Gjest Vegard Skrevet 15. juli 2006 #1 Skrevet 15. juli 2006 Kan jeg bytte mitt etternavn? Hva skjer med mine barns etternavn hvis jeg gjør dette?
Gjest Sabia Skrevet 15. juli 2006 #2 Skrevet 15. juli 2006 Ja du kan bytte etternavn, men tror du må ha en begrunnelse for hvorfor du vil bytte, eller ha en slags form for tilknytning til navnet du vil bytte til. Jeg tror ikke du kan velge fritt, for å si det sånn. Det skjer ikke automatisk noe med dine barns navn hvis du bytter etternavn, du må søke om navnebytte for barna også.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 15. juli 2006 #3 Skrevet 15. juli 2006 Navneloven er blitt betydelig oppmyket, og det er mye enklere å skifte navn nå enn det var for noen år siden. Noen etternavn er beskyttede, det vil du i så fall få beskjed om hos Folkeregisteret. Det skjer ikke noe med dine banrs navn selv om du endrer ditt.
asterix Skrevet 15. juli 2006 #4 Skrevet 15. juli 2006 http://www.skatteetaten.no/Templates/Emne....&epslanguage=NO Her finner du navneloven og også skjema for navnebytte. Lett å bytte navn i våre dager. Om du bytter navn har dette ingen innvirkning på barna dine sine navn. Deres etternavn må i tilfelle byttes individuelt.
Gjest gjest1 Skrevet 16. juli 2006 #5 Skrevet 16. juli 2006 Forstår ikke helt hvorfor folk skifter etternavn. Greit når en gifter seg, eller skal skille seg og ha igjen "sitt" etternavn. Vet også om de som har faren sitt etternavn og ønsker moren istedenfor eller i tillegg. Men å bytte etternavn uten om det, forstår ikke jeg. Men meg om det!
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #6 Skrevet 16. juli 2006 Men å bytte etternavn uten om det, forstår ikke jeg. ← Det finnes mange grunner til det! Jeg kjenner blant annet en familie som hadde et veldig vanlig etternavn, ala Olsen, og de byttet etternavn til et gammelt gårdsnavn som tilhørte slekta. De følte seg mer knyttet til det navnet som både var uvanlig og som hadde en historie.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #7 Skrevet 16. juli 2006 Jeg kjenner også til en jente som ble utsatt for incest som barn, av faren. Hun orket ikke å bære samme navn som faren, og byttet navn til morens pikenavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå