Gå til innhold

Microlax- mini klyster

Gjest Gjest_Silje_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Silje_*

Heisann!

Jeg tar jerntabletter+ noen medikamenter som gjør at magen min konstant er nokså hard. Det er vondt når jeg skla på do og i tillegg til lette smerter i magen konstant så ser også magen større ut. Irriterende!

Legen sa jeg kunne kjøpe noen Microlax 5ml å ta hvis det ble for ille...jeg glemte helt og spørre om hvor ofte jeg kan ta disse. Det står ingenting på pakningen.

Er det for mye å ta det 2 ganger i uken? Legen sa ingetning om avføringspiller- er det verre enn sånt lite mini klyster?

Jeg er så lei av hard mage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bente85

Skulle ikke tro det at det er noe så farlig akkurat.

Men det blir jo ikke akkurat det samme, som avføringsmiddel er da.

Du kunne jo ringe til legen din, å spørre for sikkerhetensskyld?

Det ville jeg ha anbefalt å gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1

Det finnes mye man kan gjøre med hard mage utenom disse, og de er nok bare ment å bruke når alt annet er prøvd. Har du prøvd med Biola, youghurt og svisker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Du bør heller satse på å forebygge hard mage, med for eksempel laktulose/duphalac som du kjøper på apoteket. Dette er flytende mikstur som du skal ta hver dag for å forebygge forstoppelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Skulle ikke tro det at det er noe så farlig akkurat.

Men det blir jo ikke akkurat det samme, som avføringsmiddel er da.

Jo, Microlax er et avføringsmiddel.

I felleskatalogen står det at det kun bør brukes i kortere perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Du bør heller satse på å forebygge hard mage, med for eksempel laktulose/duphalac som du kjøper på apoteket. Dette er flytende mikstur som du skal ta hver dag for å forebygge forstoppelse.

Gjør dette ja! Men husk på å drikke en del vann ved siden av, for dette virker litt på samme måte som fiber. Microlax en gang i blant er ikke farlig, det er verre med avføringstabletter, disse fører til at tarmen blir avhengig etter en tid.

(Når man tømmer seg med Microlax må man huske at det kan gå litt ekstra tid før tarmen fyller seg opp igjen. Da kan man lett tro at man har forstoppelse, mens man egentlig er tom!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avføringsmidler er veldig farlig om du tar dem for ofte. Det er lett å bli "avhengig" og. Hold deg til forebyggende, naturlige midler du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Silje_*

Takk for svar,alle sammen! Nå ble jeg litt klokere....

Det finnes mye man kan gjøre med hard mage utenom disse, og de er nok bare ment å bruke når alt annet er prøvd. Har du prøvd med Biola, youghurt og svisker?

Joa, har jeg prøvd det meste av matråd jeg har fått...men allikevel :forvirret:

Takk for tips! Da stikker jeg en tur til apoteket og kjøper noe av det du nevnte. Så det er altså IKKE avføringsmiddel??

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Takk for svar,alle sammen! Nå ble jeg litt klokere....

Joa, har jeg prøvd det meste av matråd jeg har fått...men allikevel :forvirret:

Takk for tips! Da stikker jeg en tur til apoteket og kjøper noe av det du nevnte. Så det er altså IKKE avføringsmiddel??

Takk.

Jo, det er et avføringsmiddel, men det virker på en annen måte.

Dette står i felleskatalogens pasientutgave:

Duphalac er et avføringsmiddel. Ved nedbrytning av virkestoffet laktulose dannes syrer som binder vann i tykktarmen. Volumet av tarminnholdet øker og konsistensen blir bløtere. Duphalac regulerer tarmfunksjonen uten tilvenning eller mageknip.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg har prøvd Frukt og Fiber fra helsekosten. Funka som pokker det. Naturlig og greier. Smakte faktisk ganske godt også. Verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Jeg har prøvd Frukt og Fiber fra helsekosten. Funka som pokker det. Naturlig og greier. Smakte faktisk ganske godt også. Verdt et forsøk.

det har jeg prøvd og. funka som fy første gangen, prøvde et par ganger senere og da funket dte ikke i det hele tatt. og jeg synes det smaker helt jævlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har jobbet på sykehjem, og en del av de gamle der måtte ha microlax iblandt..

Men det var EN dag i uken det ble gjort på de som hadde behov.

Det er IKKE bra å ta det for ofte..ville prøvd i det lengste å unngått, for det er et middel som ikke er normalt for magen.

Rart ikke legen din forklarte deg litt om det.

Spis heller svisker, rosiner, druer o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Har jobbet på sykehjem, og en del av de gamle der måtte ha microlax iblandt..

Men det var EN dag i uken det ble gjort på de som hadde behov.

Det er IKKE bra å ta det for ofte..ville prøvd i det lengste å unngått, for det er et middel som ikke er normalt for magen.

Rart ikke legen din forklarte deg litt om det.

Spis heller svisker, rosiner, druer o.l.

Sikker på at dette ikke har vel så mye med ekstraarbeidet det medfører enn helseskadelig virkning? (Stemmer nok at det ikke er sunt med slikt hyppig, men det høres litt suspekt ut med en "klysterdag", på samme måte som "dusjedag", "luftedag" osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Hva med akupunktur? Mener å huske at noen i perifer omgangskrets hadde prøvd dette etter å hatt treg mage "bestandig" og ble plutselig regelmessigheten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann med sitronsaft/skiver i funker som bare det! ikke drikk for mye for da blir det veeeldig løst.. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Sikker på at dette ikke har vel så mye med ekstraarbeidet det medfører enn helseskadelig virkning? (Stemmer nok at det ikke er sunt med slikt hyppig, men det høres litt suspekt ut med en "klysterdag", på samme måte som "dusjedag", "luftedag" osv)

Nei, for tarmene og magen til disse pasientene tålte ikke mer.

Var mange av de eldre som hadde en eller to faste do dager i uken, ikke alltid tarmer og mage fungerer som det skal hos de eldre.. Og da skal de ikke bli irritert mer enn nødvendig.

Vi prøvde heller å tenke på at de fikk i seg mat som var bra for magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...