Gjest Isbiten - ikke innlogget Skrevet 14. juli 2006 #1 Skrevet 14. juli 2006 Hei! Jeg har nylig fått Total-konto i DnBNor, og lurer på hva kontokreditt er. Grunnen til at jeg spør, er at jeg fikk beskjed at det ikke hadde noe som helst med Mastercardet mitt å gjøre. Men blir brukskontoen min et kredittkort, SOM Mastercard? Noen erfaringer eller rett og slett kunnskap om dette? Føler meg GRØNN!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. juli 2006 #2 Skrevet 14. juli 2006 Det betyr bare at du får lov til å overtrekke kontoen din med det du har i kontokreditt. (f.eks 2000 kr) Neste gang du setter inn penger på kontoen så blir det dekt inn igjen (forhåpentligvis). Sannsynligvis funker kontokreditten kun når du bruker kortet, og ikke i nettbank hvis du skal overføre penger eller betale regninger. Altså rent forbruk, det er ment som en reserve i tilfelle du blir blakk i blant.
Gjest Lea Skrevet 14. juli 2006 #3 Skrevet 14. juli 2006 Kontokreditten fungerer også i nettbanken. Det betyr ganske enkelt at du avtaler hvor mye du vil ha i kontokreditt. F.eks 3000 kroner. Om du får lønn på 15 000 kroner, så vil du kunne bruke 18 000 kroner. På en måte betyr det jo at du kan overtrekke kontoen din med 3000 kroner. Veldig greit om du klarer å holde styr på det uten å bruke opp kreditten hver måned.
BlueEyes Skrevet 16. juli 2006 #4 Skrevet 16. juli 2006 Veldig greit om du klarer å holde styr på det uten å bruke opp kreditten hver måned.← Akkurat dette er et viktig poeng: At du klarer å holde styr på det, særlig hvis du har stor kontokreditt. For rentesatsen er ligger vel opp i mot 20% p.a. for tiden. (Bruker det ikke selv, så jeg vet ikke nøyaktig.)
Gjest Lea Skrevet 16. juli 2006 #5 Skrevet 16. juli 2006 Jeg husker heller ikke renten, men den er ganske høy. Greit å bruke om du bare MÅ betale noe rett før lønning eller om husleia forfaller den 20. og lønninga kommer inn på konto den 1. Selv er jeg slett ikke flink til å huske at dette er penger som ikke er mine, men det fylles da opp hver måned, så det blir ikke så mye renter på det.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. juli 2006 #6 Skrevet 16. juli 2006 Min kontokreditt i DnbNor funka kun ved uttak, ikke ved betaling av regninger.
Gjest Lea Skrevet 16. juli 2006 #7 Skrevet 16. juli 2006 Da hadde du kanskje kreditten på bruks-/lønnskontoen. Hvis du har en egen regningskonto, så er det ikke sikkert at betaling fungerer fra brukskonto. Det kan du imidlertid bestemme selv. Jeg har kontokreditt på regningskonoten min, men kan overføre penger til brukskontoen selv om det bare er kreditten igjen der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå