Gjest indiangranny Skrevet 28. desember 2002 #1 Del Skrevet 28. desember 2002 Hei Jeg sakset dette ut av VG håper at Kristin Halvorsen kommer fram med dette så det ikke er "valg flesk" http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=2640393 Det blir mer rettferdig om det blir folkeavstemning over monarkiet. hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ari-beenløs Skrevet 28. desember 2002 #2 Del Skrevet 28. desember 2002 Dette var på tide!!!! Håper at monarkiet faller for da er det ingen mulighet for at wanabeprinsen kan bli prins Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. desember 2002 #3 Del Skrevet 28. desember 2002 Jeg er ganske nøytral i denne saken jeg da. Men det er viktig at saken blir tatt opp likevel. Er usikker på om det blir bedre med en president... Hovedsaken er vel at h*n er folkevalgt og ikke født inn i rollen sin. Er absolutt åpen for denne løsningen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 28. desember 2002 #4 Del Skrevet 28. desember 2002 Ja, la oss få en folkeavstemming. Tror ikke monarkiet er så populært som det engang har vært. Spørsmålet er om det egentlig ville være noen forandring? Finland har jo president, og det ser jo ut til å fungere fint... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2002 #5 Del Skrevet 28. desember 2002 Jeg er ikke utpreget monarkist, men jeg ser på alternativet som ganske håpløst; presidet? Landets overhode med politisk makt? Bush? Carl I.? Gunnar Berge? Uæææhhh! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 28. desember 2002 #6 Del Skrevet 28. desember 2002 Javisst er det på tide med en slik debatt. Jeg er for en republikk. Men vi bør også diskutere hvordan den vil se ut. Lea pekte på et essensielt punkt, nemlig det at kongefamilien er født inn i dette, i motsetning til en rebublikk, der vi har folkevalgte personer. De kongelige skal jo bare respresentere Norge, noe annet gjør de ikke. Jeg synes ikke det er rettferdig at man bruker våre skattepenger på å betale en leilighet til mette marit og håkon for 60.000 i måned, ikke fan. Da vil jeg heller bruke pengene på noen mer nyttig. Som f.eks. en president som arbeider for landet. Ja, la oss få en folkeavstemning, monarkiet er avlegs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prince Skrevet 28. desember 2002 #7 Del Skrevet 28. desember 2002 Synes tanken med konge er bra, reklame utad osv. Men med de siste tiders utvikling vet jeg ikke helt.(en begynelse er jo at Ari med frue forandrer seg litt, kjøper ikke helt dette rosa sukkersøteopplegget deres.+ barne##mpa & utagerende må forandre stil) Regner ikke med at alle deler mit syn men dette er nå min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maeve Skrevet 29. desember 2002 #8 Del Skrevet 29. desember 2002 Bra at det skal bli en debatt om dette. Jeg var for monarkiet for noen år siden, men ikke nå lenger. Som en av dere påpekte 60.000 i mnd i husleie for kronprins og fru, det er sannelig å bo råflott vil jeg si. Ikke har jeg sans for rosa og brunt, eller var det rosa og turkis? Kanskje en president som for eks Rune Gerhardsen, jeg har sans for han!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 29. desember 2002 #9 Del Skrevet 29. desember 2002 Kan vi ikke ha en keiser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 29. desember 2002 #10 Del Skrevet 29. desember 2002 Er kjempebra og ikke minst sunt med en slik diskusjon i kongeriket Norge! Henger meg på deg, Waco, hva med keiser?? Eller blir de også født til rollen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. desember 2002 #11 Del Skrevet 29. desember 2002 Jeg tror ikke det finnes noe som heter Folkevalgte Keisere. Hvis man ser på Japan som til dags dato har det mest kjente Keiserdømme så er men der også født til å bli Keiser og Keiserinne på lik linje som man blir født til å være Konge evt. Dronning. Mette Marit og Ari's inntog i det Norske Kongehus er den siste spikeren i likkista. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 29. desember 2002 #12 Del Skrevet 29. desember 2002 De kongelige skal jo bare respresentere Norge, noe annet gjør de ikke. Jeg synes ikke det er rettferdig at man bruker våre skattepenger på å betale en leilighet til mette marit og håkon for 60.000 i måned, ikke fan. Da vil jeg heller bruke pengene på noen mer nyttig. Som f.eks. en president som arbeider for landet. Tror dere ikke at det koster penger å ha republikk og president også? Tak over hodet til presidenten og hans familie, representasjon etc etc.... Synes vi skal bevare tradisjonen med monarki jeg. Ikke at jeg alltid er like glad for denne styreformen, men alternativet med president sier meg enda mindre. Kunne jo risikere Kjell Magne som president. Nei takke meg da heller til Ari og Mette-Marit.... Spiker'n på kista? Nei takk og pris for at kongebarna i Norge kan få gifte seg av kjærlighet. Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anine Skrevet 29. desember 2002 #13 Del Skrevet 29. desember 2002 Kjempefint at det kommer en debatt om dette. Jeg som alltid har vært royalist begynner nå å lure på om det ikke hadde vært bedre med en president valgt av folket for et visst antall år. Kongedømmet har kanskje utspilt sin rolle - er litt gammeldags liksom. Dagens kongepar gjør en god jobb, synes jeg, men vi må jo alltid ta den vi får..... Helt enig i at de skal få lov til å gifte seg av kjærlighet, men det betyr vel ikke at vi behøver å like deres valg, eller at de passer til å være våre "overhoder". Klart det koster penger med en president også, men da kjøres det vel litt enklere i stilen, og vi slipper å fø på en hel storfamilie. På den annen side, virker de kanskje samlende for nasjonen, og så er det jo gøy med litt glamour da. :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 29. desember 2002 #14 Del Skrevet 29. desember 2002 Helt enig i at de skal få lov til å gifte seg av kjærlighet, men det betyr vel ikke at vi behøver å like deres valg, eller at de passer til å være våre "overhoder". Ingen sier at vi må like deres valg, men det er jo Haakon og Mârthas valg vi snakker om her, og ikke våre. Så det blir drøyt av VI skal bestemme hvem som er "god nok" og "ikke god nok" for dem ? Vi kan da ikke bestemme kjæresten / kona / mannen / barna / barnas kjærester til en eventuell president heller ? Jeg vil ikke si dette er spikern på kista. Er det Mette-Marit og Ari som er dråpen som får begeret til å flyte over, viser jo at vedkommende ikke liker kongehust særlig bra i det hele tatt. Klart det koster penger med en president også' date=' men da kjøres det vel litt enklere i stilen, og vi slipper å fø på en hel storfamilie.[/quote'] Kjøres enklere i stilen med president ???? Hvor har du det fra ? Hvordan tror du Bush og Co har det i USA ? Hvordan tror du presidentene i andre land har det ? Vi kan vel egentlig ikke uttale oss sikkert der. Slipper å fø på en hel familie ????? Tja, presidenter har vel familie som alle andre, ikke sant ? Tror det blir vel så mange å få på da. Det vet vi vel heller ikke sikkert ? Er selv monarkist, men er absolutt åpen for en diskusjon om monarki vs republikk. Men trenger LITT bedre argumenter foreløpig for å ta standpunkt for republikk. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 29. desember 2002 #15 Del Skrevet 29. desember 2002 Dette var på tide!!!! Håper at monarkiet faller for da er det ingen mulighet for at wanabeprinsen kan bli prins Kan ikke dy meg.... Ok, ja det var jo en knakende god grunn for republikk..... Du er redd for at Ari blir prins, derfor ønsker du monarkiets fall ? Jaja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyda Skrevet 29. desember 2002 #16 Del Skrevet 29. desember 2002 Kan ikke se at leilighet til presidentens barn m/familie skulle være billigere enn leilighet til kongebarna... Monarkiet er en tradisjon, som jeg syns vi skulle bevare. Kongefamilien er landets ansikt utad, og gjør en god jobb. Tror forresten ikke at det er så mange som skulle ønske de var født inn i denne familien med de krav og forventninger som følger et slikt liv. Det at kongehuset er i forandring, er vel ikke så rart. Hvorfor skal de fortsette med inngifte og gammeldagse holdnnger, når samfunnet ellers forandrer seg. Syns bare at det viser at de følger med i tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 29. desember 2002 #17 Del Skrevet 29. desember 2002 Lurte også litt på den der med den enkle stilen, ingen familie og fø på etc hvis Norge ble republikk og dermed også President istedet for konge. Får det ikke helt til å stemme, i allefall ikke ut fra det jeg kjenner til fra andre republikker. Men Norge er jo annerledeslandet, så det ville sikkert bli heeelt annerledes her tenker jeg... Og så om Ari blir prins??? Han har jo ikke en døyt å si allikevel, hvis selvfølgelig ikke det åpenbare skjer, at han plutselig er den neste i arverekka.... Men la det gjerne debatteres, for guds skyld.... Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 30. desember 2002 #18 Del Skrevet 30. desember 2002 Da dette ble tatt opp i avisene for en stund tilbake (et år) var det en som pekte på at alternativet er ikke nødvendigvis president. Det er muligheter for, dersom man dropper kongedømmet, å "utvikle" en annen form for demokrati, hvor endringene ikke blir så store (med statsminister, men ikke president). Kongedømmet er eldgammelt, og utgått på dato for flere år siden. Og kongen har da ingen reell makt, det er bare pynt. Utrolig at et demokrati kan ha "topplederjobben" som føres videre ved arv. Ros til SV og Kristin som nok en gang tar oppgaven med å ta opp "upopulære" saker som er viktige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heihå Skrevet 31. desember 2002 #19 Del Skrevet 31. desember 2002 Jeg skjønner at noen lar seg provosere (muligens!) av kongedømme. Kanskje fordi det er en posisjon man pr. definisjon arver osv. Og i de siste årene har det vært mye turbulens rundt kongebarnas valg av livsledsager. La gå. Men...tenk etter..hadde det vært så mye bedre med en slags president? Ikke nødvendigvis etter min mening. Jeg syns de kongelige i Norge gjør en meget god jobb. De har ingen reel politisk makt, men det er heller ikke meningen. Men de er fantastiske "døråpnere" i land som kanskje ikke har så mye demokrati og som vi trenger å få en dialog med. De spiller på sine unike menneskelige kvaliteter på en måte som jeg tror en president ville følt unaturlig på en måte. Nei, la oss la de kongelige i fred da :-) De gjør en strålende "jobb", og ok noen ganger kan man bli irritert på de osv. men de er da bare mennesker de også eller hva?...! Bare se hvor ville tyskerne har blitt etter Håkon og Mette Marit! DET er Norges reklame det!... Jeg anser meg selv for å være en moderne person (hva nå det vil si!), men jeg mener at det er mest stas med å beholde monarkiet. Se på alle de som IKKE har det... - de skriver jo side opp og side ned om de kongelige - og ønsker innerst inne en liten flik av "eventyret" de også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 31. desember 2002 #20 Del Skrevet 31. desember 2002 I Storbritania er nå flertallet i befolkningen mot monarkiet. I Sverige er flertallet av de folkevalgte mot monarkiet. I Norge er også flere i mot monari enn noen gang tidligere. Jeg mener dette er bevis på at monarkiet er gammeldags og at folk er i ferd med å innse dette. Det norske monariket vil neppe overleve alene i Europa. Jeg tror ikke monarkiet har så lenge igjen. Hvis Harald blir like gammel som faren sin blir nok neppe Håkon konge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå