Gå til innhold

Drikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi blir 40 stk til middag og i underkant av 60 til fest. Noen som har noen erfaringer med hvor mye drikke det bør beregnes til dette?

Serverer vin til middag så det er jo ganske greit.. Tenkte vi skulle følge retningslinje til Vinmopolet her.

Til kaffe og kaker tenkte vi å servere baileys og cognac, og diverse utover kvelden, vin/øl, noen utvalgte drinker..

Fint hvis noen har erfaringer å dele!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke giftet meg meg enda, men sitter med den samme problemstillingen til vårt bryllup. Har prøvd å lese litt gamle tråder både her og på dittbryllup sitt forum. Der er det mange servitører som har svart og kommet med anbefalinger. De fleste mener at vinmonopolets anbealinger er for lite, da middagen ofte er lang med taler osv. Slik vil jeg beregne til 60 alkoholdrikkende gjester.

1 1/2 flaske vin per person under middag. Dette inkluderer vin til forrett og dessert.

Husk alkoholfrie alternativer

3 kasser øl

4 kasser brus/blandevann/farris

3 flasker gin

3 flasker vodka

4 flasker cognac

2 flasker likør

evt 1 flaske whisky

Selskaper hvor det er servitører slutter gjerne av i 2-tiden, så det begrenser jo tidsrommet hvor man drikker. dersom dere planlegger å holde på ut i morgentimene, kanksje det kan være lurt med en flaske til av vodka og gin, og kanskje en ekstra kasse med blandevann.

Mange anbefaler Braastad VSOP cognac, den er visst ok på pris og god smak.

Som velkomstdrikk regner man ett glass per person, og det går ca 5 glass på en flaske, så 12 flasker skulle vel holde til 60 personer. Her anbefaler mange Martini Asti, Toso Asti eller Toso Muscato Spumante (sistnevnte er litt søtere ennde to andre).

Håper dette var til litt hjelp. Kommenter gjerne dere andre dersom dere er uenige, trenger alle tips jeg kan få.

Skrevet

ops! Ser at du bare skulle ha 40 til middag, så da blir det jo litt feil beregnet til velkomstdrikk.. 8-9 flsker burde holde til 40 gjester da..

Skrevet

Bare Bea: en og en halv flaske vin per person? Eller mener du en halv?

Trodde jeg hadde regnet ferdig, sjø... ;)

Skrevet

Det skal være en OG en halv!! Jeg vet det høres mye ut, og kommer nok til å runde av nedover selv når jeg skal regne på det. Men husk at bryllupsmiddager varer i flere timer og både forrett og dessert gjerne. Dette er bare det jeg har kommet fram til ved å se på gamle tråder som sagt, og jeg har ikke noe peil selv... Men jeg kjenner noen servitører og de har bekreftet at det er et rimelig anslag.. Er bare livredd for å gå tom, og vil heller sitte igjen med noen flasker til overs, de kan jeg jo evt gi til de som bidratt med hjelp osv.Har andre kommentarer eller erfaringer å dele?

Skrevet

De fleste jeg kjenner blir ganske fulle av 1 flaske vin, så jeg syns det høres voldsomt ut. Men er helt enig i at det er bedre med for mye enn for lite, utrolig kjedelig å gå tom.

Skrevet (endret)

Jeg må si meg enig der, halvannen flakse vin til middagen hørtes mye ut. D har de alelrede fått velkomstdrink, skal få kaffe avec og deretter evt drikek utover festen... Men de fleste vil jo være godt på en snurr allerede før kaffe avec da jo?

Jeg kjenner ikke mange som kan drikke 1 1/2 flaske vin alene, selv over et par timer med mat til, og ikke være berusa etterpå.

Greit nok at bryllup er en fest, men ikke en fyllefest, vel?

Endret av Malama
Skrevet

hmm.. er jo egentlig enig med dere.. vil jo ikke ha fyllefest heller.. men når jeg tenker meg om, har jeg da opptil flere ganger drukket 2 halve flasker vin når jeg har vært ute på restaurant og spist, og da varer ikke middagen 4 timer.. og jeg har overhodet ikke blitt full av det.. jeg kommer nok til å regne rundt 1 1/4 per pers hvertfall.. da føler jeg meg trygg på å ikke gå tom hvertfall... Jeg vil heller sitte igjen med flasker som jeg kan sende med de som hjelper til...

Skrevet

Takk for svar! Syns en og en halv falske vin høres mye ut jeg og, men det er jo kjedelig å gå tom da..

Jeg tenker en glass hvitvin til forrett, 2-3- glass rødvin til hovedrett og ett glass dessertvin til dessert. Blir jo ca 1 flaske da, litt i underkant kanskje. Foreløpig har vi kjøpt inn 23 flasker rødvin til middagen + tre dunker (3L) rødvin til festen, for de som vil drikke det. Resten er under innkjøp..

Kan selvfølgelig kjøpe noen flasker til til middagen, er jo bedre hvis det blir noe til overs..

Kjører også baileys og cognac til kaffe, og tenkte vi i tillegg til vin og øl skulle kjøpe inn gin, vodka og rom til festen. Og martini asti og jordbær til velskomst.

Hvordan høres dette ut?

Blir mange turer til sverige det her, er kun 12 dager igjen nå! ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg giftet meg for noen år siden. I familien hadde vi både proffe kokker, kelnere og bartendere, så alt sånt ble overlatt til dem.

Vil gjerne kommentere ang vinmengde! Man beregner ett glass til forrett, to glass til hovedrett og ett glass dessertvin til dessert. Det er ca 4 glass på en rødvinsflaske, litt mer på en dessertvin.

Husk å ha farrisglass og server vann/farris ved siden av vinen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...