Gjest gjest1 Skrevet 16. juli 2006 #1 Skrevet 16. juli 2006 Jeg har en røykt svineknoke som jeg skal koke til middag en dag til uka, og så har jeg så lyst på noe med fennikel til. Og jeg synes at gratinert kanskje blir litt varmt og "mye" i sommervarmen. Er det noen som har noen gode oppskrifter på litt sommerlig middagstilbehør med fennikel?
Gjest gjest1 Skrevet 16. juli 2006 #2 Skrevet 16. juli 2006 Jeg bruker ofte fennikkel, det er jo kjempegodt! Jeg bruker i tynne skiver i wok eller sammen med ovnsbakt fisk. Den kan godt brukes rå i salater også. Jeg bruker ofte å grille fenikkel, eller steke i ovnen sammen med andre grønnsaker. Bruker det også mye i gryter og supper. Synes fennikel passer godt sammen med fisk, fugl og svin. Svinefilét eller koteletter med fennikel og salvi er kjempegodt!
Gjest gjest1 Skrevet 16. juli 2006 #3 Skrevet 16. juli 2006 Jeg synes også det er godt, onyx, men jeg er ikke så flink til å bruke det. Etter å sett litt rundt på nett, så tror jeg kanskje jeg skal lage en form for stuing. Eller kanskje en slags varm salat med grillede grønnsaker.. Argh.. Jeg ønsker meg en grillpanne... Nuvel, hvis det er noen som har oppskrifter eller andre forslag, så blir jeg glad
Gjest piaf Skrevet 16. juli 2006 #4 Skrevet 16. juli 2006 (endret) Jeg laget ovnsbakt fennikel til en fiskerett forrige helg: Fennikel i tynne båter (jeg brukte 2 stk til 3 pers), olivenolje, salt/pepper. Bakte i ovnen ved 225 grader i 20 min med folie, og i ca. 15-20 min (?) til uten folie (med utg.punkt i beskrivelse i J. Olivers 3. kokebok). Enkelt, greit og godt! Neste gang forsøker jeg med litt hakket frisk timian over, og kanskje hvitløk og litt sitronsaft? Ellers pleier jeg å lage en veldig god fiskerett med appelsin og fennikel - hvis du er interessert kan jeg legge ut lenke. Fennikel i grillpanne som ingrediens i salat har jeg også prøvd, men synes det blir for knasete for min smak - fennikelsmaken kommer best til sin rett når den er skikkelig myk. Edit: Skrivefeil Endret 16. juli 2006 av piaf
Gjest gjest1 Skrevet 17. juli 2006 #5 Skrevet 17. juli 2006 jamie oliver har en fennikkel og reddiksalat, som er nydelig. Fennikkel og reddik i tynne skiver, balndet med en vinagrette av sitron, olivenolje og litt sennep tror jeg det er. Husker ikke helt, har ikke lagd den siden i fjor.
Gjest gjest1 Skrevet 17. juli 2006 #6 Skrevet 17. juli 2006 Takk for tips, da blir det nok fennikel i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå