Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Sitter her og vurderer og kjøpe meg dette kameraet, det virker som et riktig bra amatør kamera, til en bra pris.

Lurer litt på hva andre mener om det kameraet? Er du fornøyd med det?

Er veldig glad i å ta bilder, og har lyst til å lære meg litt mer om det, vil dette kameraet være et bra kjøp da?

Kan noen også kanskje fortelle meg hva som er forskjellen på D50 mot D70-D90 evt. D200 osv?

Vet noen også en bra foto internett side hvor det står forklaringer på dette med lukkehastighet og slike "store" kamera ord (er egentlig litt gresk for meg men vil vite litt mer om det) evt noen bra bøker?

Gjest Gjest
Skrevet

D50 er nok et bra nybegynnerspeilrefleks. Det er noe større en 350D, som for min del ligger bedre i hånden, men jeg _tror_ at D50 er myye lettere. Prøv i fotobutikk før du kjøper.

Gjest gjest1
Skrevet

Fikk låne et her for et par dager siden, og var fornøyd med størrelsen på det, så det skal ikke være noe problem.. Er vel alle funksjonene og slikt jeg lurer på :)

Skrevet

Jeg har nå prøvd begge kameraene som omtales her; Nikon D50 og Canon EOS 350D. Og jeg er ikke i tvil om hvilket kamera jeg ville anbefalt til en nybegynner på speilrefleks-kamera. Nikon D50 hadde jeg ni måneder før jeg solgte det, og jeg har tatt endel bra bilder med det, men selv etter ni måneder med kameraet i hånden kunne jeg ikke særlig mye av funksjonene på det. Vanskelig meny og ting blir vanskelig å huske når det hele blir et kaos foran øynene på en. Det er godt å holde i (bedre enn Canon) og slikt, men jeg anbefaler det ikke til en nybegynner.

Solgte det og kjøpte Canon EOS 350D fordi jeg har tilgang til diverse Canon-objektiver fordi flere jeg kjenner har Canon EOS. Det er et mindre kamera fysisk, men ikke fullt så godt å holde i som Nikon sitt. Jeg har hatt kameraet i fem dager og er superfornøyd allerede. Menyen er uhyre enkel og det er veldig enkelt å finne fram til de ulike funksjonene (hvordan man stiller blenderåpningen, hvordan man stiller lukkertiden osv). Dessuten kan du få alle bildene i sort/hvitt og stille kontrasten på dem på kamera (det kan du ikke med Nikon).

Alt i alt ville jeg valgt Canon om jeg var deg. Jeg syns ikke Nikon D50 er et fullgodt kamera for en nybegynner.

Gjest Blondie65
Skrevet

Etter mange år med fotografering er jeg en Canon-fan selv. Når jeg kommer så langt skal jeg kjøpe meg en Canon 350D. Jeg tror at Nikon D70 og Canon 350D er nokså like.

Nettavisen holdt nettopp en stor test av disse kameraene og storebrødrene deres (Canon 30D og Nikon 70D). Av disse kom Canon 350D hårfint best ut (for oss vanlige dødelige). Du kan lese testen her (og den er for oss lekfolk, godt forklart og svært grundig i mine øyne).

http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article655136.ece

Canon pleier å være de første med gode og rimelige kameranyheter, med Nikon hakk i hel.

Hvis du har Nikon objektiver fra før ville jeg nok valgt Nikon kameraet mens jeg som har eid en Canon i mange år og har et objektiv jeg kan bruke vil gå for min favoritt Canon.

Uansett ville jeg prøvd begge kameraene (ja jeg har faktisk tenkt å holde Nikon D50 i hånden før jeg tar den endelige beslutningen).

Når det gjelder lukkertider, og andre fototekniske greier - et fotokurs fra http://www.friundervisningen.no kan vel ikke skade? Det koster ikke allverden og du lærer å bruke kameraet ditt til maks utnyttelse.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

takk for det svaret :)

Nå har jeg ikke så mye problemer når det gjelder tekniske ting generelt, og lærer fort!

Men lurer litt på, hva om jeg hadde vært litt mer erfaren, ville du anbefalt meg Nikon da? Eller ville du fremdeles anbefalt meg Canon?

EDIT: Dette var svar på Riakaths innlegg :)

Endret av Chic
Skrevet
takk for det svaret :)

Nå har jeg ikke så mye problemer når det gjelder tekniske ting generelt, og lærer fort!

Men lurer litt på, hva om jeg hadde vært litt mer erfaren, ville du anbefalt meg Nikon da? Eller ville du fremdeles anbefalt meg Canon?

EDIT: Dette var svar på Riakaths innlegg :)

Jeg ville fortsatt anbefalt deg Canon :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Sorry ... Nikon D70 ... skal jeg holde før jeg tar avgjørelsen. Nikon D50 anbefales ikke av testen jeg viste til i forrige innlegg.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har også hørt det at NIKON har de beste objektivene?

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er mange som lager gode objektiv. Spør i butikken.

Canon har i en årrekke vært foretrukket av profesjonelle fotografer og da har de nok gode objektiver også.

D50'en er rimeligere enn de andre kameraene, men i flg. den testen jeg henviste til så er det altså et kamera som er vesentlig dårligere enn Canon 350D og Nikon D70 (disse to er nokså lik i pris).

Canon 350D har jeg "prøvd" - vanvittig lett å bruke - er mer eller mindre å slå på og fyre av! All automatikk kan slås av - for meg er det vesentlig fordi jeg av og til har lyst å gjøre sære ting. Akk ... den som hadde råd til det nå ... Men neste år!

Skrevet
Jeg har også hørt det at NIKON har de beste objektivene?

Det er virkelig en smakssak. Som at noen liker mora og andre liker dattera. Har du tilgang på Canonobjektiver du kan låne, kjøper du Canon, har de du kjenner Nikon, kjøper du Nikon. Det spørs virkelig på hva du selv liker, men det virker ikke som om du har noen som helst erfaring, så du får nesten bare "hive" deg ut i det. Kjenner du noen som fotograferer med speilrefleks (hobby/amatør/profesjonell whatever)? I så fall - hva bruker de? Hvis du kunne lånt et kamera av de, av begge merkene, så kan du jo prøve deg frem, men det blir litt verre hvis du ikke kjenner noen...

Personlig bruker jeg Canon og er fornøyd med det. 350D er et flott kamera, og det er også Nikon D50. Hva skal du bruke kameraet til? Det er nemlig forskjellige bruksområder, og det er svært sjeldent at en nybegynner trenger funksjonene som er på Canon 20D/30D, 5D på midten, og de mest avanserte 1D/1D mrk II, bare for å avansere det opp. Canon 20D/30D er hakket over 300D/350D, mens 5D er mer midt på treet og koster det dobbelte, så har du de typiske "pressekameraene" 1D/1D mrk II.

Nikon D50 blir på lik linje med Canon 300D/350D, og er etter hva jeg vet det første, typiske "amatørkameraet" til Nikon, hvis du ser bort i fra D70, og D70s i senere tid. Når du begynner å avansere opp til D200, og i verste fall de største D2H/D2H, så skal du har lært MYE. D200 er maks etter min mening, liksom.

Alt ligger i objektivene du kjøper inn, og selvfølgelig teknikken og fantasien din. Det er fantasien din som skaper de virkelig gode bildene. Legg heller mest penger i optikken, og bruk fantasien din.

Dette ble kanskje et rotete innlegg, men jeg håper du skjønner hvor jeg vil.

Skrevet

Vi skal ha oss Nikon D70 når vi skal kjøpe kamera om ikke lenge. Det ligger best i hånden vår, Canon 350D ble rett og slett for lite og knotete for oss.

Av kameraer anbefales 350D fremfør D50, mens D70 anbefales fremfor 350D av de testene jeg har sett. D70 er litt dyrere, men dette er et kamera vi skal ha i mange år, så jeg tror detblir en grei investering.

Annonse
Skrevet

Både Canon og Nikon lager veldig bra kameraer, så hvem du velger blir en smakssak.

denne siden kan du se hvordan Canon 350D er lagt opp med tanke på knapper, menysystem osv.

Skrevet

Rakk ikke å lese hva de andre har svart her, men skriver noen synspunkter fra meg...

Både Nikon og Canon er bra, og det blir en smakssak hva du velger. "Alle" proff-fotografer har en av disse merkene. Objektivene til disse merkene er selvfølgelig også bra, og til hobbybruk merker du ikke forskjell. Jeg for min del har Tamron objektiver som jeg er super-fonøyd med (til mitt Nikon kamerahus).

Jeg har ikke gått over til digitalt enda, men har erfaring med både F50 og F70. Er ikke i tvil om at begge D-utgavene også er gode kamera. 70 har nok flere funksjoner, mens 50 kanskje kan være det enkleste og beste valget for en som bare liker å knipse bilder uten at det blir alt for profft.

Og beste nettisden når det kommer til foto er definitivt www.foto.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...