Klips Skrevet 28. desember 2002 #1 Del Skrevet 28. desember 2002 Høygravide ser jo relativt anstrengte ut når de skal opp av sofaen, og jeg har alltid hørt at de rette magemusklene deler seg når magen er stor nok. Men når skjer dette? Helt på slutten? Foreløbig er mine i fin form, men jeg er jo bare 6 mnd på vei selv om det ser større ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 28. desember 2002 #2 Del Skrevet 28. desember 2002 Det skjer litt etter litt tror jeg. Det hadde jo vært litt rart at i løpet av uke 35 skulle dat sagt spjoing når muskelen delte seg. Ha ha så morsom jeg er........... Den deler seg litt etter litt slik at den ikke skal bli forstrukket, magen vokser jo ganske mange cm i løpet av de 9 månder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 29. desember 2002 #3 Del Skrevet 29. desember 2002 bare lige for at sige det så dele muskler sig ikke men de strækker sig, en muskel splittes ikke i 2 og gror så samme igen :D men den gir sig efterhånden som maven vokser i kan vel tænke jer hvordan det ville være hvis vi tager f.eks lår musklen og deler den pludselig i to hvor smertfuldt det ville være og man ville selvfølgelig ikke kunne gå og måtte være i gips.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 29. desember 2002 #4 Del Skrevet 29. desember 2002 Jo, magemusklene deler seg ofte under graviditet. Jeg har selv opplevd dette under min første graviditet. Det skjedde ganske tidlig tror jeg, under en gymtime der jeg tok sit-ups. Over magen har vi to tjukke muskler, som krysser hverandre. Disse kan ved overanstrengelse gli fra hverandre, og det merker du veldig lett, kjennes ut som en myk, bred klump på magen. Dette bør ikke skje, fordi det kreves en god del for å få musklene på plass etter fødselen, man må være veldig forsiktig fo ikke å gjøre vondt verre. For å unngå dette bør du når du f.eks skal opp av sofaen, tippe deg over på siden e.l., og ikke bruke magemusklene for å komme deg opp. Ellers så er jeg enig med Ann Forup, musklene strekkes endel under svangerskapet, men det er jo helt normalt og kan ikke forhindres. Lykke til med magen, og musklene :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Klips, ikke innlogget Skrevet 29. desember 2002 #5 Del Skrevet 29. desember 2002 Takk for svar alle tre. Men det skapte bare enda flere spørsmål. Av alle de 1001 advarsler jeg har hørt ang. graviditet er det nemlig aldri noen som har nevnt at man bør unngå å bruke magemusklene vanlig (har bare hørt at man ikke skal trene dem). Det er jo lett å glemme, ikke? Og hvor tidlig skal man begynne å tenke på dette? Bruker jo disse musklene flere ganger om dagen til å reise meg fra sofaer og stoler jeg? Godt jeg skal til jordmor igjen snart. Det er alltid noe å lure på jo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 29. desember 2002 #6 Del Skrevet 29. desember 2002 Mente ikke å forvirre deg mer, Klips!! :oops: Ville bare fortelle om mine egne erfaringer! Jeg selv har prøvd å unngå å bruke magemusklene for mye under de to siste svangerskapene, fordi det var et helsikens arbeid å få de på plass etter fadesen i første! Hør med jordmor du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. desember 2002 #7 Del Skrevet 30. desember 2002 Ja, det er visst noe i det at man ikke skal belaste magemusklene noe særlig i svangerskapet. Dette fordi at de da dras unaturlig (siden de strekker seg mot sidene pga. den voksende magen på midten), og det vil da ta lengre tid å få dem "oppstrammet" igjen etter fødselen. Det er jo de som ikke får magen slik den var før fødselen, og det er jo en grunn til det. Blant annet at magen har vokst veldig nye under svangerskapet, at de har overanstrengt seg for mye eller at en ikke bruker noe særlig tid etter fødselen på å komme seg i form igjen. Det kan også være fysiologosk medfødt at en ikke har flat mage...... Men, spør legen din eller jordmor, så får du kanskje et tips som passer til deg og din kropp. Lykke til med magen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 30. desember 2002 #8 Del Skrevet 30. desember 2002 hei igen mave muskler skal ikke dele sig i svanger skabet men som du siger uheld kan ske, ting man skal være forsigtig med hvis man har tildens til at mavemusklerne ikke er stærke nok er ting som at løfte tunge ting, hænge op vasketøj f.eks altså strække hænderne op over skulderhøjde.... ingen fare når du rejser dig op af stol og sofa selvom det kan virke vanskelig i slutte af svangerskabet... ha en rigtig fint nytår Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 31. desember 2002 Forfatter #9 Del Skrevet 31. desember 2002 Skal sannelig tenke meg mer om, jeg. Takk for råd jenter. Men... ikke løfte armene over skulderhøyde... jeg kan fortsatt vaske håret? Kan uansett bli litt problematisk, er bare 1.60 så det meste på kjøkkenet står langt over mitt hode... hehehe, "Mannen min? Kan du komme og hente..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 31. desember 2002 #10 Del Skrevet 31. desember 2002 Hmm men er det ikke sånn at når man løfter armen så bruker man brystmusklene og ikke magen eller er jge på bærtur? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 31. desember 2002 #11 Del Skrevet 31. desember 2002 selv om det er vanskelig nå midt i masse kulde grader å gå på bærtur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 1. januar 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 1. januar 2003 Hehe, finner du bær nå er du god! Magemuskler bruker man jo også når man løfter bena foran seg. Men det er kanskje noen andre magemuskler, det er jo en hel haug av dem der inne (visstnok, hehe). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå