Gå til innhold

Min første pai

Gjest Lanyah

Anbefalte innlegg

Gjest Lanyah

Idag lagde jeg min første pai..., med kylling. Fyllet var godt...

MEN..., jeg fikk ikke til paideigen..., den ble så smuldrete, og når jeg skulle spise bare datt bunnen i tusenvis av deler..., og den var tørr! Hva gjorde jeg galt?

Hvordan skal en paideig egentlig lages?... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva slags oppskrift du bruker, denne bruker jeg ofte og den faller ikke fra hverandre. 3,5 dl mel smuldres med 100 g smør. Tilsett litt salt og nok kaldt vann (et par ss) til en god deig. Kjevle ut til en leiv og dekk sider og bunn av en paiform. Sett kaldt 30 minutter. Prikk bunnen med en gaffel og forstek ved 200 grader i ca 10 minutter. Smør gjør paideigen sprø, du kan erstatte den med f.eks. kesam som vil gi en mykere paibunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min variant - jeg har gått over til å bruke noe kesam, synes det gjør deigen lettere å jobbe med, og sluttresultatet litt mindre mektig. Men foretrekker å ikke erstatte mer enn halvparten av smøret med kesam, ellers blir bunnen så "seig" i konsistensen.

75 g smør

3 dl mel (jeg pleier å bruke 2 dl hvetemel og 1 dl grov spelt)

75 g kesam

2-3 ss kaldt vann

Smuldre smør og mel (eller kjør med kniven i foodprocessor), tilsett kesam og tilslutt vann og bland sammen/kjør maskinen til deigen samler seg til en ball.

Videre framgangsmåte som i Arkanas oppskrift. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg bruker samme variant som piaf (er ikke den fra Tine, tro?), men hittil har jeg ikke prøvd speltmel, så takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker samme variant som piaf (er ikke den fra Tine, tro?)

Nei, utgangspunktet her er en oppskrift i Aschehougs Store kokebok som jeg har ganget med 1,5, byttet ut 50% av smøret med kesam og 1/3 av melet med grov spelt.

Her er paibunn fra Tine med kesam - litt mer kesam i forhold til smør enn i min oppskrift. (Tror forresten jeg må prøve det paifyllet en gang - blåskimmelost, soltørkede tomater og fennikel... :sikle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Ikke for å kuppe tråden helt, men MÅ det på liv og død være eggestand i pai? Jeg synes det er litt kvalmende og mektig...

Nå skulle jeg ønske at vi hadde alle ingredienser til pai i kjøleskapet :sjenert: Lettpåvirket? (har lyst på med gorgonzola, spinat og valnøtter).

Endret av Elphaba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden helt, men MÅ det på liv og død være eggestand i pai? Jeg synes det er litt kvalmende og mektig...

Forsåvidt litt enig med deg i det - eller rettere sagt: Jeg synes kombinasjonen av eggestand og paibunn blir forferdelig mektig. Derfor har vi bare pai en sjelden gang, og derfor synes jeg det er best med litt kesam og grov spelt i bunnen.

Et alternativ er jo rett og slett å lage innholdsrik omelett med samme type fyll som pai (det synes jeg er greiere til hverdags). Eller frittata, dvs sette hele pannen i ovnen og steke omeletten der, som med pai (hvis man har panne som tåler det).

Svenske Tina laget forresten en gang en pai der eggestanden var byttet ut med en blanding av crème fraîche og majones, tror jeg det var - men det synes jeg ikke høres noe særlig ut. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Svenske Tina laget forresten en gang en pai der eggestanden var byttet ut med en blanding av crème fraîche og majones, tror jeg det var - men det synes jeg ikke høres noe særlig ut. :forvirret:

Huff, det hørtes enda eklere ut... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her er svenske Tinas forslag til paibunn og annet sommerlig. Man kan kutte ut majonesen og heller tilsette Kesam og erstatte flere av de andre tingene, men basisen er god!

Tinas oppskrift er (30 min./200 grader C):

Bunn:

4 dl hvetemel

1,5 dl melk

2 ts bakepulver

salt

50 g smør

Fyll:

Freses i pannen:

Blomkålbiter

løkringer

artisjokker

store skinketerninger

Topping:

4 dl creme fraiche

3 ss majones

salt og pepper

fetaost (på toppen til slutt)

soltørkede tomater (på toppen til slutt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...