Gå til innhold

Hvorfor er småbarnsforeldre så kjedelige?

Anbefalte innlegg

Gjest Oppgitt
Skrevet

Jeg er 31 år, og de aller fleste i min krets har etablert seg og har fått barn. Jeg besøker dem jo jevnlig og ser hvorledes de har endret seg!

Vel og bra at de har fått nye verdier og er villig til å dø for barna sine, men gud så kjedelige de har blitt! Alt dreier seg om barna, og de ser bare ut til å være glade for at de slipper å tenke på selv selv mer...kanskje folk får barn fordi de ikke klarer å være mer alene?

Jeg er selv singel, og lever som en også...dvs. konstant middag ute, mye på byen, fester, flere partnere og spennende jobb, reiser til utlandet alene og med venner ettersom, osv.

Jeg synes de gamle venninnene mine har blitt dritkjedelige...det bli slik? :overrasket: Jeg forstår jo at det er nødvendig med endring, og at barn krever masse, men dette ser jo ut som fengselet Alcatraz: man kommer aldri fri!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du kommer til å merke de kommende årene, at det nok er du som er i utakt med andre på din alder.

Du har nådd en alder der de fleste etablerer seg og får barn, med de forandringene i omgangsform som det medfører. Man går gjennom forskjellige faser i livet, og når man er ferdig med "ut på byen i tjueåra"-fasen så følger som oftest "etablere seg og få barn"- fasen. Det er nok bare å akseptere. Det er jo såklart litt interessant at det som for de fleste er den mest egosentriske tiden av livet (ut på byen fasen) blir etterfulgt av det som for de fleste er den minst egosentriske perioden. Når man har små barn så handler faktisk det meste om dem. Sånn er det bare. Det er snakk om noen få år, så for de fleste er det til å leve med.

Du opplever dem som kjedelige, men det kan faktisk hende at de opplever deg som umoden og eller egosentrisk.

Gjest Gjest
Skrevet
Du opplever dem som kjedelige, men det kan faktisk hende at de opplever deg som umoden og eller egosentrisk.

Det er godt mulig. Men hvem har sagt at de og du har rett? Du sier at "ut-på-byen"-fasen er noe som er for de i tjueårene. Vel, hvor står det?

Kanskje "spenningsfasen" for mange i dagens samfunn varer til de er nesten 40?

Skrevet

De fleste av våre vennepar har fått barn, og de er vel bevis på at det kan gå begge veier. Noen par er inne hele tiden, blir ikke med på fest en gang i året en gang, har aldri tid til å møtes på kafé, når vi møtes en gang hvert skuddår får vi bare høre om barna. Andre par er veldig like slik de var før de fikk barn, de finner fortsatt tid til å møte oss i blant og kan snakke om nyheter og vær og vind i tillegg til barna sine. Selv om de selvsagt går hjem tidligere og sikkert er ute sjeldnere enn før.

Skrevet (endret)
Det er godt mulig. Men hvem har sagt at de og du har rett? Du sier at "ut-på-byen"-fasen er noe som er for de i tjueårene. Vel, hvor står det?

Kanskje "spenningsfasen" for mange i dagens samfunn varer til de er nesten 40?

Hvem har sagt at noen har rett eller feil? Jeg sier bare hva som er mest vanlig: Nemlig at man er mer ute på byen i tjueåra enn i trettiåra. Og at man er mindre ute på byen etter at man får barn. Hadde det ikke vært sånn hadde du vel heller ikke opplevd det som et problem. For meg kan folk få leve i spenningsfasen til de er så aldersdemente at dørvaktene tror de er dritings. Men vi kan vel være enig om at det ikke er det mest vanlige?!

Men det har jo sine praktiske grunner... Det er vanskelig å være en god mor/far for barn samtidig som man skal være like sosialt tilgjengelig for venner som før.

De som får det til har gjerne mye familie/avlastning rundt seg.

Jeg har selv barn, og jeg prøver å være sammen med venner på egenhånd så ofte jeg kan. Og da er igrunn barn det siste jeg vil snakke om. Samtidig synes jeg det er irriterende med single venninner som er totalt uinteressert i barna mine. Ikke fordi de MÅ like barna mine, men fordi gode venninner er interesserte i livene til hverandre, uavhengig av om det inkluderer en unge som gråter hele natta enn om det inkluderer venting på en eller annen one night stand som aldri ringer.

Endret av :-) anna
Skrevet

Jeg synes de gamle venninnene mine har blitt dritkjedelige...det bli slik?  :overrasket: Jeg forstår jo at det er nødvendig med endring, og at barn krever masse, men dette ser jo ut som fengselet Alcatraz: man kommer aldri fri!

Jo, det går i ett og man blir bundet opp av barn. Mulighetene til å gjøre ting uavhengig av barna blir mindre både fordi det å ha små barn krever at man er til stede og fordi man som regel er for trøtt til å gjøre så mange sprell når anledningen byr seg. Jeg husker det ble slik at min kone og jeg faktisk betraktet det å gå på jobb som ferie :-) Ellers fikk jeg med åra, da ungen ble litt større, stor sans for halvtimen med barne-tv. Det var et pusterom. Men å sammenligne noe av dette her med et fengsel, det går jeg ikke med på i det hele tatt. Det er stritt og det er slitsomt og det er mye som må velges bort og de få pausene man har blir gull verdt ... allikevel, det er den beste tiden jeg noen gang har opplevd. Om våre venner oppfattet oss som kjedelige og ble lei oss, ja, da synes jeg personlig det sier mest om "venner". Kan ikke huske vi noen gang har hatt slike venner.

Mvh. Knut.

Pastor.

Gjest gjest1
Skrevet

Sier bare sex and the city jeg ;)

Nyt livet mens du kan, TS :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo snakk om at folk har forskjellige verdier. For "de fleste" 30, 40 åringer er familie og barn i fokus, for "de fleste(?)" 20åringer er festing og "leve livet fri" i fokus.

Jeg er selv i midten av 20årene og er mest opptatt av dyr, samboern,oppussing av hus, kunst, egne interesser. Jeg(vi) har lyst på barn, og synes det er kjedelig å gå på byen hver helg og høre for mye om venninners byturer og one night stands.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er 31 år, og de aller fleste i min krets har etablert seg og har fått barn. Jeg besøker dem jo jevnlig og ser hvorledes de har endret seg!

Vel og bra at de har fått nye verdier og er villig til å dø for barna sine, men gud så kjedelige de har blitt! Alt dreier seg om barna, og de ser bare ut til å være glade for at de slipper å tenke på selv selv mer...kanskje folk får barn fordi de ikke klarer å være mer alene?

Jeg er selv singel, og lever som en også...dvs. konstant middag ute, mye på byen, fester, flere partnere og spennende jobb, reiser til utlandet alene og med venner ettersom, osv.

Jeg synes de gamle venninnene mine har blitt dritkjedelige...det bli slik?  :overrasket: Jeg forstår jo at det er nødvendig med endring, og at barn krever masse, men dette ser jo ut som fengselet Alcatraz: man kommer aldri fri!

virker som du har et tomt og stressende liv,du må jo gjøre noe hele tiden,søke oppmerksomhet og anerkjennelse ofte.

Jeg vil heller være en mamma med et godt liv enn å være et ludder.

Gjest Gjest
Skrevet
De fleste av våre vennepar har fått barn, og de er vel bevis på at det kan gå begge veier. Noen par er inne hele tiden, blir ikke med på fest en gang i året en gang, har aldri tid til å møtes på kafé, når vi møtes en gang hvert skuddår får vi bare høre om barna. Andre par er veldig like slik de var før de fikk barn, de finner fortsatt tid til å møte oss i blant og kan snakke om nyheter og vær og vind i tillegg til barna sine. Selv om de selvsagt går hjem tidligere og sikkert er ute sjeldnere enn før.

Min erfaring også. Ingen tvil om hvem jeg liker best.

Gjest gjest1
Skrevet
virker som du har et tomt og stressende liv,du må jo gjøre noe hele tiden,søke oppmerksomhet og anerkjennelse ofte.

Man er et ludder hvis man ikke holder seg hjemme og har barn, mann, volvo og bikkje?

Herregud, den der var litt drøyt sagt...

Noe trives med å ikke ha barn og leve livet som TS, andre trives med det motsatte. Det er da smak og behag!

Gjest Gjest
Skrevet
Man er et ludder hvis man ikke holder seg hjemme og har barn, mann, volvo og bikkje?

Herregud, den der var litt drøyt sagt...

Noe trives med å ikke ha barn og leve livet som TS, andre trives med det motsatte. Det er da smak og behag!

:):Nikke:

Skrevet

så vidt jeg kan se så er det ingen som har sagt at man er et ludder selv om man ikke har barn å volvo, men TS er jo flink å poengtere at hun har flere partnere så jeg skjønner jo at det kan misforståes. jeg har barn å jeg ha vært alene med henne i 3 år. det er ikke dermed sagt at jeg har et kjedelig liv, jeg har venner å går på kafe og tar meg mere en gjerne en tur ut på byen å reiser både med å uten barn. det er bare snakk om litt planlegging.

om noen velger å være mye hjemme så er vel det deres valg, jeg velger å ha litt voksenliv i tillegg til familieliv for å beholde vettet i perioder.

selv om jeg gjerne er den første som går hjem etter en kveld på byen er det ikke dermed sagt at jeg er en kjedelig person, men for min del så handler det mere om å faktisk stå opp dagen etter å ikke sitte å lure på hva som skjedde dagen før eller ha fyllanerver generelt.

det skal også være sagt at jeg heller ikke har noe problem med å gå ut uten å drikke alkohol.

gjør det meg til en kjedelig person

Gjest Gjest
Skrevet
gjør det meg til en kjedelig person

Ja og nei. Muligens litt.

Gjest gjest1
Skrevet

så vidt jeg kan se så er det ingen som har sagt at man er et ludder selv om man ikke har barn å volvo, men TS er jo flink å poengtere at hun har flere partnere så jeg skjønner jo at det kan misforståes.

Når noen sier "jeg vil heller være mamma med et godt liv", så sier jeg pluss volvo mann og bikkje for å utbrodere det gode liv.... Alt trenger vel ikke være nevnt fra før!

Og jeg blir rett og slett provosert over at folk kaller andre luddere som ikke har dette såkalte gode liv, som lever litt annerledes enn det vanlige a4 liv. Det var for å sette ting på spissen dette med volvo osv.

Trengte sikkert ikke fortsette på denne her, men føler jeg blir så sjokkert av hva noen kan prestere å si her (ref. da til øverste quote)

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Det var da sterke ord! Du kan vel ikke si at et menneske som ikke har etablert seg med mann og barn er luddere!? Det er en drøy påstand.

Er du singel så kan du vel gå ut på byen, flørte rundt me folka du treffer uten å være et ludder.

Vel, når det er sagt TS, så forstår jeg deg på en måte.

Det er bare det at dersom dine gjevngamle har slått seg til ro med hus, mann og barn så har de faktisk andre interesser enn å feste hver helg eller gå på byen midt i uka.

De er ikke kjedelige av den grunn, men har et annet syn på livet enn det du har, og det er jo ikke så merkelig det. De prioterer anderledes enn da de var fri og franke.

Kanskje det er det du også har mest lyst til - slå deg ned med en du elsker og som elsker deg like høyt igjen, for så å få et barn sammen.

Kanskje du egentlig er frustrert og litt misunnelig fordi ikke du har oppnådd det samme. Jeg sier ikke at det er sånn det er, men kanskje.....

Edit:Jeg forstår hva du mener med total forandring! Vel, sønnen min er 15 år i dag og jeg ble mor som 20 åring! Jeg er fortsatt med på gøyale ting jeg...min veninne som fikk barn nå for 1 år siden kan ikke gå utenfor døra omtrent - forskjell på folk ja

Endret av Miloine
Gjest gjest1
Skrevet

:hoho: Jeg vil heller være et ludder enn ei fitte! :klem:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet (endret)

De har blitt voksne og innsett at det er ting som teller mer enn alkohol og festing.

Kanskje du gjør det også en dag, når du blir ferdig med det du driver med nå.

Jeg har venner som ikke snakker om annet enn festing, drekking og synes såååå synd på meg som ikke kan drikke for jeg skal hjem etterpå og opp dagen etter. Jeg synes de er utrolig kjedelige, de har ikke utviklet seg en meter siden de var 18.

Endret av Bjørnsdatter
Gjest Bellatrix
Skrevet

Og det er det sikkert noen andre som synes er kjedelig. Jeg må innrømme at jeg har vokst litt fra den greia der det må skje ting hele tiden.

Gjest Miloine
Skrevet
:hoho: Jeg vil heller være et ludder enn ei fitte! :klem:

eller et vulvatre :ler:

De har blitt voksne og innsett at det er ting som teller mer enn alkohol og festing.

Kanskje du gjør det også en dag, når du blir ferdig med det du driver med nå.

Enig, man ser faktisk anderledes på tinger og tanger når man har fått barn... det er ikke like "stas" å feste til langt utpå morgenkvisten da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...