Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 19. juli 2006 #21 Skrevet 19. juli 2006 Nå har jeg ikke helt klart å finne ut av om det er TS som har flere andre gjesteinnlegg i denne tråden (et nick hadde vært supert for å skille dere). Uansett, første innlegget er jeg veldig enig i, men flere av de andre synes jeg ikke noe særlig om. Som sagt, jeg er enig i mye av det første innlegget. Det høres ut som om det aktuelle brudeparet har vært i overkant selvsentrert og til dels utnyttet vennene sine. Men samtidig, i denne tråden som i mange andre her inne, synes jeg at endel gjester er i overkant kravstore til hva en skal forvente av brudeparet og et bryllup. Det virker som om enkelte mener at en skal så til de grader bli vartet opp og underholdt i et bryllup uten å måtte bidra med noe selv (ikke rettet mot noen spesielle i denne aktuelle tråden) ← Nei, trådstarter har vært borte noen dager, så hun har hverken sett alle svarene hun har fått, eller skrevet flere innlegg (takk for svarene forresten!) Det JEG ville fram til, er ikke at brudeparet skal underholde vennene sine, de har mange nok å ta vare på i løpet av kvelden, og jeg mener det er naturlig at de prioriterer de tilreisende som de ikke ser så ofte. Jeg hjalp mer enn gjerne til, men jeg likte ikke å være usynlig under selskapet. Et hyggelig ord (koser du deg? eller lignende) i forbifarten, og et "takk for hjelpen" da vi gikk hadde vært hyggelig... I stedet opplevde jeg at bruden sa:"nå har jeg snakket med alle...", og vi fire venninnene tenkte: "alle som betyr noe tydeligvis, for hun hadde ikke ofret oss annet enn et blikk..." Dette var KUN ment som en påminnelse til alle vordende bruder/brudepar, ikke la noen føle seg usynlige, la alle føle at det betyr noe at de er tilstede, det skal ofte ikke mer til enn en kort kommentar i forbifarten.
Gjest gjest1 Skrevet 19. juli 2006 #22 Skrevet 19. juli 2006 Kjenner meg litt igjen i innlegget ditt, TS! Var på ryllup for etpar år siden, der vi, etter å ha kjørt i ti-tolv timer, måtte hjelpe til med bord, pynting, henting av mat osv osv. Vi var "veldig nære venner" m brudeparet. Vi fikk ingen takk etterpå. Men...det er ikke mitt problem; jeg tar ikke skade av å hjelpe til. Sikkert verre for brudeparet, som må "plage" gjestene sine.
Krista83 Skrevet 20. juli 2006 #23 Skrevet 20. juli 2006 Jeg hjalp mer enn gjerne til, men jeg likte ikke å være usynlig under selskapet. Et hyggelig ord (koser du deg? eller lignende) i forbifarten, og et "takk for hjelpen" da vi gikk hadde vært hyggelig... I stedet opplevde jeg at bruden sa:"nå har jeg snakket med alle...", og vi fire venninnene tenkte: "alle som betyr noe tydeligvis, for hun hadde ikke ofret oss annet enn et blikk..." ← Tror rett og slett jeg hadde blitt litt paff om en brud kom å sa det til meg, spesielt om hun var en god venninne. Nå skal ikke jeg gifte meg enda, men når den tid kommer så skal jeg tenke på dette. Takk til trådstarter og håper også at dette kan være noe å tenke på for andre også...
VillKusseSladden Skrevet 20. juli 2006 #24 Skrevet 20. juli 2006 Med en Toasmaster som kan jobben sin blir slike ting ivaretatt.
Susan Sto Helit Skrevet 20. juli 2006 #25 Skrevet 20. juli 2006 Med en Toasmaster som kan jobben sin blir slike ting ivaretatt. ← Hvordan da? Passer han på at brudeparet har sagt noe hyggelig til alle gjestene?
Woodnymph Skrevet 20. juli 2006 #26 Skrevet 20. juli 2006 Det sier seg selv at man bør vise takknemlighet overfor de som hjelper til. Vi har valgt å splitte parene og gjort vårt beste for å pare opp folk vi tror har noe å snakke om. Noen kommr til å like det, andre til å synes det er skummelt. Jeg forventer av mine gjester at de selv skal bidra til å a ha en hyggeligst mulig kveld, men er veldig klar over at det er vanskelig å gjøre alle til lags, og derved kan jeg ikke bry meg om hva gud og hvermann synes om alt jeg gjør og ikke den dagen. Når det er vanlige selskaper anses jeg for å være en god vertinne, som passer på gjestene. Det vil nå være så mange der at det bli vanskelig, men et hyggelig ord skal man nok få til. Forøvrig er det et godt tips å skrive "hvem-er hvem-lister" med en kort beskrivelse av hver enkelt gjest når det er mange som ikke kjenner hverandre.
VillKusseSladden Skrevet 20. juli 2006 #27 Skrevet 20. juli 2006 En skikkelig Toasmaster har ritualer som ivaretar det som før bryllupet er bagateller men som etter på er mulige irritasjonsmoment. Noe som er vanlig for en Toasmaster er å rette en takk til de som har bidratt. Toastmasteren er kveldens vert.
Susan Sto Helit Skrevet 20. juli 2006 #28 Skrevet 20. juli 2006 En skikkelig Toasmaster har ritualer som ivaretar det som før bryllupet er bagateller men som etter på er mulige irritasjonsmoment. Noe som er vanlig for en Toasmaster er å rette en takk til de som har bidratt. Toastmasteren er kveldens vert. ← Toastmaster er ikke kveldens vert, det er det enten brudeparet selv, eller noen av foreldrene som er! (De som inviterer er vertskap.) Tosatmaster er personen som holder det hele sammen. Som passer på at alt går som det skal, og at samarbeid mellom de forskjellige fungerer fint. Hadde nok vært skuffet selv, om alt jeg fikk som takk for all hjelp jeg hadde bidratt med, var en generell takk fra toastmaster. Det er tross alt ikke han jeg gjør dette for, men brudeparet. Missforstå meg rett, jeg stiller gjerne opp og hjelper til med vennetjenester, men at de jeg gjør dette for sier takk, er noe jeg forventer! Synes ikke en generell takk fra toastmaster unntar brudeparet hverken for å være hyggelige mot ALLE gjestene, eller si takk til de som har hjulpet til!
Gjest sutrehøna... Skrevet 21. juli 2006 #29 Skrevet 21. juli 2006 Kan ikke folk bare slutte å sutre snart? Alle her har forskjellige syn på forskjellige ting. Ingen har feil men ingen har heller rett for det kommer jo an på hvordan mennesker som kommer i hvert bryllup siden ingen familie er lik.... Så sier noen at toastmaster er vert, og noen brudepar eller foreldre... Hos oss er det ikke vanlig at noen av disse er vertsfolk, men at man velger et vennepar som er sosiale og vennlige som ønsker velkommen på lokalet man holder festen. Når alle har kommet er vertskapets oppgave ferdig. Jeg er utrolig lei av å høre all uenigheten jeg, dere er jo bare sure jo........ Det er selvfølgelig koselig å få pratet med alle når man gifter seg, men om det er mennesker man har invitert som man sjelden ser så er det lett at man prater mere med disse enn med de man ser hver dag til vanlig.... Så finnes det jo også mennesker som stort sett sitteri en krok og ikke gjør noe for å få snakke med brudeparet og. Da blir det ikke lett å være brusepar heller... Når det gjelder penger brukt i denne forbindelse fra alle parter så er da dette totalt uinterressant siden man selv velger hvor mye man vil bruke, og om man ønsker å delta i det hele tatt.. Dette er noe man må ta stilling til når invitasjonen kommer... Er man redd for ikke å bli verdsatt lar man være å komme da... Har ikke skjønt det problemet... Og dere.... når jeg gifter meg gidder jeg ikke bruke tid på å snakke med sure venner jeg fler jeg MÅ invitere bare fordi de føler de er nære venner av meg og jeg ikke føler det er gjensidig....... Og er det venner der som har giftet seg vier jeg dem samme type oppmerksomhet jeg fikk i deres bryllup....
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #30 Skrevet 21. juli 2006 Kan ikke folk bare slutte å sutre snart? Alle her har forskjellige syn på forskjellige ting. Ingen har feil men ingen har heller rett for det kommer jo an på hvordan mennesker som kommer i hvert bryllup siden ingen familie er lik.... Så sier noen at toastmaster er vert, og noen brudepar eller foreldre... Hos oss er det ikke vanlig at noen av disse er vertsfolk, men at man velger et vennepar som er sosiale og vennlige som ønsker velkommen på lokalet man holder festen. Når alle har kommet er vertskapets oppgave ferdig. Jeg er utrolig lei av å høre all uenigheten jeg, dere er jo bare sure jo........ Det er selvfølgelig koselig å få pratet med alle når man gifter seg, men om det er mennesker man har invitert som man sjelden ser så er det lett at man prater mere med disse enn med de man ser hver dag til vanlig.... Så finnes det jo også mennesker som stort sett sitteri en krok og ikke gjør noe for å få snakke med brudeparet og. Da blir det ikke lett å være brusepar heller... Når det gjelder penger brukt i denne forbindelse fra alle parter så er da dette totalt uinterressant siden man selv velger hvor mye man vil bruke, og om man ønsker å delta i det hele tatt.. Dette er noe man må ta stilling til når invitasjonen kommer... Er man redd for ikke å bli verdsatt lar man være å komme da... Har ikke skjønt det problemet... Og dere.... når jeg gifter meg gidder jeg ikke bruke tid på å snakke med sure venner jeg fler jeg MÅ invitere bare fordi de føler de er nære venner av meg og jeg ikke føler det er gjensidig....... Og er det venner der som har giftet seg vier jeg dem samme type oppmerksomhet jeg fikk i deres bryllup.... ← :icon_question: Dette var min reaksjon ( i denne rekkefølgen) da jeg leste innlegget ditt... Hva i huleste er det du snakker om?? Ingen er vertskap etter at gjestene er ønsket velkommen? Vertskapet er de som har invitert til selskap enten de vil eller ikke! Vertskapets OPPGAVER kan variere fra selskap til selskap. Du gidder ikke å bruke tid på å snakke med sure venner som du følte du måtte invitere? Hvorfor skal en invitere mennesker en ikke ønsker å snakke med til et selskap? Poenget er vel å invitere menesker en ønsker å dele begivenheten med, så en ikke føler dette som en plikt! Og til slutt: hvem sutrer? Jeg kom med et råd til de som skal gifte seg basert på egne erfaringer. Noen gjenkjente situasjonen, noen tok dette rådet til etterretning, og noen tok diskusjonen et skritt videre. Men felles for alle, er at det vi diskuterer er normal, vanlig folkeskikk som: Bør en takke for gavene en får? Bør en takke for hjelpen? Bør brudeparet vise sine gjester at de setter pris på at gjesten kom for å dele begiveneheten med dem? Alle som har skrevet i denne tråden svarer et klart JA på alle disse spørsmålene!
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #31 Skrevet 21. juli 2006 :icon_question: Dette var min reaksjon ( i denne rekkefølgen) da jeg leste innlegget ditt... Sånn var min også. Så begynte jeg å skrive et svar, men fant ut at jeg skulle bevise for meg selv at jeg klarte å overse folk som ikke har bedre vett, og gikk ut av tråden igjen - veldig fornøyd med meg selv. Men nå er jeg jo her igjen da.
Gjest gjest1 Skrevet 21. juli 2006 #32 Skrevet 21. juli 2006 Eg er frykteleg glad for at vi berre hadde 55 gjester i bryllaupet vårt. Vi fekk snakka masse med alle sammen i løpet av festen, og sa hadet og takk til alle og ein kvar når dei gjekk!
VillKusseSladden Skrevet 22. juli 2006 #33 Skrevet 22. juli 2006 Når alle har kommet er vertskapets oppgave ferdig. Jeg er utrolig lei av å høre all uenigheten jeg, dere er jo bare sure jo........ Disse 2 skulle du neste vært premiert for.
Trampe Skrevet 23. juli 2006 #34 Skrevet 23. juli 2006 Vi var veldig nøye med å snakke med alle gjestene - og det endte med at alle koste seg. Vi har ikke hørt noe negativt om bryllupet, om noen er misfornøyde har de ihvertfall ikke sagt noe.. Bare en ting - vi har ingen bilder av oss og foreldrene våre, og vi snakket nesten ikke med dem i det hele tatt i løpet av kvelden...vi var så opptatte av gjestene at vi glemte foreldrene våre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå