Gå til innhold

Kan jeg bytte mitt etternavn?

Anbefalte innlegg

Gjest Vegard
Skrevet

Kan jeg bytte mitt etternavn?

Hva skjer med mine barns etternavn hvis jeg gjør dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sabia
Skrevet

Ja du kan bytte etternavn, men tror du må ha en begrunnelse for hvorfor du vil bytte, eller ha en slags form for tilknytning til navnet du vil bytte til. Jeg tror ikke du kan velge fritt, for å si det sånn. Det skjer ikke automatisk noe med dine barns navn hvis du bytter etternavn, du må søke om navnebytte for barna også.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Navneloven er blitt betydelig oppmyket, og det er mye enklere å skifte navn nå enn det var for noen år siden. Noen etternavn er beskyttede, det vil du i så fall få beskjed om hos Folkeregisteret.

Det skjer ikke noe med dine banrs navn selv om du endrer ditt.

Gjest gjest1
Skrevet

Forstår ikke helt hvorfor folk skifter etternavn.

Greit når en gifter seg, eller skal skille seg og ha igjen "sitt" etternavn.

Vet også om de som har faren sitt etternavn og ønsker moren istedenfor eller i tillegg.

Men å bytte etternavn uten om det, forstår ikke jeg.

Men meg om det! :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Men å bytte etternavn uten om det, forstår ikke jeg.

Det finnes mange grunner til det! Jeg kjenner blant annet en familie som hadde et veldig vanlig etternavn, ala Olsen, og de byttet etternavn til et gammelt gårdsnavn som tilhørte slekta. De følte seg mer knyttet til det navnet som både var uvanlig og som hadde en historie.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjenner også til en jente som ble utsatt for incest som barn, av faren. Hun orket ikke å bære samme navn som faren, og byttet navn til morens pikenavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...