Gå til innhold

Binde studielånsrenta?


jaffa

Anbefalte innlegg

Er det noen med peiling på økonomi der ute som kan fortelle meg om jeg bør binde studielånsrenta mi nå? Den faste renta er nå på 7.2 %, mens den flytende er på 7.8%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lurer jeg også på! Til nå har det vært lurt å inde renta, men hvem vet hvordan det blir i fremtiden? icon_confused.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bandt rendta fra og med februaravdraget i år. Det betydde ca 600 kr mindre i avdrag for meg!

Du binder den for 3 år. Sjansen for at denne renta skal gå ned så mye i løpet av de tre årene, anså jeg og min kjære så lite sannsynlig at vi bandt den. Mulig vi blir lurt etterhvert, men inntil videre sparer i hvertfall jeg nesten 2500 kr på det.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det lureste hadde vel vært om du hadde bundet renten i januar ja! Da var den 6,7%. Når den nå er 0,5% høyere er du ikke like sikker på å tjene på det. Carsten O. Five er i alle fall ikke like skråsikker på det som han var da!

Vanskelig å si, du tjener endel den perioden den er 0,5% lavere enn flytende rente. Men ingen vet jo hvor haren hopper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill ihvertfall tilbudet. Så kan du sitte og vurdere til det nærmer seg 10.april og frist for å ha sendt det inn.

Da har man kanskje en ide om hva den flytende renta bli i neste kvartal. Og dermed et halvt år fremover.

Du kan jo følge med her: http://www.ose.no/asp/bond.asp

Ta effektiv rente på stat 3 år, og legg til 0,5. Kan jo da se ut til at fastrente går nedover.

Ta stat 0.25, og legg til 0.5. Så ser man den flytende.

Jeg hadde ikke bundet den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lillebill

Dersom du ønsker stabil rente de neste tre årene er det kanskje ikke så dumt å binde den, men på den andre siden skader det sikkert ikke å vente for å se hvordan utvilingen blir.

Flytende rente vil uansett være mer usikkert enn fast rente. Jeg tror de som har bundet renten siden det ble mulig i Lånekassen har følt at de har tjent på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...