Gjest Jersey Skrevet 15. juli 2006 #1 Skrevet 15. juli 2006 Jeg har fått vite at jeg skal arve noen penger..aner ikke hvor mye. Har en advokat som tar seg av dette, siden det er flere arvinger. Men så vidt jeg forstod det så skulle ha fikse det "privat" i stedet for å ta det gjennom hele den lange prossessen i skifteretten. Noen som vet hvordan han gjør det da, og hvor lang tid det tar?
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2006 #2 Skrevet 15. juli 2006 Det må uansett gjennom skifteretten... Det kan ta tid, noen måneder - halvt år.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #3 Skrevet 16. juli 2006 Det må ikke gjennom skifteretten. Hvis det går gjeonm skifteretten så heter det offentlig skifte. Hvis man tar privat skifte så går ting som regel fortere enn offentlig. Men det kommer an på hvordan boet er, om det er noe som skal selges før det gjøres opp (bolig, hytte, biler osv), og da tar det jo den tiden det tar å slege, pluss litt for å gjøre opp status (hvor mye boet består av) og hvor mange arvinger. Hvis man må sette inn annonse i avisen for mortifikasjon (frist for evt. andre arvinger til å melde seg) så tar denne i seg selv 6 uker. Så, jo alt i alt så går det noen måneder å gjøre opp et bo. Men det er feil at det må gjennom skifteretten! Går det gjennom skifteretten så går det gjerne opp til et år før boet er oppgjort.
Gjest Jersey Skrevet 16. juli 2006 #4 Skrevet 16. juli 2006 Saken er slik at hun bodde på et pleiehjem, så hun hadde ingen leilighet/hus som skal selges. Det er kun penger på konto det er snakk om. Har en advokat som tar seg av dette som sagt, gjennom privat skifte, men jeg aner jo ikke hvor lang tid dette tar.... Noen som har noen tanker rundt dette? Siden det er snakk om privat skifte.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #5 Skrevet 16. juli 2006 Advokaten må sannsynligvis sette inn proklama i avisen, og da har andre evt. arvinger 6 uker på seg til å melde seg. Så 2-3 mnd går det sikkert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå