Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #1 Skrevet 16. juli 2006 Siden dere nå skal gifte dere og skal ha fest i ulik størrelsesorden, så drister jeg meg til å komme med et lite "varsku" til brudeparene her inne. Jeg har nylig vært i et bryllup, det var utrolig koselig, nydelig brud (selvfølgelig), rørende seremoni, god mat, mange hyggelige gjester osv. "Problemet" var gjestene. Noen var familie, noen lokale, noen tilreisende, noen venner, noen godt kjente, andre mindre godt kjente... I en slik setting er det ofte vennene som blir "oversett" (må klare seg selv), i og med at brudeparet må prioritere de tilreisende og familien, dette er naturlig og en selvfølgelighet! Det jeg derimot opplevde under siste bryllup, er at det er stor forskjell på å være "oversett" og totalt usynlig!! Etter å ha stått på for brudeparet i to hele dager, både med tilrigging, blomster, bordkort, stryking, smøring av snitter, opp-pakking av gaver osv osv, så var det flere av vennene som følte seg som innleid hjelp som aller nådigst fikk en plass ved bordet til middag. Vi var 4 venninnner som under bryllupet følte oss totalt usynlige for bruden/brudeparet, jeg fikk ikke en gang et "takk for hjelpen" da vi takket for oss og forlot selskapet (om de andre fikk "takk" vet jeg ikke) ! Jeg ber dere tenke på at det er ikke så mye som skal til. Dere behøver ikke "gjete" vennene eller "underholde" dem på noen som helst måte, det er nok å spørre (i forbifarten) "koser du deg?", eller gi en kommentar så en ikke føler seg helt usynlig! Jeg personlig følte at jeg kunne like gjerne latt være å komme - om jeg var der eller ikke hadde ingen betydning for brudeparet - akkurat nå skjønner jeg faktisk ikke hvorfor jeg ble bedt! Om det bare var min hjelp de ønsket, så hadde det vært mer realt å si det rett ut i stedet for at jeg i etterkant skal føle meg som en "persona-non-grata"!
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #2 Skrevet 16. juli 2006 Uff, det hørtes ikke koselig ut i det hele tatt. Vi skal hvertfall sørge for at vi ikke gjør samme tabben som "ditt" brudepar gjorde. Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal ta vare på alle sammen, og passe godt på at dette nettopp IKKE skjer. Vi skal ha en vennefest kvelden før bryllupet og felles frokost på søndag, men likevel - det er veldig viktig for meg at jeg får vist til alle hvor utrolig stor pris jeg setter på at alle kommer.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #3 Skrevet 16. juli 2006 Jeg kjenner meg igjen i TS innlegg. Jeg følte meg også som innleid hjelp. Siden jeg har jobbet på serveringssted syntes bruden det var lurt at jeg skulle pynte bordet (jess, flott å måtte gjøre det jeg kanskje er mest lei av også på fritida). Jeg fikk altså ansvaret for dette, men da det ikke ble slik hun hadde sett det i et eller annet bryluppsmagasin sa hun tydelig fra at hun var misfornøyd. Jeg hjalp også til med påkledningen og på vei til vielsen, og maken til stressende stemning har jeg aldri før eller siden vært med på. Kjefting og smelling og nerver som satt på utsiden. Under middagen var alt planlagt til minste detalj, så jeg var livredd for å gjøre noe galt. Følte meg som en brikke i et spill, der drømmen til bruden skulle oppfylles. Og jeg har faktisk ikke hatt så mye kontakt med denne veninnen i etterkant heller. Hun forsvant helt inn i en bridezilla-boble, og jeg vet ikke om hun noen gang kom ut derfra. Utrolig hvordan man kan klare å få folk å kun føle seg som et middel og ikke som en velkommen gjest som skal kose seg. Jeg unnet henne en fin dag, for all del, men synes det er underlig hvis en brud kan være fornøyd med en bryllupsfest der ikke gjestene koste seg
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #4 Skrevet 16. juli 2006 men synes det er underlig hvis en brud kan være fornøyd med en bryllupsfest der ikke gjestene koste seg ← Bridezillaene enser ikke om gjestene har det ok eller ikke, de enser kun seg selv.
Susan Sto Helit Skrevet 17. juli 2006 #5 Skrevet 17. juli 2006 Takker for dette innlegget! Jeg håper inderlig ikke at noen av mine gjester vil føle noe slikt etter mitt bryllup. Sånn jeg ser det, er middagen etter vielsen en ting som holdes for familiens del, og festen deretter en sak som i hovedsak er tenkt som en hyggelig fest for våre venner! Det er dermed viktig at alle koser seg og har det hyggelig hele kvelden! De som hjelper til med noe ekstra, som påkledning eller gaveåpning, ønaker jeg selvfølgelig at skal takkes spesielt for dette! Har ikke fått noen følelse av at folk ser på meg som bridezilla ennå, bortsett fra litt her inne... Og jeg håper selvfølgelig at det holder seg sånn helt fram til og gjennom den store dagen! Men takk for innlegget. Det gjør forhåpentligvis at jeg tenker en gang ekstra i løpet av dagen!
afr0dite Skrevet 17. juli 2006 #6 Skrevet 17. juli 2006 Jeg er ikke helt med på denne. Det er da ikke brudeparet sin oppgave å sosialisere vennene sine! :klø: Men å takke for hjelpen, det bør man jo gjøre! I tillegg til å fortelle hvor takknemlig man er for at vedkommene kunne komme. Men å kalle en brud bridezilla for at hun stråler så høyt at hun mangler ord på sin egen bryllupsdag? Jeg giftet meg i helgen, og jeg var vel bortom alle gjestene, men jeg sa rent lite gitt, sto bare å smilte så stort at vi fikk latterkrampe! Hadde vært komplett umulig for meg å føre en normal samtale den dagen! Jeg er likevel rimelig sikker på at ingen av gjestene våre følte seg oversett, og dersom de gjorde det hadde det ingenting med selskapet eller brudeparet å gjøre! Det er en gledens dag, så i steden for å surmule for manglende oppmerksomhet, bare smil med, så ordner det seg! (Ellers kan man alltid trøstespise kake eller parkere i baren! )
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #7 Skrevet 17. juli 2006 Sånn jeg ser det, er middagen etter vielsen en ting som holdes for familiens del, og festen deretter en sak som i hovedsak er tenkt som en hyggelig fest for våre venner! Dette forstod jeg ikke helt. Det normale er at gjestene også får middag. I de senere år har det derimot blitt at noen velger å ha noen av gjestene kun til kaffe. Middagen har da aldri blitt holdt kun for familiens del - uansett hvordan du ser det eller ikke. Dette er ikke ment som en kaffegjestdiskusjon, kun en undring over noe som ser ut som om at du mener det er gammel tradisjon at gjester utenom familie skal ekskluderes fra middag.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #8 Skrevet 17. juli 2006 Jeg er ikke helt med på denne. Det er da ikke brudeparet sin oppgave å sosialisere vennene sine! :klø: Hmm..vertskapet tar seg normalt av sine gjester. Om det er brudeparet eller foreldrene som er vertskap avhenger av hvem som betaler.
Susan Sto Helit Skrevet 17. juli 2006 #9 Skrevet 17. juli 2006 Dette forstod jeg ikke helt. Det normale er at gjestene også får middag. I de senere år har det derimot blitt at noen velger å ha noen av gjestene kun til kaffe. Middagen har da aldri blitt holdt kun for familiens del - uansett hvordan du ser det eller ikke. Dette er ikke ment som en kaffegjestdiskusjon, kun en undring over noe som ser ut som om at du mener det er gammel tradisjon at gjester utenom familie skal ekskluderes fra middag. ← Da har du nok missforstått meg! Vi har ikke en eneste kaffegjest, men har derimot invitert alle til middag. (Både venner og familie) Alikevel synes jeg den store middagen med taler og sanger er mest en "greie man gjør for å tilfredstille familien". Det er gjerne de som har forventninger om at det skal være en sånn middag, og ville vært litt skuffet dersom ikke tradisjonen følges. For de fleste av våre venner ville jeg tro middagen blir litt lang og kjedelig. Men det håper jeg gir seg fort på festen etterpå!
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #10 Skrevet 17. juli 2006 Da har du nok missforstått meg! Vi har ikke en eneste kaffegjest, men har derimot invitert alle til middag. (Både venner og familie) Alikevel synes jeg den store middagen med taler og sanger er mest en "greie man gjør for å tilfredstille familien". Det er gjerne de som har forventninger om at det skal være en sånn middag, og ville vært litt skuffet dersom ikke tradisjonen følges. For de fleste av våre venner ville jeg tro middagen blir litt lang og kjedelig. Men det håper jeg gir seg fort på festen etterpå! ← Ok.
afr0dite Skrevet 17. juli 2006 #11 Skrevet 17. juli 2006 Hmm..vertskapet tar seg normalt av sine gjester. Om det er brudeparet eller foreldrene som er vertskap avhenger av hvem som betaler. ← Selvfølgelig! Men det er grenser for hva vertskapet skal ta seg til for å gjøre gjestene fornøyde! De betaler jo tross alt en skikkelig fest for alle gjestene, kjenner alle, skal snakke med alle OG ha en helt fantastisk dag selv også! Heldigvis hadde vi selvgående gjester som storkoser seg i alles selskap og ikke er avhengige av oppfølging hele tiden for å kose seg! :rosasmil:
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #12 Skrevet 17. juli 2006 Selvfølgelig! Men det er grenser for hva vertskapet skal ta seg til for å gjøre gjestene fornøyde! De betaler jo tross alt en skikkelig fest for alle gjestene, kjenner alle, skal snakke med alle OG ha en helt fantastisk dag selv også! Heldigvis hadde vi selvgående gjester som storkoser seg i alles selskap og ikke er avhengige av oppfølging hele tiden for å kose seg! :rosasmil: ← Hva er det egentlig du vil med innleggene dine i denne tråden? Ber man gjester, så tar man vare på dem så de får det så hyggelig som mulig. Dette betyr ikke at man leier dem rundt og hjelper dem å føre samtaler. Det jeg har uthevet synes jeg nesten er helt hinsides å få seg til å skrive. Skal vi da gå for en ny gjestedebatt - så kan vi også ramse opp hva gjestene tross alt betaler for å være gjest? Det må være forferdelig å være brudepar (eller deres foreldre) som må betale for sine gjester. Det er ikke snakk om at gjestene skal ha oppfølging hele tiden. Det har ingen i denne tråden skrevet noe om. Du bidrar dårlig til en debatt ved å overdrive så kraftig som du har lett for å gjøre.
afr0dite Skrevet 17. juli 2006 #13 Skrevet 17. juli 2006 Hva er det egentlig du vil med innleggene dine i denne tråden? Ber man gjester, så tar man vare på dem så de får det så hyggelig som mulig. Dette betyr ikke at man leier dem rundt og hjelper dem å føre samtaler. Det jeg har uthevet synes jeg nesten er helt hinsides å få seg til å skrive. Skal vi da gå for en ny gjestedebatt - så kan vi også ramse opp hva gjestene tross alt betaler for å være gjest? Det må være forferdelig å være brudepar (eller deres foreldre) som må betale for sine gjester. Det er ikke snakk om at gjestene skal ha oppfølging hele tiden. Det har ingen i denne tråden skrevet noe om. Du bidrar dårlig til en debatt ved å overdrive så kraftig som du har lett for å gjøre. ← Jøye meg! Beklager hvis jeg har tråkket på tærne dine! Da følger jeg rådet ditt og forsvinner ut av denne tråden, og fortsetter å flyte avgårde på min rosa sky! Så håper jeg at alle brudeparene og alle gjestene i alles bryllup får det helt fantastisk! For det er virkelig en gledens dag! :-D
Daria Skrevet 17. juli 2006 #14 Skrevet 17. juli 2006 Synes afr0dite har et poeng jeg -man har jo et visst ansvar selv også for at man morer seg, man kan ikke bare sitte i en krok og forvente å bli underholdt av brudeparet. De aller fleste vil jo kjenne hvertfall noen av gjestene og kan finne noen å prate med. Bryllupet er i grunnen ikke den dagen jeg forventer å se mest til brudeparet, regner med at de har både hendene og hodet fullt den dagen...
barkebille Skrevet 17. juli 2006 #15 Skrevet 17. juli 2006 Å takke for hjelp har med folkeskikk å gjøre, og det bør være en selvfølge. Utover det ville jeg ikke forventet at brudeparet har anledning til å være spesielt til stede for å ta seg av hver enkelt gjest så veldig, men jeg syns absolutt de bør gjøre en innsats for å få alle til å føle seg velkomne.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #16 Skrevet 17. juli 2006 Synes afr0dite har et poeng jeg -man har jo et visst ansvar selv også for at man morer seg, man kan ikke bare sitte i en krok og forvente å bli underholdt av brudeparet. og hodet fullt den dagen... ← Det er det ingen i denne tråden som har skrevet heller. derfor er det tullete av Afr0dite å trekke sånne konklusjoner.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #17 Skrevet 17. juli 2006 Jøye meg! Beklager hvis jeg har tråkket på tærne dine! Da følger jeg rådet ditt og forsvinner ut av denne tråden, og fortsetter å flyte avgårde på min rosa sky! Så håper jeg at alle brudeparene og alle gjestene i alles bryllup får det helt fantastisk! For det er virkelig en gledens dag! :-D ← Der skrev du det selv. Du svarer stort sett som om du sitter på en sky og strør noen ord utover der det passer (eller ikke passer).
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #18 Skrevet 17. juli 2006 Å takke for hjelp har med folkeskikk å gjøre, og det bør være en selvfølge. Utover det ville jeg ikke forventet at brudeparet har anledning til å være spesielt til stede for å ta seg av hver enkelt gjest så veldig, men jeg syns absolutt de bør gjøre en innsats for å få alle til å føle seg velkomne. ← Helt enig.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #19 Skrevet 17. juli 2006 Å takke for hjelp har med folkeskikk å gjøre, og det bør være en selvfølge. Utover det ville jeg ikke forventet at brudeparet har anledning til å være spesielt til stede for å ta seg av hver enkelt gjest så veldig, men jeg syns absolutt de bør gjøre en innsats for å få alle til å føle seg velkomne. ← nei, selvsagt skal ikke brudeparet gå rundt og underholde alle gjestene, det er det ingen som forventer! Men det er brudeparet som planlegger festen og kan dermed legge mye av grunnlaget for en hyggelig fest-for alle. Kan nevne følgende: -ja, selvsagt vil man være til hjelp. Men for mitt vedkommende ble det veldig stress å bli satt til mange oppgaver siden jeg måtte på jobb tidligere på dagen. Den dagen følte jeg at jeg var på jobb hele dagen, siden jeg jo jobber på serveringssted til vanlig. -bordsammensetning. Jeg er singel og ble satt sammen med en av de få andre singel: en fyr jeg ikke hadde noen som helst ting til felles med. Ble en laang middag. mange splitter heller par for å unngå slikt. -For hvem er det man har disse talene? Jeg har inntrykk at det kun er for bruden. I et bryllup jeg var i vet jeg brudens far ikke hadde noe ønske om å holde tale, og gjorde det høyst motvillig. Forloveren følte også et press for å holde tale.. -generelt hjelper det hvis man kan få løst opp stemningen litt. I det bryllupet jeg nå omtaler var alt planlagt til minste detalj, og jeg var livredd for å gjøre noe som ikke passet inn i skjema. Alt dette avgjør til en viss grad om man føler seg som kun en brikke for å oppfylle brudens drøm eller om man er en velkommen gjest.
Gjest gjest1 Skrevet 17. juli 2006 #20 Skrevet 17. juli 2006 Nå har jeg ikke helt klart å finne ut av om det er TS som har flere andre gjesteinnlegg i denne tråden (et nick hadde vært supert for å skille dere). Uansett, første innlegget er jeg veldig enig i, men flere av de andre synes jeg ikke noe særlig om. Det ene er at jeg synes afrOdite kommer med flere gode poenger som jeg helt klart synes har noe med saken å gjøre. Selvsagt skal brudeparet vise normal høflighet og takke alle som har hjulpet til, og jeg synes også de bør finne tid til å hilse på alle gjestene sine i løpet av kvelden. Henger meg litt opp i det siste innlegget: - du skriver at du har vært på jobb tidligere på dagen og at det ble for mye jobb på deg. Selvsagt kjedelig hvis en føler at bruden legger for store oppgaver på en, men om en skal på jobb og ellers ikke har lyst til å drive med jobben sin på fritiden så synes jeg faktisk en heller skal takke nei til å hjelpe til i steden for å si ja og så klage over det etterpå. Jeg skulle tro at bruden heller setter pris på at du sier at du dessverre skal jobbe og ikke har tid til å hjelpe med sånn og sånn, men at du kanskje hadde tilbudt å hjelpe med en mindre oppgave. (jeg forutsetter selvsagt at bruden gir uttrykk for takknemlighet for det en hjelper til med. Jeg har full forståelse for at en blir sur og oppgitt over å ha lagt masse tid og krefter ned i hjelpen uten å få så mye som ett takk tilbake) - bordsammensetting: her kan en umulig gjøre alle til lags. Noen synes at par bør splittes og andre gjør det ikke. Selv synes jeg ikke par skal spittes, men dette er det ikke noe fastsvar på. Brudeparet bør selvsagt prøve å sette sammen folk de tror kan ha det hyggelig sammen, men har en jo ingen garanti for. Jeg har uansett inntrykk av at de fleste brudepar faktisk bruker en god del tid på å prøve å finne en best mulig sammensetting slik at flest mulig får det hyggelig under middagen - x-antall eviglange taler, særlig fra fjerne tanter som egentlig ikke har noe fornuftig å komme med, er unødvendig. Men samtidig, fortjener ikke brudeparet å få noen fine ord sagt om seg på bryllupsdagen? I bryllupene jeg har vært i har det vært 3-5 taler og det synes jeg er helt greit. Synes det er litt kjekt jeg, er det en god taler så kommer det ofte morsomme historier en ikke har hørt før. Uansett - det er faktisk brudeparets dag, så å "lide seg gjennom" et par taler synes jeg en bør klare Som sagt, jeg er enig i mye av det første innlegget. Det høres ut som om det aktuelle brudeparet har vært i overkant selvsentrert og til dels utnyttet vennene sine. Men samtidig, i denne tråden som i mange andre her inne, synes jeg at endel gjester er i overkant kravstore til hva en skal forvente av brudeparet og et bryllup. Det virker som om enkelte mener at en skal så til de grader bli vartet opp og underholdt i et bryllup uten å måtte bidra med noe selv (ikke rettet mot noen spesielle i denne aktuelle tråden)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå