Gå til innhold

Vanlig med mareritt/vonde drømmer hos 2-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det at 2-åringer er urolige om natten, det vil si at de sutrer og griner. Ikke det at de våkner, reiser seg opp i sengen og gråter, men gråter "i søvne" lissom...

Prøvd å søke litt på nettet, men alt det står om der er så alvorlig. Derfor lurte jeg på om dette er ett ganske normalt fenomen??

Mener å ha hørt om "barnemareritt" og at mange barn har dette og at det er helt normalt???

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Min datter drømte, pratet, sto opp og gikk i søvne i toårsalderen. Det gikk over, men siden det er så lenge siden husker jeg ikke hvor lang tid det tok.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er mer vanlig enn du tror.

Det er nok ikke mareritt,men det er sterke opplevelser som skjer om dagen som gjør att underbevisstheten begynner å jobbe om natten.

det er faktisk en form for selvterapi.

Barnet trenger ikke å ha opplevd noe vondt og traumatisk selv,hun/han har kanskje vært vitne til at en bil kræsja,at en datt av sykkelen,at noen slo seg så de begynte å blø.

Når barna er så små så skal det ikke så mye til før de våkner og gråter,er urolige,snakker i søvne osv.

Skrevet

Fint å høre at det er ganske normalt! Det jeg leste rundt på nettet var skrevet slik at dersom barna drømmer slik så har de opplevd traumatiske ting... Men jeg tror også at de nødvendigvis ikke bør ha lidd under omsorgssvikt for å drømme vondt! Men det som bekymrer meg er når det er mange netter på rad :klø: Men de har kanskje ofte perioder....

Takk for svar :)

Skrevet

Det kan jo være at hun savner sin mor litt da ;)

Skrevet

Joa, tror nok hun kan gjøre det også, men aldri grått slik før.... Så jeg tror det kan være en kombinasjon...

Lurte litt på om det er en slags normal fase barn må gjennom, eller om det stort sett kobles til opplevelser og slikt...

Skrevet

2-åringen vår klynker og smågråter ofte på nettene. Han drømmer veldig mye. Det har pågått i et par-tre mnd, og regner med det er en fase han skal gjennom. Han har iallfall ikke vært utsatt for noe traumatisk som skulle tilsi at han "må" reagere ved vonde drømmer. Jeg har selv vært en livlig drømmer opp gjennom hele livet; kanskje det er arvelig?

Men uansett, han roer seg fort etter litt stryk på kinnet og min eller farens hviskende stemme. Og han er en solstråle hver morgen når han våkner, så jeg tror ikke det påvirker han på noen måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...