Gå til innhold

Forskjellig pris plakat/kasse

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke noen big deal, men skulle handle på Rimi tidligere i dag. Så at yndlingspizzaen min var på tilbud til 15 kr. (stod plakat over pizzadisken, dobbeltsjekket). Tok derfor med meg en del...

Kom i kassen og så at de gikk inn til nesten dobbel pris, og ga derfor beskjed om at det stod en annen pris inne i butikken.

"Ja, de er feilpriset. Det er prisen som slår inn i kassen som er den riktige"

Jeg spurte da om det ikke var vanlig å få det til "den feile" prisen, ettersom det var det som stod på plakaten, men fikk til svar at jeg tok helt feil. Gadd ikke kverulere på dette ettersom det er lørdag og var litt kø...

Men hadde jeg rett, eller butikkdamen rett? Jeg mener bestemt at jeg har rett, og at det er butikkens ansvar at varer er priset riktig i butikken... Men som sagt, ikke noen big deal, men bare lurer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd akkurat det samme og de gangene jeg ikke har fått varen til prisen som står på plakaten har jeg ganske enkelt sagt at "da vil jeg ikke ha det" og latt det ligge igjen på kassabåndet.

Klart at det må være butikkens ansvar å opplyse om rett pris der man finner produktet, hvordan skulle vi ellers klare å holde oversikten?

Skrevet

Var det feilpriset så lot vi alltid kunden få det til den billigste prisen, for så å gå fjerne den prisen med en gang! Et langvarig kundeforhold er viktigere enn et par kroner her og der.

Gjest Gjest
Skrevet

Så vidt jeg vet skal kunden få den prisen som det står i butikken. Som Liv skriver, så skal personalet gjøre om prisen med en gang de er oppmerksomme på det!

Skrevet

Jepp, man gir kunden varen til prisen på lappen, slik skal det være, og deretter fjerner man selvsagt den feile prisen med en gang. (og erstatter den da helst med en ny...)

slik har jeg vært opplært at det skulle være også, og ikke bare fordi sjefen sa det, men fordi det SKAL være slik, fikk vi beskjed om. Kudne har rett på varen til oppgitt pris. Så får man fjerne den da, om den er feil.

Skrevet

Det kunne jo tyde på at hun i kassa var fullstendig klar over at de var feilpriset ut i fra svaret du fikk. da burde du i allefall f varene til redusert pris i og med at de ikek hadde tatt ned plakaten... Og når man setter opp slike plakater så kontrollerer så bør man vel kontrollere at det er riktig pris?

Selv kan jeg på jobb oppleve at kunder kommer med varer som det står feil nedsattlappe på, når dette gjelder kun denne enkelte varen gir jeg ikke avslag , men forklarer at det kan være mange årsaker til feilen . Om alle av samme vare har feil pris får kunden selvsagt kjøpe varen til den prisen som står deretter fjerner vi feilmerkingen om det har oppstått.

Gjest Dingo
Skrevet
Var det feilpriset så lot vi alltid kunden få det til den billigste prisen, for så å gå fjerne den prisen med en gang! Et langvarig kundeforhold er viktigere enn et par kroner her og der.

Helt enig, sånn gjør jeg det også :)

Gjest Piper
Skrevet

Så lenge de vet at varen er feilpriset, hadde jeg ikke betalt full pris for varen. Det er jo rett og slett å lure kunden, når de ikke gidder å fjerne plakaten.

Hvordan skal kunden vite at den ikke er på salg lengre, når en må i kassen for å finne ut prisen. Jeg hadde også lagt i fra meg varen

Skrevet

I slike tilfeller lar vi kunden få den laveste prisen. De skal da ikke bli straffet for at vi er treige med å fjerne plaskater eller prise om

I tvilstilfeller sjekker vi.. kan jo hende at kunden har sett har sett på strekkoden/prisen som henger over/under. (det er gjerne på vanlig standardvarer som ikke har vært på tilbud.. dersom kunden sier en helt annen pris enn hva kassa sier.

((dette er ikke en matbutikk da.. men synes det samme bør gjelde der)

Gjest gjest1
Skrevet
I slike tilfeller lar vi kunden få den laveste prisen. De skal da ikke bli straffet for at vi er treige med å fjerne plaskater eller prise om

I tvilstilfeller sjekker vi.. kan jo hende at kunden har sett har sett på strekkoden/prisen som henger over/under. (det er gjerne på vanlig standardvarer som ikke har vært på tilbud.. dersom kunden sier en helt annen pris enn hva kassa sier.

((dette er ikke en matbutikk da.. men synes det samme bør gjelde der)

Samme her, henger det feil plakat/hylleetikett, så har kunden rett (men sjekka såklart opp at det faktisk stemte det kunden sa, fort gjort de ser feil). Slik gjorde vi det i matvarebutikken jeg jobba i vaffal! Og fjerna plakaten med en gang.

Skrevet

Jeg er vant til at man får prisen som er annonsert på plakaten, det burde være en selvfølge. Senest på torsdag var det en mann foran oss i køen som brukte evigheter på å klage over at en vare kostet 6 kroner mer enn det som stod på plakaten og han insisterte på at de skulle sjekke så han kunne få pengene igjen. Når varen kostet 112 kroner allerede, synes ikke jeg 6 kroner var så mye og jeg hadde neppe laget slikt nummer av det selv om jeg i prinsippet hadde hatt rett.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Så lenge det står riktig varenavn og størrelse på forpakningen, har kunden rett på den laveste prisen. Noe annet er det om det f.eks henger en svær plakat med "epler 9,90 pr kg" og det står en kasse pærer ved siden av eplene. Det er noen som ikke ser navnet, bare prisen, og antar at alt i nærheten koster 9,90.

Skrevet

Du hadde helt rett!

Det samme skjedde meg på Coop (annen vare), og jeg fikk varen til prisen som stod på hylla. Det skulle bare mangle.

Gjest Gjest
Skrevet

Du har krav på prisen som står på plakaten ute i butikken, og det har jeg alltid fått også. På en av de lokale dalgivarene her jeg bor er de superslappe med å fjerne tilbudsplakater, det kan ta flere uker før de får tatt dem vekk. Og dersom det er en vare vi har bruk for krever vi alltid å få den til rabattert pris, så lenge plakaten henger der.

Skrevet

Dette går vel inn under Avtaleloven av 1918, noe som, i korte trekk, betyr at hvis du som kunde blir tilbudt en vare for en gitt pris, så er selger bundet av det tilbudet. Det at en plakat opplyser at prisen er 15,- er å anse som et bindende tilbud, og du har derfor rett til å få varen for den prisen - selv om kassasystemet ikke er oppdatert.

Et unntak gjelder: Hvis det er en åpenbar feilprising, så kan det ikke anses som et gyldig tilbud til deg som kunde. Men ut fra det du har fortalt her, så dreier det seg ikke om noen åpenbar feilprising.

Konklusjonen min er derfor at du skulle hatt pizzaene for 15,- per stk.

Gjest Gjest
Skrevet

skulle kjøpe meg litt frukt en gang.

jeg så at det lå noen druer i pakker under en plakat som står 20.- på, jeg antok da selvfølgelig at de druene kostet 20.- og at de druene som ligger litt lengre bort er en annen pris på (selv om jeg ikke så noen annen plakat/prislapp).

når jeg da har betalt og ser over kvitteringen, så står druene til 45.-

jeg spurte betjeningen hvorfor de tok over dobbelt pris.

"disse koster 45.-, de andre druene litt lenger bort koster 20.-" var svaret jeg fikk.

blir så forbanna da.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg opplevde det på Ikea en gang.

Bordet viste seg å koste 600 kr, men jeg slapp unna med de 200 som sto på plakaten :-D

Skrevet

Jeg har sendt klage til Rimi etter å ha oppdaget en slik feil etter at jeg kom hjem en gang.

(Sendte en mail fra nettsiden deres.)

De svarte pent og hyggelig at dersom jeg hadde benyttet meg av et tilbud jeg fant annonsert i deres butikk, så skulle jeg selvfølgelig få varen til den oppgitte prisen!

De skulle også kontakte butikken for å rette feilen.

(Og så sendte de med et lite gavekort, som erstattet "tapet" og litt til.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...