, siden omtrent alle trærne i nabolaget ditt sannsynligvis har lus. De kommer igjen med jevne mellomrom. Jorda har ingenting med saken å gjøre. Du må bare spraye når de dukker opp. Har du mye, så bør du spraye hver dag i noen dager (3-4) så du får med alle.
Gjest Pet Skrevet 17. juli 2006 #6 Skrevet 17. juli 2006 Blomstene likte grønnsåpevannet veldig dårlig, de blir brune og dør! Noen som har andre råd, ellers lar jeg heller lusa få spise dem.
Gjest gjest1 Skrevet 17. juli 2006 #7 Skrevet 17. juli 2006 plnatene blir lett "solbrente" av såpevann. Jeg har mer eller mindre gått over til å knipe lusene, kniper de med fingrene. siden du har bare noen verandakasser tar det ikke lange tiden.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #8 Skrevet 17. juli 2006 Det beste rådet jeg har fått mot bladlus er å spyle alle planter i hagen med hageslangen når det har vært tørt mer enn 4-5 dager i strekk. Det er kanskje best å dusje spinkle planter, og kanskje best å bruke en dusjeflaske i verandakassen. Dette rådet virker best som forebyggende.......... Billig og uten kjemikalier.
Gjest Pet Skrevet 17. juli 2006 #9 Skrevet 17. juli 2006 plnatene blir lett "solbrente" av såpevann. Jeg har mer eller mindre gått over til å knipe lusene, kniper de med fingrene. siden du har bare noen verandakasser tar det ikke lange tiden. ← Jo, det er massevis av dem! Dessuten henger blomstene over kanten av verandaen, så jeg har ingen mulighet til å få knerta alle "manuelt".
Gjest gjest1 Skrevet 17. juli 2006 #10 Skrevet 17. juli 2006 Klart du kan knerte dem manuelt, jeg her en hel hage med roser og andre planter som også får lus og klarer det helt fint. Du kan kjøpe noe som heter bygone det er en insekstspray, som er veldig effektiv.
Snuppelure Skrevet 18. juli 2006 #11 Skrevet 18. juli 2006 Jeg gav mine roser en skikkelig omgang med sterkt grønnsåpevann. Da dør de fleste bladlusene. Du ser det ved at de blir sorte istede for grønne. Etter noen timer spylte jeg godt med masse rent vann. Da detter lusen av. det er viktig å få de vekk, for de spiser opp blomsterknuppene. Du trenger ikke gjøre noe med jorden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå