liv Skrevet 16. juli 2006 #1 Skrevet 16. juli 2006 Kan en velge å døpe barnet i en helt annen kirke/menighet enn den en sogner til? Så mye mer praktisk om vi kunne hatt dåpen der en av oss er fra i stede for at begge familiene må ut å reise.
Pastor Knut Skrevet 16. juli 2006 #3 Skrevet 16. juli 2006 (endret) Kan en velge å døpe barnet i en helt annen kirke/menighet enn den en sogner til? Så mye mer praktisk om vi kunne hatt dåpen der en av oss er fra i stede for at begge familiene må ut å reise. ← Ja, dere står helt fritt til å velge hvor i verden dere ønsker å døpe barnet deres. Men dere står ikke fritt til å kreve at andre skal etterkomme ønsket deres. Skjønt jeg ville blitt utrolig overrasket om en prest skulle ha tunge innvendinger. Skulle det skje, da har dere en nyhetssensasjon ! Det eneste jeg kan se som kan være en liten hindring, er valget av dåpsdag. Det finnes kirker med stor pågang for dåp og det er begrenset hvor mange dåp man kan presse inn i en gudstjeneste. Fem eller seks dåp synes jeg er grensen på en gudstjeneste. Dessuten er det slik at når en av dere er fra det stedet dere velger, da har dere en gang i tiden hatt god tilhørighet til menigheten. Og tilhørighet enten nåværende eller forhenværende gir normalt forrang. Så bruk tidligere tilhørighet og familie i menigheten som argument hvis noen ved menighetskontoret skulle dra på det og se tvilende ut. Noe de neppe gjør :-) Men vær obs. på at det forut for dåpen skal finne sted en dåpssamtale, der dere må møte med presten. Hvis dere bor veldig langt fra det stedet dere ønsker å døpe barnet, da er det vanskelig å møte presten som skal døpe. I slike tilfeller pleier man å ha dåpssamtalen sammen med den presten der man bor. Denne presten informrerer deretter presten som skal døpe om at samtalen har funnet sted. Lykke til med dåpen. Mvh. Knut. Pastor. Endret 16. juli 2006 av Pastor Knut
tuji Skrevet 16. juli 2006 #4 Skrevet 16. juli 2006 Det er ingen nyhetssensasjon hvis dere ikke får døpe barnet der dere vil, nei. Jeg jobber i Den Norske Kirke, og i den ene menigheten jeg har jobbet måtte man si nei til dåpsbarn som ikke bodde innen menighetens grenser. Det var så stor pågang at man måtte prioritere de som bodde der, for de har rett til å få dåp i den kirken. Det vil si at dere har rett til dåp i den kirken som er der dere bor nå, men ikke formelt noe annet sted. Likevel er det ikke like stor pågang i alle kirker, så jeg vil tro at det ordner seg for dere hvis dere ikke ønsker dåp i en veldig populær kirke.
Pastor Knut Skrevet 16. juli 2006 #5 Skrevet 16. juli 2006 (endret) Det er ingen nyhetssensasjon hvis dere ikke får døpe barnet der dere vil, nei. Jeg jobber i Den Norske Kirke, og i den ene menigheten jeg har jobbet måtte man si nei til dåpsbarn som ikke bodde innen menighetens grenser. Det var så stor pågang at man måtte prioritere de som bodde der, for de har rett til å få dåp i den kirken. Det vil si at dere har rett til dåp i den kirken som er der dere bor nå, men ikke formelt noe annet sted. Likevel er det ikke like stor pågang i alle kirker, så jeg vil tro at det ordner seg for dere hvis dere ikke ønsker dåp i en veldig populær kirke. ← Ja, jeg er enig i det du her skriver at det ikke er noen nyhetssensasjon om man må prioritere. Jeg uttrykte meg antakelig klumsete, for jeg mente det ville være en nyhetssensasjon om presten hadde tungtveiende grunner for å nekte dåpen. Prioritering ser jeg ikke som tungtveiende grunn (les: teologisk grunn/kirkens orden), men som en praktisk grunn. Min feil. Beklager. Jeg er sikker på at dåpen lar seg gjennomføre som ønsket - og spesielt siden familien forøvrig har tilhørighet til menigheten og minst en av foreldrene har tilhørt den. Kanskje til og med døpt og konfirmert i kirken? Er det en ting som Den norske kirke skal roses for, så er det at den strekker seg så langt den kan for å få tingene som her nevnt, til å bli slik dens medlemmer ønsker også på tvers av menighetsgrensene. (Som forøvrig ikke bør oppfattes geografisk, men det er en annen skål og min kjepphest. Lenge leve valgmenigheten!). Men pressområder er pressområder også når det kommer til dåp. Sant nok. Det har du helt rett i. Et spørsmål bare av nysgjerrighet: Vil du forresten ikke si at også de lokale prioriteringer bør ta sterke hensyn til om det er snakk om tidligere menighetsmedlemmer eller ikke? Jeg jobbet som prest i en bymenighet i Den norske kirke, og vi tok slike hensyn, selv om det nesten ikke gikk en søndag uten en mengde dåp. Allikevel minner jeg om at alterboken og forskriften her er noe diffus. Det heter vel bare at man skal melde dåp til menighetens prest, dvs. i praksis til menighetskontoret. Det betyr at de prioriteringer som menigheten finner å bruke, strengt tatt er lokale ordninger. Det er fullt mulig å intervenere i lokale prioritereinger ved henvisning til at "menigheten" her ikke er geografisk definert. For menighet må like mye defineres ut fra kirkens bekjennelseskrift (Confessio Augustana) som ut fra de geografiske enheter som i prinsippet gikk av moten da dissenterloven ble innført midt på 1800-tallet, men allikevel er utrolig seige å ha med å gjøre langt opp i våre dager. Merkelg. Uansett: Det kan være lokale prioriteringer må overprøves hvis man er sta nok. (Har det kommet nye overordnede direktiver her? Jeg er ikke oppdatert for de siste par åra.) Dessuten finnes det et alternativ som kanskje kan være en middelvei, og det er å døpe et annet sted og så lage en variant av dåpsstadfestelse i den kirken man opprinnelig var tilknyttet. Det burde ikke gå ut over lokale dåpsprioriteringer, men utelukkende stå på prestens gode vilje. En annen ting som står på den gode viljes grunn er å legge dåpen til etter gudstjenesten. Det er ingen som sier at den må legges i gudstjenesten. Og alterboken har ritualer for begge deler - i og utenom gudstjenesten. Ja, man kan til og med ta den før gudstjenesten eller på en hvilken som helst annen dag. Det er da ingen som sier at man må døpe i gudstjenesten på søndag! Og har man ikke så store krav til hvor mange ansatte som må delta, så burde saken enkelt kunne løses med den gode viljes hjelp. Det er altså en haug med muligheter som burde tilsi fleksibilitet. Skjønt, kniper det fullstendig og alle utveier låser seg, så kan jeg alltids komme til dere og døpe der familien holder til. Og er kirken ledig så leier vi vel den også :-) Mvh. Knut Pastor fhv. prest i Den norske kirke Endret 16. juli 2006 av Pastor Knut
liv Skrevet 16. juli 2006 Forfatter #6 Skrevet 16. juli 2006 (endret) Takk for svar. Jeg var tidligere aktiv i denne menigheten, igjennom ungdomsarbeid, som vi sansynligvis ønsker å bruke, samt at jeg ble konfirmert der og vi giftet oss i den kirken så håper jeg vi får gjennomføre dåpen der også. Får ta kontakt med det aktuelle menighetskontoret når barnet er født for å få vite når det er satt av tid til dåp. Endret 16. juli 2006 av liv
Gjest gjest1 Skrevet 16. juli 2006 #7 Skrevet 16. juli 2006 Jeg er døpt i en annen kirke enn den jeg soknet til. Gikk helt fint det (var pappas kirke)
Pastor Knut Skrevet 17. juli 2006 #8 Skrevet 17. juli 2006 Takk for svar. Jeg var tidligere aktiv i denne menigheten, igjennom ungdomsarbeid, som vi sansynligvis ønsker å bruke, samt at jeg ble konfirmert der og vi giftet oss i den kirken så håper jeg vi får gjennomføre dåpen der også. Får ta kontakt med det aktuelle menighetskontoret når barnet er født for å få vite når det er satt av tid til dåp. ← Da går det sikkert greit å få til dåp. Det skulle tatt seg ut om en menighet prioriterer bort sine tidligere aktive medlemmer i ungdomsarbeid, som både er konfirmert og giftet inn i menigheten og som har sin familie som medlemmer fortsatt i menigheten. Lykke til. Mvh. Knut. Pastor.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #9 Skrevet 17. juli 2006 Vi døpte vår eldste i en annen kirke enn den vi soknet til. Det var ikke noe problem, men hadde vi blitt spurt om en grunn, var det fordi vi visste at vi skulle flytte til det andre stedet i løpet av det nærmeste året.
Carrot Skrevet 17. juli 2006 #10 Skrevet 17. juli 2006 (endret) vi har døpt alle våre i en annen kirke enn den vi "hører til" og opplevde kun oppstyr første gang - da det var den eneste kirken i vårt fylke med kvinnelig prest attpå til - og det var på den tiden et meeeget omdiskutert tema.. Så, presten i "vår" kirke der vi er bosatt mente vi "gjorde barnet vondt ved å døpe ungen blasfemisk" som han kalte det.. Enn så mange "advarsler" alle ungene er døpt (på trass) i samme kirke og av samme prest og alle har vokst seg så flotte så.. Dessuten - ingen kan nekte deg tilgang til en kirke innenfor DNS om du ønsker det - ingen, men pga pågang etc kan du bli henvist til en lang ventetid og risikere "at ungen selv går opp til døpefonten" hvis du skjønner... Endret 17. juli 2006 av Carrot
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå